In Nederland en België is het nog een relatief onbekend product, toch is d.velop bij onze oosterburen al jarenlang een erkende speler op de markt voor het efficiënt beheren van documenten en bedrijfsinformatie. Nu het ECM-product ook voet aan de grond krijgt in de Benelux, bekijkt ICT Portal de mogelijkheden van dit platform. Een voorproefje: zeker een interessante optie om in de gaten te houden.
Inhoudsopgave
- Wat is d.velop?
- Screenshots voor visuele indruk
- Doelgroep
- Wat kun je ermee?
- Standaard functionaliteiten
- Uitgelichte functionaliteiten
- Integraties en koppelingen
- Concurrenten op de markt
- Implementatie
- Hoeveel kost d.velop?
- Plus- en minpunten
- Conclusie
Wat is d.velop?
d.velop (met een kleine ‘d’) is een Enterprise Content Management (ECM) systeem. Het platform biedt een breed scala aan functionaliteiten. Zo is het geschikt voor het document- en informatiebeheer van bedrijven. Daarnaast biedt het een oplossing voor alle ongestructureerde informatie(stromen) rondom documenten, e-mails, afbeeldingen, video’s, en de onderlinge relaties tussen dit soort bestanden. En tenslotte is het een platform voor content- en procesautomatisering dat werkt vanuit een metadata gedreven gedachte.
StatistiekenWist je dat het gebrek aan classificatie op de derde plek staat van veelgemaakte fouten in het beheer van informatiestromen? Vraag de DMS Wijzer aan voor de volledige top 3.
De gelijknamige Duitse leverancier d.velop werd opgericht in 1992. Inmiddels is de organisatie gegroeid naar ongeveer 1.000 medewerkers met zeven kantoren in Duitsland, één in Zwitserland en één in Oostenrijk. De jaaromzet bedraagt ongeveer 100 miljoen euro (2022). d.velop heeft 13.350 klanten en meer dan 3.25 miljoen individuele gebruikers. Het bedrijf is momenteel bezig met een internationale expansie, zoals in Nederland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook wereldwijd. Deze groei betreft zowel het aantal klanten als het partnernetwerk.
Belangrijk om te vermelden is dat de organisatie één product heeft, dus de aandacht en de investering in productontwikkeling worden niet verdeeld over een breder portfolio.
Gebruikersomgeving (screenshots)
Voor welke bedrijven is d.velop geschikt?
d.velop is gericht op het midden- en kleinbedrijf en geschikt voor verschillende sectoren. Het platform heeft een sterke positie in de logistiek, financiële dienstverlening en publieke sector. Daarnaast heeft d.velop gespecialiseerde teams voor sectoren zoals de maakindustrie, automotive, handel en retail, gezondheidszorg en de nutssector. En tot slot wordt het ECM-systeem gebruikt in de zakelijke dienstverlening, de chemische industrie en in de voedingssector.
Bekende bedrijven die d.velop gebruiken zijn bijvoorbeeld BP, Domino’s Pizza, Thyssenkrupp, BMW, Tupperware, Marc O’Polo, Siemens, Hipp en Vision Food Group.
Het platform kan worden ingezet voor kleinere teams of afdelingen met bijvoorbeeld 5-10 personen, maar het kan ook organisatiebreed worden gebruikt door middelgrote bedrijven. Het platform is echter niet bedoeld voor de grootste bedrijven, zoals flinke multinationals.
Doel van het ECM-platform
In essentie is het de bedoeling dat alle informatie van een bedrijf, ongeacht waar of in welke applicatie die staat, in het platform d.velop terecht komt, waardoor je een centrale plek hebt om informatie snel tot je beschikking te hebben.
Veel data van organisaties staan in zogenaamde informatiesilo’s, waarbij documenten versnipperd zijn opgeslagen in file-systemen, e-mailboxen en applicaties van derden (ERP-, HRM- en CRM-systeem, in Teams, etc.). Als d.velop op een goede manier wordt ingezet, komen alle documenten in het platform terecht. Hiermee voorkom je dat je informatie op verschillende plekken moet overtypen of documenten op meer plekken moet opslaan.
Het platform ondersteunt organisaties in de volle breedte, dus met documentstromen voor het beheer van kwaliteit, contracten, HR, marketing, sales, support, back-office, field services, projecten, zaakgericht werken, etc.
Standaard functionaliteiten: de basis van contentbeheer
Het systeem bevat alle basisfunctionaliteiten die je van een serieuze ECM-speler mag verwachten. De input van bedrijfscontent wordt geclassificeerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Vervolgens beschikt d-velop over de standaard functionaliteiten zoals documentopslag, versiebeheer, OCR, records management, audit trail, preview-functie, contractbeheer, etc.
d.velop bevat ook een gecertificeerde functionaliteit voor het digitaal ondertekenen van documenten, vergelijkbaar met DocuSign.
In het platform kun je op diverse manieren samenwerken, onder meer met behulp van integraties met Microsoft 365 en Teams. Uit deze samenwerking komen taken en workflows voort, die je vervolgens kunt beheren. Ook archiefbeheer maakt deel uit van het systeem (retentie en verwijdering).
In de d.velop store staan apps die implementatiepartners hebben gebouwd op het d.velop-platform. Dit kunnen kleine functionaliteiten zijn, maar ook grote apps zoals een kwaliteitsbeheersysteem, contractbeheer of een speciale HR-inrichting.
Gebruik tijdens het selectietraject het DMS Functionaliteitenoverzicht. Deze dynamische checklist laat je functionele prioriteiten aanvinken en opslaan. Gebruik de tool voor het opstellen van een RFI, tijdens gesprekken met leveranciers, en voor een gefaseerde implementatie-aanpak op basis van prioriteiten.
Uitgelichte functionaliteiten: waarin blinkt het platform uit?
BPM en procesautomatisering
De Business Process Management Studio is een sterk punt van d.velop. Hiermee kun je op een low-code manier de bedrijfsprocessen vastleggen en configureren in het systeem. Dit biedt de mogelijkheid administratieve taken te verminderen, en om bepaalde keuzes of processen van tevoren vast te leggen. Ook kunnen gebruikers zien waar een document zich in het proces bevindt. En de taken die voortkomen uit het proces komen ook in je eigen werkomgeving terecht.
Metadata en zoekfunctionaliteit
Het documentproces wordt geconfigureerd in het platform. Stel, een bedrijf wil alle contracten opslaan. Dan bepaal je eerst welke gegevens (metadata ) je aan deze contracten wilt koppelen, zoals de documentnaam, het type contract, de documentstatus, de creatiedatum, de auteur, de verantwoordelijke persoon, en de afdeling waartoe het document behoort. Vervolgens kies je op welke velden je wilt kunnen zoeken en welke overzichten je wilt genereren. Deze velden worden dan aan elk document gekoppeld. Afhankelijk van het aantal documenten en processen ontstaat er een uitgebreide lijst met documenten die aan de verschillende processen zijn gekoppeld, zodat je op verschillende manieren dwarsdoorsneden kunt maken en relevante informatie kunt vinden.
Het platform heeft daardoor een goede zoekfunctionaliteit , waarmee je snel en eenvoudig documenten kunt vinden. Dankzij de metadata kun je bijvoorbeeld zoeken naar virtuele structuren rondom een klant of order.
Een voorbeeld van een zoekopdracht is: “Ik wil alle contracten van alle klanten in Nederland van het afgelopen jaar.” Dit soort zoekopdrachten is lastig bij andere ECM-systemen die werken met een traditionele mappenstructuur. Hoe dieper je in een boomstructuur gaat, hoe moeilijker het voor gebruikers wordt om specifieke documenten te vinden. Het gebruik van metadata in het platform van d.velop maakt dergelijke zoekopdrachten veel eenvoudiger en efficiënter.
Kunstmatige intelligentie (AI)
Het systeem maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en analysefuncties: het kan op basis van de structuur en opbouw herkennen wat voor soort document je wilt opslaan. Hierdoor kan het systeem suggesties doen voor de metadata, zodat je niet alles handmatig hoeft in te vullen. Bijvoorbeeld, naarmate je meer contracten opslaat, leert het systeem en herkent het steeds beter het type document en welke velden moeten worden ingevuld. Dit bespaart tijd en verhoogt de nauwkeurigheid bij het beheren van documenten.
Welke integraties en koppelingen zijn mogelijk?
Het kunnen integreren en koppelen van d.velop met andere applicaties is een sterk punt van dit ECM-systeem. Doordat d.velop standaard integraties heeft met ERP-, CRM- en HRM-applicaties zoals Microsoft Dynamics 365 (Finance SCM, Sales en Business Central ), SAP (R3, S/4HANA , SuccessFactors ), Salesforce, Infor, Sage, etc. kun je vanuit die applicaties direct je documenten in d.velop raadplegen. Het is eigenlijk een doorkijkvenster vanuit deze applicaties in d.velop. Het is een daadwerkelijke integratie in het systeem, waarbij je kunt doorklikken vanuit en op basis van de context waarin je je bevindt: bijvoorbeeld alle documenten zien over een klant vanuit je ERP-systeem. Met rechten- en rollenbeheer zorg je ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot bepaalde informatie.
d.velop biedt ook een oplossing voor SharePoint (voor Microsoft 365 ). Hierbij wordt het d.velop-platform geïntegreerd met SharePoint, waardoor extra functionaliteiten beschikbaar komen die niet standaard in SharePoint zitten. Deze extra logica kan bijvoorbeeld informatie bevatten over klanten of over je producten. Uiteindelijk worden de documenten opgeslagen in SharePoint (als documentarchief). Hoewel de documenten dus feitelijk in SharePoint worden bewaard, maakt de extra logica het mogelijk om tags en metadata aan de documenten toe te voegen. Hierdoor kun je de documenten op verschillende manieren organiseren en terugvinden, afhankelijk van de structuur die je wilt gebruiken.
Het platform heeft een integratie met Microsoft Teams, waardoor bedrijven die met Teams werken en documenten delen, deze documenten ook eenvoudig in d.velop kunnen opslaan en beheren.
En niet onbelangrijk: d.velop heeft een sterke Open API , open beschreven en toegankelijk. Daardoor kun je alle mogelijke integraties maken of laten bouwen.
Wat zijn de concurrenten op de markt?
Het platform d.velop heeft concurrentie van verschillende leveranciers, zoals M-files, Hyland (OnBase, Nuxeo en Alfresco ), Manualmasters, Docuware en Kyocera Document Solutions. Ook Microsoft kan worden gezien als een concurrent, omdat veel bedrijven al gebruikmaken van Microsoft-producten zoals Teams, SharePoint, OneDrive en de Office-apps.
Het kiezen van de juiste software voor informatiebeheer kan lastig zijn. ICT Portal biedt gratis ondersteuning voor een marktverkenning, zodat je eenvoudig de beste oplossing vindt. Maak gebruik van de kosteloze softwareselectie .
Hoe gaat de implementatie in zijn werk?
d.velop is een SaaS -platform, het wordt dus in de cloud aangeboden. Het systeem kan indien gewenst ook on-premise of hybride worden geïmplementeerd, maar over het algemeen wordt het in de cloud gehost.
De gemiddelde doorlooptijd van een implementatietraject is ongeveer één tot twee maanden. De software hoeft niet geïnstalleerd te worden; de rol van de implementatiepartner bestaat voornamelijk uit het begeleiden van gebruikers aan het begin van het traject, zodat ze weten over welke zaken ze beslissingen moeten nemen bij de inrichting. Samen met de partner bepaal je welke metadata belangrijk zijn, leer je hoe het documentproces precies werkt, welke structuren moeten worden aangebracht, en welke workflows moeten worden ingericht. Vervolgens wordt het systeem geconfigureerd. Daarna volgt de ingebruikname, waaronder het testen en het trainen van gebruikers, evenals enige nazorg. De partner kan ook worden ingezet voor change management en het stimuleren van de adoptie onder de gebruikers.
Ruim 60% van de DMS-implementaties wordt binnen de gestelde termijnen voltooid. Toch duurde bijna 29% van de projecten langer dan verwacht. Bereid je goed voor en lees in het digiboek DMS Statistieken de redenen voor de vertraging.
Na de implementatie is het systeem op elk apparaat beschikbaar: er is een webinterface en een app voor je smartphone of tablet. Je kunt dus online vanaf elke plek in het systeem werken, en desnoods ook offline.
Het systeem heeft allerlei systeemtalen, van Nederlands en Engels tot Spaans, Duits en Chinees. En de configuratie kan ook vertaald worden naar elke gewenste taal.
Wat zijn de kosten van d.velop?
Het is kostenmodel is gebaseerd op abonnementen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld klein en goedkoop beginnen. Het d.velop platform is beschikbaar in drie varianten, oplopend in aantal functionaliteiten en hoeveelheid cloud-opslag:
- Basic voor 23 euro per gebruiker per maand, met 100 GB cloud-opslag in totaal voor de gehele organisatie.
- Business voor 34 euro per gebruiker per maand, met 500 GB cloud-opslag in totaal voor de gehele organisatie.
- Ultimate voor 51 euro per gebruiker per maand, met 1.000 GB cloud-opslag in totaal voor de gehele organisatie.
Het kiezen voor een bepaalde variant (Basic, Business of Ultimate) doet de organisatie als geheel. Je kunt dus niet een mix van verschillende varianten afnemen. Alle gebruikers betalen zodoende dezelfde kosten per maand. Wel is het mogelijk om bepaalde gebruikers alleen leesrechten geven, en deze licenties zijn een stuk goedkoper (ongeveer een kwart tot een derde van de prijs).
BudgetoverschrijdingUit onderzoek van ICT Portal blijkt dat ruim 21% van de DMS-trajecten meer kost dan verwacht. In het digiboek DMS Statistieken staan de vier redenen waarom deze kosten hoger uitvielen.
Afhankelijk van het aantal afgenomen licenties krijg je vaak ook een bepaalde korting. Je kunt relatief eenvoudig de licenties per maand op- en afschalen. Als de organisatie meer cloud-opslag nodig heeft, betaal je 0,22 euro per GB per maand.
De implementatiekosten kunnen per bedrijf nogal verschillen, maar een kleine afdeling moet rekening houden met tien tot vijftien implementatiedagen, ofwel € 10.000-15.000 euro. Als het platform organisatiebreed wordt geïmplementeerd, dan is de doorlooptijd gemiddeld ongeveer één tot twee maanden, ofwel € 20.000 tot 40.000. Bij een grote scope of als er bijvoorbeeld integraties nodig zijn die niet standaard zijn, dan kan de implementatieduur – en daardoor ook de kosten – verder oplopen.
Wat zijn de plus- en minpunten van dit ECM-platform?
Elke software-oplossing heeft sterke en zwakke onderdelen, en d.velop is daarop geen uitzondering. We zetten ze voor je op een rijtje:
Sterke punten
- Het platform is schaalbaar, gebruiksvriendelijk, configureerbaar en cloud-based.
- Dankzij low-code zit je niet vast aan een bepaalde structuur of denkwijze. Je kunt dus iets op maat aangeleverd krijgen zonder dat er maatwerk gemaakt hoeft te worden.
- Het heeft een rijke set aan functionaliteiten. En als er eentje mist, dan is er nog de App-store. En als ook die geen soelaas biedt, dan kan de implementatiepartner de functionaliteit bouwen.
- De Business Process Management Studio om je processen te automatiseren. Met de workflow-engine kun je bovendien in de nabije toekomst eenvoudig aangeven dat je bijvoorbeeld een workflow nodig hebt die in enkele stappen goedkeuring vraagt aan de directeur. d.velop stelt dan automatisch de benodigde workflow samen, zonder dat je zelf hoeft te programmeren.
- De vele standaard integraties met verschillende systemen.
- Handige AI-functionaliteit en ook een AI-chatbot die je bijvoorbeeld kunt vragen: geef me een samenvatting van deze set van documenten, highlight de belangrijkste elementen, vertaal naar het Engels, etc.
- Enterprise search: koppel verschillende bronnen (informatiesilo’s zoals Exchange, SharePoint, Jira, etc.) om te zoeken en informatie naar boven te krijgen.
- Invoice management: facturenmodule die je met elk ERP-systeem kunt koppelen.
Verbeterpunten
- De functionaliteit voor records management is beperkt: je kunt retentietijden op documenten zetten, maar niet veel meer.
- De mogelijkheden om de gebruikersinterface te personaliseren zijn niet heel uitgebreid. Je kunt bijvoorbeeld geen ‘template’ maken waarin je een groep medewerkers alleen de apps laat zien die relevant zijn voor hun afdeling of werkzaamheden (bijvoorbeeld voor financiën, productie, field service, etc.).
- Het platform kan niet worden opgemaakt volgens de huisstijl van het bedrijf. Voornamelijk op dashboardniveau (de homepage voor de gebruiker) heeft het platform een kale uitstraling; in de documentstructuur valt het overigens wel weer mee. In het dashboard wordt soms te veel ruimte ingenomen door knoppen die een gebruiker mogelijk niet nodig heeft, en dit kan niet worden aangepast.
Conclusie over het platform d.velop
d.velop is een interessant ECM-platform voor het mkb. Vergeleken met andere pakketten op de markt doet het natuurlijk veel van hetzelfde (alle standaard functionaliteiten voor documentbeheer die bedrijven gewend zijn), maar het geeft ook een vernieuwend en modern gevoel. Dit cloud-product blinkt met name uit in de BPM workflow-engine (sterke content- en procesautomatisering) en de integraties met andere applicaties. Bovendien is het relatief gemakkelijk te configureren in een organisatie. Achter het product staat een dynamisch bedrijf dat intensief contact heeft met zijn klanten: de d-velop Summit die in juni 2024 werd georganiseerd, werd door maar liefst 2.000 klanten bezocht.
Als je je aan het oriënteren bent op een nieuw document management systeem, is het aan te raden om verschillende opties te vergelijken: uitgebreide versus eenvoudige oplossingen, dure versus goedkope pakketten, bekende en onbekende spelers, lokale en internationale opties, etc. Als je wilt weten welke systemen goed aansluiten op jouw wensen en specifieke documentstromen, neem dan contact op met ICT Portal; wij helpen je op weg met de kosteloze softwareselectie .