Home
  • Inloggen
  • Kennis opdoen
    • Thema’s
      • Thema's
      • Enterprise Resource Planning (ERP)
      • Document Management (DMS)
      • Human Resource Management (HRM)
      • Customer Relationship Management (CRM)
      • Quality Management (QMS)
      • Business Process Management (BPM)
      • Digital Signage
      • Corporate Sustainability
    • Digiboeken
      • Digiboeken
      • Populair
      • ERP Wijzer
      • DMS Wijzer
      • HRM Wijzer
      • Catalogus
    • ICT Lexicon
  • Softwareselectie
  • Diensten
  • Klant worden
  • Over ICT Portal
  • Contact
Mijn account
Heb je al een account? Inloggen
Artificial Intelligence DMS Metadata MKB Procesoptimalisatie
d.velop ecm platform

Home DMS Overzicht DMS-pakketten d.velop

Navigatie Artikelen

DMS

  • DMS Overzicht
  • Digiboeken
    • DMS Wijzer
    • DMS-statistieken
    • DMS Functionaliteitenoverzicht
    • Digitalisering: hoe begin ik aan een paperless office?
  • Tools en templates
  • DMS kennisartikelen
    • Wat is een DMS?
    • Document Management software
    • ISO-waardig documentbeheer
    • Kwaliteitsbeheer voor documenten
    • Kosten DMS
    • DMS-leveranciers
    • Functionaliteiten
      • DMS-functionaliteiten (algemeen)
      • Digitaal archiveren
      • Versiebeheer
      • Workflow management
      • Zoekfunctie in een DMS
      • Paperless Office
      • Postregistratiesysteem
      • E-mailintegratie in DMS
      • Klantenportaal
      • Knowledge Management (KM)
      • Quality management (QM)
      • Optical Character Recognition (OCR)
      • Digitale handtekening
      • Contract management
      • Records Management
      • Enterprise Content Management (ECM)
      • Building Information Modeling (BIM)
      • Toegangscontrole
      • Traceerbaarheidsmodule
      • Zaakgericht werken
      • Alle functionaliteiten
    • DMS per sector
      • Sector specifiek DMS
      • Bouw en ingenieurs
      • Farmacie
      • Logistiek
      • Zorg
    • DMS pakketten
      • DMS pakketselectie
      • Alfresco
      • Canon Therefore
      • d.velop
      • Google Workspace
      • Microsoft 365
      • OpenText xECM
      • WoodWing Xtendis
    • DMS implementeren
    • Gebruikersadoptie van een nieuw pakket

Analyse van d.velop: is dit ECM-platform het overwegen waard?

Laatste update: 21 april 2025
WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

In Nederland en België is het nog een relatief onbekend product, toch is d.velop bij onze oosterburen al jarenlang een erkende speler op de markt voor het efficiënt beheren van documenten en bedrijfsinformatie. Nu het ECM-product ook voet aan de grond krijgt in de Benelux, bekijkt ICT Portal de mogelijkheden van dit platform. Een voorproefje: zeker een interessante optie om in de gaten te houden.

Inhoudsopgave

  1. Wat is d.velop?
  2. Screenshots voor visuele indruk
  3. Doelgroep
  4. Wat kun je ermee?
  5. Standaard functionaliteiten
  6. Uitgelichte functionaliteiten
  7. Integraties en koppelingen
  8. Concurrenten op de markt
  9. Implementatie
  10. Hoeveel kost d.velop?
  11. Plus- en minpunten
  12. Conclusie

Wat is d.velop?

d.velop (met een kleine ‘d’) is een Enterprise Content ManagementEnterprise Content Management kan worden gedefinieerd als het systematisch en centraal verzamelen en beheren van bedrijfsinformatie. ECM bestaat uit een combinatie van policies, strategieën en werkwijzen. Software voor ECM zorgt vervolgens voor de praktische uitwerking van de vastgelegde procedures. Voor Enterprise Content Management worden vaak de termen Enterprise Information Management (EIM) en Document Management als synoniemen gebruikt. Toch is er in theorie wel een verschil. Zoals de naam doet vermoeden, zijn Document Management Systemen (DMS) in principe alleen geschikt voor het beheer van traditionele en goed gestructureerde documenten. Denk hierbij aan Word, Pdf en Excel. Door middel van een OCR-functie kan ook de tekst op fysiek papier worden gescand en verwerkt. (ECM) systeem. Het platform biedt een breed scala aan functionaliteiten. Zo is het geschikt voor het document- en informatiebeheer van bedrijven. Daarnaast biedt het een oplossing voor alle ongestructureerde informatie(stromen) rondom documenten, e-mails, afbeeldingen, video’s, en de onderlinge relaties tussen dit soort bestanden. En tenslotte is het een platform voor content- en procesautomatisering dat werkt vanuit een metadata gedreven gedachte.

Statistieken

Wist je dat het gebrek aan classificatie op de derde plek staat van veelgemaakte fouten in het beheer van informatiestromen? Vraag de DMS WijzerDe DMS Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van een (nieuw) softwarepakket voor documentbeheer. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, functionaliteiten, een pakkettenvergelijk van document management systemen, tips en belangrijke valkuilen. aan voor de volledige top 3.

De gelijknamige Duitse leverancier d.velop werd opgericht in 1992. Inmiddels is de organisatie gegroeid naar ongeveer 1.000 medewerkers met zeven kantoren in Duitsland, één in Zwitserland en één in Oostenrijk. De jaaromzet bedraagt ongeveer 100 miljoen euro (2022). d.velop heeft 13.350 klanten en meer dan 3.25 miljoen individuele gebruikers. Het bedrijf is momenteel bezig met een internationale expansie, zoals in Nederland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook wereldwijd. Deze groei betreft zowel het aantal klanten als het partnernetwerk.

dvelop ecm kernpunten

Belangrijk om te vermelden is dat de organisatie één product heeft, dus de aandacht en de investering in productontwikkeling worden niet verdeeld over een breder portfolio.

Gebruikersomgeving (screenshots)

screenshot dvelop nederlands screenshot dvelop english

Voor welke bedrijven is d.velop geschikt?

d.velop is gericht op het midden- en kleinbedrijf en geschikt voor verschillende sectoren. Het platform heeft een sterke positie in de logistiek, financiële dienstverlening en publieke sector. Daarnaast heeft d.velop gespecialiseerde teams voor sectoren zoals de maakindustrie, automotive, handel en retail, gezondheidszorg en de nutssector. En tot slot wordt het ECM-systeem gebruikt in de zakelijke dienstverlening, de chemische industrie en in de voedingssector.

Bekende bedrijven die d.velop gebruiken zijn bijvoorbeeld BP, Domino’s Pizza, Thyssenkrupp, BMW, Tupperware, Marc O’Polo, Siemens, Hipp en Vision Food Group.

Het platform kan worden ingezet voor kleinere teams of afdelingen met bijvoorbeeld 5-10 personen, maar het kan ook organisatiebreed worden gebruikt door middelgrote bedrijven. Het platform is echter niet bedoeld voor de grootste bedrijven, zoals flinke multinationals.

Doel van het ECM-platform

In essentie is het de bedoeling dat alle informatie van een bedrijf, ongeacht waar of in welke applicatie die staat, in het platform d.velop terecht komt, waardoor je een centrale plek hebt om informatie snel tot je beschikking te hebben.

Veel data van organisaties staan in zogenaamde informatiesilo’s, waarbij documenten versnipperd zijn opgeslagen in file-systemen, e-mailboxen en applicaties van derden (ERP-, HRM- en CRM-systeem, in Teams, etc.). Als d.velop op een goede manier wordt ingezet, komen alle documenten in het platform terecht. Hiermee voorkom je dat je informatie op verschillende plekken moet overtypen of documenten op meer plekken moet opslaan.

Het platform ondersteunt organisaties in de volle breedte, dus met documentstromen voor het beheer van kwaliteit, contracten, HR, marketing, sales, support, back-office, field services, projecten, zaakgericht werken, etc.

Standaard functionaliteiten: de basis van contentbeheer

Het systeem bevat alle basisfunctionaliteitenDe functionaliteiten die documentbeheer mogelijk maken zijn legio. De meeste DMS-pakketten hebben dezelfde basisfunctionaliteiten die elk bedrijf nodig heeft. Maar daarnaast zijn er functionaliteiten die moeten passen bij de bedrijfsgrootte, de sector en de specifieke bedrijfsactiviteit. Deze functionaliteiten kunnen onderverdeeld worden in verschillende categorieën: import van documenten (data entry), indexering en zoeken, dataverwerking en workflow automation, beveiliging en gebruikservaring. die je van een serieuze ECM-speler mag verwachten. De input van bedrijfscontent wordt geclassificeerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Vervolgens beschikt d-velop over de standaard functionaliteiten zoals documentopslag, versiebeheer, OCR, records management, audit trail, preview-functie, contractbeheer, etc.

functionaliteiten dvelop ecm

d.velop bevat ook een gecertificeerde functionaliteit voor het digitaal ondertekenen van documenten, vergelijkbaar met DocuSign.

In het platform kun je op diverse manieren samenwerken, onder meer met behulp van integraties met Microsoft 365 en Teams. Uit deze samenwerking komen taken en workflows voort, die je vervolgens kunt beheren. Ook archiefbeheer maakt deel uit van het systeem (retentie en verwijdering).

In de d.velop store staan apps die implementatiepartners hebben gebouwd op het d.velop-platform. Dit kunnen kleine functionaliteiten zijn, maar ook grote apps zoals een kwaliteitsbeheersysteem, contractbeheer of een speciale HR-inrichting.

Gebruik tijdens het selectietraject het DMS Functionaliteitenoverzicht. Deze dynamische checklist laat je functionele prioriteiten aanvinken en opslaan. Gebruik de tool voor het opstellen van een RFI, tijdens gesprekken met leveranciers, en voor een gefaseerde implementatie-aanpak op basis van prioriteiten.

Uitgelichte functionaliteiten: waarin blinkt het platform uit?

BPM en procesautomatisering

De Business Process Management Studio is een sterk punt van d.velop. Hiermee kun je op een low-code manier de bedrijfsprocessenEen workflow, werkstroom genoemd in het Nederlands, is een opeenvolging van stappen die bedrijven moeten doorlopen om een bedrijfsproces uit te voeren. Met een workflow wordt in een softwaresysteem vastgelegd hoe een bepaalde taak uitgevoerd moet worden, of hoe een document beheerd moet worden. Er wordt ook bepaald wie elke stap moet uitvoeren. vastleggen en configureren in het systeem. Dit biedt de mogelijkheid administratieve taken te verminderen, en om bepaalde keuzes of processen van tevoren vast te leggen. Ook kunnen gebruikers zien waar een document zich in het proces bevindt. En de taken die voortkomen uit het proces komen ook in je eigen werkomgeving terecht.

Metadata en zoekfunctionaliteit

Het documentproces wordt geconfigureerd in het platform. Stel, een bedrijf wil alle contracten opslaan. Dan bepaal je eerst welke gegevens (metadataMetadata kunnen worden omschreven als gegevens over gegevens. De term meta komt van het Griekse prefix μετά, dat “nadien” of “over” betekent. Deze prefix wordt meestal gebruikt om aan te geven dat er verder op de basisterm zal worden ingegaan. Metadata geven dus de context, een beschrijving en extra informatie over een basiselement zoals een document, een webpagina, een afbeelding of een video. In het geval van webpagina’s zijn metadata terug te vinden in de vorm van metatags.) je aan deze contracten wilt koppelen, zoals de documentnaam, het type contract, de documentstatus, de creatiedatum, de auteur, de verantwoordelijke persoon, en de afdeling waartoe het document behoort. Vervolgens kies je op welke velden je wilt kunnen zoeken en welke overzichten je wilt genereren. Deze velden worden dan aan elk document gekoppeld. Afhankelijk van het aantal documenten en processen ontstaat er een uitgebreide lijst met documenten die aan de verschillende processen zijn gekoppeld, zodat je op verschillende manieren dwarsdoorsneden kunt maken en relevante informatie kunt vinden.

Het platform heeft daardoor een goede zoekfunctionaliteitIn de meeste DMS-pakketten zijn er functionaliteiten opgenomen om de vindbaarheid van documenten te verbeteren. De meeste systemen laten zowel quick browsing (verkennen in de mappenstructuur) als een full search toe. Bij een full search wordt een zoekterm vergeleken met de metadata, inhoud en comments van een document. Dit is meestal wat er bedoeld wordt als er over de zoekfunctie gesproken wordt. DMS-leveranciers bieden bijna allemaal een gespecialiseerde zoekfunctie aan. In de DMS Wijzer staat een overzicht van systemen met de zoekmachines die ze gebruiken., waarmee je snel en eenvoudig documenten kunt vinden. Dankzij de metadata kun je bijvoorbeeld zoeken naar virtuele structuren rondom een klant of order.

Een voorbeeld van een zoekopdracht is: “Ik wil alle contracten van alle klanten in Nederland van het afgelopen jaar.” Dit soort zoekopdrachten is lastig bij andere ECM-systemen die werken met een traditionele mappenstructuur. Hoe dieper je in een boomstructuur gaat, hoe moeilijker het voor gebruikers wordt om specifieke documenten te vinden. Het gebruik van metadata in het platform van d.velop maakt dergelijke zoekopdrachten veel eenvoudiger en efficiënter.

Kunstmatige intelligentie (AI)

Het systeem maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en analysefuncties: het kan op basis van de structuur en opbouw herkennen wat voor soort document je wilt opslaan. Hierdoor kan het systeem suggesties doen voor de metadata, zodat je niet alles handmatig hoeft in te vullen. Bijvoorbeeld, naarmate je meer contracten opslaat, leert het systeem en herkent het steeds beter het type document en welke velden moeten worden ingevuld. Dit bespaart tijd en verhoogt de nauwkeurigheid bij het beheren van documenten.

Welke integraties en koppelingen zijn mogelijk?

Het kunnen integreren en koppelen van d.velop met andere applicaties is een sterk punt van dit ECM-systeem. Doordat d.velop standaard integraties heeft met ERP-, CRM- en HRM-applicaties zoals Microsoft Dynamics 365Microsoft Dynamics 365 is een volledige cloud-oplossing, opgebouwd uit verschillende applicaties die af te nemen zijn in SaaS-vorm. Microsoft benadrukt zelf vooral de combinatie van ERP en CRM. Het bedrijf belooft een vergaande integratie met Office 365 en Power BI. In hoeverre worden deze beloftes ingelost? Voor wie is Dynamics 365 het overwegen waard? Wat kan het pakket verwezenlijken waar voorgaande versies te kort schoten? (Finance SCM, Sales en Business CentralTussen eind 2017 en de lente van 2018 kwam Microsoft met twee nieuwe ERP-pakketten voor kleine en middelgrote bedrijven: NAV 2018 en Business Central. De systemen passen binnen een hele reeks ERP-vernieuwingen die Microsoft recentelijk heeft doorgevoerd. Maar wat zijn nu precies de voornaamste nieuwigheden? Hoe verhouden NAV 2018 en Business Central zich tegenover elkaar en tegenover Dynamics 365? Is de scheidslijn tussen de pakketten voor het mkb en grote bedrijven nog wel zo duidelijk?), SAP (R3, S/4HANASAP S/4HANA is het meest recente pakket van SAP voor Enterprise Resource Planning (ERP). Het pakket is bedoeld voor grote bedrijven en multinationals, en maakt deel uit van het portfolio SAP Business Suite. SAP S/4HANA is tevens de opvolger van R/3 (ook bekend als Business-All-in-One) en ECC (Enterprise Central Component)., SuccessFactorsSuccessFactors is software voor Human Resource Management (HRM), ook wel HRM-software genoemd. SuccessFactors wordt uitgegeven door het bedrijf SAP. Met het pakket kunnen administratieve taken rondom personeelsmanagement worden geautomatiseerd. Zo kan er op corporate niveau een strategie worden uitgedacht, waarbij alle processen voortaan voor elke medewerker hetzelfde zijn. Met name op het gebied van performance management kan dit ervoor zorgen dat de prestaties van zowel het hele bedrijf als voor elke individuele werknemer kan worden gemeten. Op basis van deze gegevens kunnen planningen worden gemaakt voor de toekomst.), Salesforce, Infor, Sage, etc. kun je vanuit die applicaties direct je documenten in d.velop raadplegen. Het is eigenlijk een doorkijkvenster vanuit deze applicaties in d.velop. Het is een daadwerkelijke integratie in het systeem, waarbij je kunt doorklikken vanuit en op basis van de context waarin je je bevindt: bijvoorbeeld alle documenten zien over een klant vanuit je ERP-systeem. Met rechten- en rollenbeheer zorg je ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot bepaalde informatie.

d.velop biedt ook een oplossing voor SharePoint (voor Microsoft 365Microsoft 365, voorheen bekend als Office 365, is een softwareoplossing voor documentbeheer en kantoorautomatisering in de cloud. Met het onderdeel kantoorautomatisering stelt Microsoft zijn bekende programma’s Word, Excel en PowerPoint ter beschikking aan zijn gebruikers.). Hierbij wordt het d.velop-platform geïntegreerd met SharePoint, waardoor extra functionaliteiten beschikbaar komen die niet standaard in SharePoint zitten. Deze extra logica kan bijvoorbeeld informatie bevatten over klanten of over je producten. Uiteindelijk worden de documenten opgeslagen in SharePoint (als documentarchief). Hoewel de documenten dus feitelijk in SharePoint worden bewaard, maakt de extra logica het mogelijk om tags en metadata aan de documenten toe te voegen. Hierdoor kun je de documenten op verschillende manieren organiseren en terugvinden, afhankelijk van de structuur die je wilt gebruiken.

Het platform heeft een integratie met Microsoft Teams, waardoor bedrijven die met Teams werken en documenten delen, deze documenten ook eenvoudig in d.velop kunnen opslaan en beheren.

En niet onbelangrijk: d.velop heeft een sterke Open APIEen Application Programming Interface (API) maakt de interface tussen systemen mogelijk. De tool zorgt ervoor dat verzoeken van de ene applicatie efficiënt worden gecommuniceerd naar de andere applicatie. De verzoekende applicatie krijgt vervolgens toegang tot informatie of functionaliteit van de andere applicatie., open beschreven en toegankelijk. Daardoor kun je alle mogelijke integraties maken of laten bouwen.

Wat zijn de concurrenten op de markt?

Het platform d.velop heeft concurrentie van verschillende leveranciers, zoals M-files, Hyland (OnBase, Nuxeo en AlfrescoAlfresco is het meest gebruikte open source Enterprise Content Management-systeem (ECM) ter wereld. De grote concurrent van closed source pakketten biedt een platform voor organisaties die hun document- en informatiestromen willen rationaliseren. Bedrijven hebben vaak de neiging om de voorkeur te geven aan eigendomsmatige software (propriëtaire software), boven open source alternatieven. De afgelopen tien jaar zijn er echter een aantal serieuze open source DMS-pakketten ontwikkeld. Alfresco is daar een goed voorbeeld van en kan zich meten met de commerciële, betaalde producten. Omdat het gaat om een open source product, kunnen nieuwe functionaliteiten relatief eenvoudig worden geprogrammeerd; intern of met behulp van een gecertificeerde Alfresco-partner. Toch bestaan er alternatieven voor dit systeem die het overwegen waard kunnen zijn. In de DMS Wijzer staat een vergelijking tussen Alfresco en andere software voor documentbeheer.), Manualmasters, Docuware en Kyocera Document Solutions. Ook Microsoft kan worden gezien als een concurrent, omdat veel bedrijven al gebruikmaken van Microsoft-producten zoals Teams, SharePoint, OneDrive en de Office-apps.

lightbulb-on-outline

Het kiezen van de juiste software voor informatiebeheer kan lastig zijn. ICT Portal biedt gratis ondersteuning voor een marktverkenning, zodat je eenvoudig de beste oplossing vindt. Maak gebruik van de kosteloze softwareselectieHet marktaanbod van softwarepakketten en -leveranciers is groot. ICT Portal biedt een onpartijdige en kosteloze pakketselectie aan voor oriënterende bedrijven..

Hoe gaat de implementatie in zijn werk?

d.velop is een SaaSSaaS-licenties zijn licenties die periodiek gefactureerd worden. SaaS staat voor Software as a Service. De leverancier biedt de oplossing dus niet te koop aan, maar factureert voor het gebruik ervan.-platform, het wordt dus in de cloud aangeboden. Het systeem kan indien gewenst ook on-premiseLetterlijk vertaald betekent “on-premise” in het Nederlands “op locatie” of “ter plaatse”. Wanneer iets dus on-premise staat of gebeurt, wordt er verwezen naar de eigen locatie. In een bedrijfscontext kan je dit zien als de fysieke ruimte van het eigen bedrijf. Wanneer we over software spreken, betekent een installatie on-premise dat de software binnen de eigen IT-infrastructuur wordt geplaatst. De software wordt hierbij op de eigen servers geïnstalleerd, en niet, zoals het geval is bij cloud computing, op externe servers. of hybride worden geïmplementeerd, maar over het algemeen wordt het in de cloud gehost.

De gemiddelde doorlooptijd van een implementatietraject is ongeveer één tot twee maanden. De software hoeft niet geïnstalleerd te worden; de rol van de implementatiepartner bestaat voornamelijk uit het begeleiden van gebruikers aan het begin van het traject, zodat ze weten over welke zaken ze beslissingen moeten nemen bij de inrichting. Samen met de partner bepaal je welke metadata belangrijk zijn, leer je hoe het documentproces precies werkt, welke structuren moeten worden aangebracht, en welke workflows moeten worden ingericht. Vervolgens wordt het systeem geconfigureerd. Daarna volgt de ingebruikname, waaronder het testen en het trainen van gebruikers, evenals enige nazorg. De partner kan ook worden ingezet voor change management en het stimuleren van de adoptie onder de gebruikers.

Ruim 60% van de DMS-implementaties wordt binnen de gestelde termijnen voltooid. Toch duurde bijna 29% van de projecten langer dan verwacht. Bereid je goed voor en lees in het digiboek DMS Statistieken de redenen voor de vertraging.

Na de implementatie is het systeem op elk apparaat beschikbaar: er is een webinterface en een app voor je smartphone of tablet. Je kunt dus online vanaf elke plek in het systeem werken, en desnoods ook offline.

Het systeem heeft allerlei systeemtalen, van Nederlands en Engels tot Spaans, Duits en Chinees. En de configuratie kan ook vertaald worden naar elke gewenste taal.

Wat zijn de kosten van d.velop?

Het is kostenmodel is gebaseerd op abonnementen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld klein en goedkoop beginnen. Het d.velop platform is beschikbaar in drie varianten, oplopend in aantal functionaliteiten en hoeveelheid cloud-opslag:

  • Basic voor 23 euro per gebruiker per maand, met 100 GB cloud-opslag in totaal voor de gehele organisatie.
  • Business voor 34 euro per gebruiker per maand, met 500 GB cloud-opslag in totaal voor de gehele organisatie.
  • Ultimate voor 51 euro per gebruiker per maand, met 1.000 GB cloud-opslag in totaal voor de gehele organisatie.

Het kiezen voor een bepaalde variant (Basic, Business of Ultimate) doet de organisatie als geheel. Je kunt dus niet een mix van verschillende varianten afnemen. Alle gebruikers betalen zodoende dezelfde kosten per maand. Wel is het mogelijk om bepaalde gebruikers alleen leesrechten geven, en deze licenties zijn een stuk goedkoper (ongeveer een kwart tot een derde van de prijs).

Budgetoverschrijding

Uit onderzoek van ICT Portal blijkt dat ruim 21% van de DMS-trajecten meer kost dan verwacht. In het digiboek DMS StatistiekenDit Digiboek bevat DMS-statistieken gebaseerd op een analyse van 108 bedrijven die een DMS-project zijn gestart. Deze uitgave bevat concrete data en daarop gebaseerde inzichten waarmee bedrijven zich goed kunnen voorbereiden op een DMS-project. Bijzonderheden: eigen onderzoeksdata en hoge betrouwbaarheid van de statistieken. staan de vier redenen waarom deze kosten hoger uitvielen.

Afhankelijk van het aantal afgenomen licenties krijg je vaak ook een bepaalde korting. Je kunt relatief eenvoudig de licenties per maand op- en afschalen. Als de organisatie meer cloud-opslag nodig heeft, betaal je 0,22 euro per GB per maand.

De implementatiekosten kunnen per bedrijf nogal verschillen, maar een kleine afdeling moet rekening houden met tien tot vijftien implementatiedagen, ofwel € 10.000-15.000 euro. Als het platform organisatiebreed wordt geïmplementeerd, dan is de doorlooptijd gemiddeld ongeveer één tot twee maanden, ofwel € 20.000 tot 40.000. Bij een grote scope of als er bijvoorbeeld integraties nodig zijn die niet standaard zijn, dan kan de implementatieduur – en daardoor ook de kosten – verder oplopen.

Wat zijn de plus- en minpunten van dit ECM-platform?

Elke software-oplossing heeft sterke en zwakke onderdelen, en d.velop is daarop geen uitzondering. We zetten ze voor je op een rijtje:

Sterke punten

  • Het platform is schaalbaar, gebruiksvriendelijk, configureerbaar en cloud-based.
  • Dankzij low-code zit je niet vast aan een bepaalde structuur of denkwijze. Je kunt dus iets op maat aangeleverd krijgen zonder dat er maatwerk gemaakt hoeft te worden.
  • Het heeft een rijke set aan functionaliteiten. En als er eentje mist, dan is er nog de App-store. En als ook die geen soelaas biedt, dan kan de implementatiepartner de functionaliteit bouwen.
  • De Business Process Management Studio om je processen te automatiseren. Met de workflow-engine kun je bovendien in de nabije toekomst eenvoudig aangeven dat je bijvoorbeeld een workflow nodig hebt die in enkele stappen goedkeuring vraagt aan de directeur. d.velop stelt dan automatisch de benodigde workflow samen, zonder dat je zelf hoeft te programmeren.
  • De vele standaard integraties met verschillende systemen.
  • Handige AI-functionaliteit en ook een AI-chatbot die je bijvoorbeeld kunt vragen: geef me een samenvatting van deze set van documenten, highlight de belangrijkste elementen, vertaal naar het Engels, etc.
  • Enterprise search: koppel verschillende bronnen (informatiesilo’s zoals Exchange, SharePoint, Jira, etc.) om te zoeken en informatie naar boven te krijgen.
  • Invoice management: facturenmodule die je met elk ERP-systeem kunt koppelen.

Verbeterpunten

  • De functionaliteit voor records management is beperkt: je kunt retentietijden op documenten zetten, maar niet veel meer.
  • De mogelijkheden om de gebruikersinterface te personaliseren zijn niet heel uitgebreid. Je kunt bijvoorbeeld geen ‘template’ maken waarin je een groep medewerkers alleen de apps laat zien die relevant zijn voor hun afdeling of werkzaamheden (bijvoorbeeld voor financiën, productie, field service, etc.).
  • Het platform kan niet worden opgemaakt volgens de huisstijl van het bedrijf. Voornamelijk op dashboardniveau (de homepage voor de gebruiker) heeft het platform een kale uitstraling; in de documentstructuur valt het overigens wel weer mee. In het dashboard wordt soms te veel ruimte ingenomen door knoppen die een gebruiker mogelijk niet nodig heeft, en dit kan niet worden aangepast.

Conclusie over het platform d.velop

d.velop is een interessant ECM-platform voor het mkb. Vergeleken met andere pakketten op de markt doet het natuurlijk veel van hetzelfde (alle standaard functionaliteiten voor documentbeheer die bedrijven gewend zijn), maar het geeft ook een vernieuwend en modern gevoel. Dit cloud-product blinkt met name uit in de BPM workflow-engine (sterke content- en procesautomatisering) en de integraties met andere applicaties. Bovendien is het relatief gemakkelijk te configureren in een organisatie. Achter het product staat een dynamisch bedrijf dat intensief contact heeft met zijn klanten: de d-velop Summit die in juni 2024 werd georganiseerd, werd door maar liefst 2.000 klanten bezocht.

Als je je aan het oriënteren bent op een nieuw document management systeem, is het aan te raden om verschillende opties te vergelijken: uitgebreide versus eenvoudige oplossingen, dure versus goedkope pakketten, bekende en onbekende spelers, lokale en internationale opties, etc. Als je wilt weten welke systemen goed aansluiten op jouw wensen en specifieke documentstromen, neem dan contact op met ICT Portal; wij helpen je op weg met de kosteloze softwareselectieHet marktaanbod van softwarepakketten en -leveranciers is groot. ICT Portal biedt een onpartijdige en kosteloze pakketselectie aan voor oriënterende bedrijven..

[Wizard] Welke DMS-pakketten passen bij de eisen van jouw bedrijf?

Klein bedrijfBasis voor documentbeheer
MKB met groeiUitgebreide functionaliteit
SectorspecifiekSpeciale eisen & compliance
Grote organisatieComplexe behoeften

Is deze pagina nuttig?

Hartelijk dank!

Met je feedback kunnen we deze pagina beter te maken.

Vertel wat we kunnen verbeteren.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2025, 21 april). Analyse van d.velop: is dit ECM-platform het overwegen waard? ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/document-management-systemen/dms-pakketten/dvelop-ecm-platform
DMS Artificial Intelligence DMS ECM Metadata MKB Procesoptimalisatie
Aanmelden
Notificatie voor
guest
Door een reactie te plaatsen accepteer je de privacyverklaring.
guest
Door een reactie te plaatsen accepteer je de privacyverklaring.
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
dms systemen documentbeheer leveranciers kosten implementatie demo
DMS Wijzer 2025 Gratis toegang
Gerelateerde artikelen
DMS
Kritische blik op OpenText Content Management (xECM)

Hoe werkt dit ECM-systeem van OpenText? We leggen uit voor wie het pakket geschikt is, de kosten, functionaliteiten en mogelijke valkuilen.

21 april
Digitale transformatie DMS
DMS-statistieken: een analyse op basis van 108 bedrijven

Onderzoek naar bedrijven die een project voor een documentbeheersysteem zijn gestart. Bevat concrete data en daarop gebaseerde inzichten.

12 september 2024
DMS
Microsoft 365 voor kantoorautomatisering en documentbeheer

Microsoft 365, voorheen bekend als Office 365, is veel meer dan Word, Excel en PowerPoint. Hoe wordt het ingezet in de zakenwereld?

21 april
DMS
Documentbeheer met Google Workspace, hoe werkt dat precies?

Google Workspace is de oplossing van Google voor documentbeheer en kantoorautomatisering. Kan het programma concurreren met DMS-systemen?

21 april
DMS
DMS Functionaliteitenoverzicht: alle mogelijkheden op een rij

Het DMS Functionaliteitenoverzicht is bedoeld voor het opstellen van de wensen, eisen en criteria voor een documentbeheersysteem.

21 mei
DMS
Welke functionaliteiten kunnen bedrijven verwachten in een DMS?

Bedrijven willen hun papieren of digitale documentenchaos oplossen. Welke functionaliteiten zijn noodzakelijk in een documentbeheersysteem?

4 december 2024
Digitale transformatie DMS
Optical Character Recognition maakt bestanden digitaal gebruiksklaar

Om een paperless office te realiseren, scannen veel bedrijven hun documenten in. Hoe maak je ze digitaal lees- en bewerkbaar? Wat biedt OCR?

24 oktober 2022
DMS
Documenten vinden vereist een sterke zoekfunctie in een DMS-pakket

Dagelijks voeren werknemers zoekopdrachten uit voor het vinden van bedrijfsinformatie. Hoe kunnen zij snel en adequaat documenten vinden?

27 november 2024
DMS
Enterprise Content Management (ECM): structuur in bedrijfscontent

Enterprise Content Management is het systematisch en centraal verzamelen en beheren van bedrijfsinformatie. Welke ECM-pakketten zijn er?

17 oktober 2023
Digitale transformatie DMS
Digitaal archiveren met behulp van een DMS: inrichting & stappenplan

Een digitaal archief helpt bedrijven bij het gestructureerd bewaren van bedrijfsinformatie. Welke wetgeving is belangrijk? Wat zijn de kosten?

23 maart 2023
DMS
DMS Wijzer; word expert in Document Management Systemen

In de DMS Wijzer staat alle noodzakelijke informatie over documentbeheersystemen: valkuilen, trends, pakketten, prijzen en leveranciers.

3 december 2024
DMS
Wat is een Document Management Systeem (DMS) precies?

Wat is een Document Management Systeem? Wat zijn de voor- en nadelen voor bedrijven? Hoeveel kost een DMS? Alle informatie op een rij.

4 december 2024
DMS
DMS overzicht: startpunt voor DMS

Startpagina en vertrekpunt voor het onderwerp DMS. Nuttig linkoverzicht met kwaliteitsbronnen. Krijg snel grip op het onderwerp.

26 februari
DMS
Is Xtendis als EIM-platform een interessante optie?

Bedrijfsinformatie schiet razendsnel door allerlei applicaties. Kan WoodWing Xtendis dit goed beheren? Wat zijn sterke en zwakke punten?

18 april
DMS
Alfresco onder de loep: is dit ECM-systeem een serieuze optie?

Alfresco is een open source ECM-systeem dat informatie en documenten beheert. Maar voor wie is dit Hyland-product geschikt? Wat kost het?

21 april
  • Onderwerpen
  • Digiboeken
  • Softwareselectie
  • Diensten
ICT Portal ICT Portal

Online adviesplatform dat het kiezen en implementeren van bedrijfssoftware gemakkelijker maakt. Met een combinatie van tools en advies helpt ICT Portal de moderne projectleider met softwareselectie en projectbeheer.

vraag@ictportal.nl +31 (0)20 36 90 457

ICT-onderwerpen

  • Enterprise Resource Planning
  • Document Management
  • Corporate Sustainability
  • Human Resource Management
  • Quality Management
  • Customer Relationship Management
  • Digital Signage
  • Klant worden
  • Over ICT Portal
  • Contact
LinkedIn YouTube

ICT Portal is een initiatief van:

EKCIT EKCIT
© 2025 ICT Portal · Alle rechten voorbehouden · Algemene voorwaarden · Privacyverklaring

Cookiemelding

Op deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door een website op je browser worden geplaatst. We gebruiken cookies voor een goede werking van de site. Ook gebruiken we cookies voor het bijhouden van statistieken. Hiermee optimaliseren we onze content en verbeteren we onze dienstverlening.

Privacyverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies.

Raadpleeg voor meer informatie onze privacyverklaring.

Configureren
Akkoord
Configureren

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door een website op je browser worden geplaatst.

We gebruiken twee soorten cookies:

Selectie opslaan
Alles accepteren