ICT Portal
+31 (0)20 36 90 457

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
ICT Portal

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
knowledge management
SUBMENÚ

ICT Lexicon

  • < Terug naar ICT Lexicon

Ga naar:

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systemen (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systemen (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

Knowledge Management (KM)

Categorie: Lexicon|09/01/2018

De juiste kennis op de juiste plaats

Knowledge Management of kennismanagement is een erg breed concept. De term kan samengevat worden als het beheer van alle kennis die in een bedrijf aanwezig is, en het creëren van ontbrekende gegevens. In het ideale geval beschikt elke werknemer hierdoor steeds op het juiste moment over de kennis die hij nodig heeft voor het optimaal uitvoeren van zijn taak.

Tip! Bedrijven die overwegen kennismanagement mee op te nemen als eis voor een DMS-systeem, doen er goed aan het Het DMS Functionaliteitenoverzicht bundelt alle mogelijke DMS-functionaliteiten in één overzicht. De Premium Paper bevat checklists, waarin bedrijven digitaal hun DMS-eisen kunnen aanvinken, en prioriteiten kunnen aangeven. De ingevulde lijsten helpen bij een doordachte leveranciersselectie.DMS Functionaliteitenoverzicht te raadplegen. Hierin staan de specifieke functionaliteiten voor kennisbeheer uitgelegd. Daarnaast vinden projectleiders er ook checklists om aan te duiden welke andere functionaliteiten er verder nog gewenst zijn van het systeem.

Kennismanagement is interessant voor elk soort bedrijf, maar specifiek belangrijk bij bedrijven die veel flexibele of tijdelijke werkkrachten inzetten. Door de kennis van voorgangers of ervaren werknemers goed te documenteren en beschikbaar te maken, weet een onervaren werkkracht namelijk sneller hoe hij te werk moet gaan. Bedrijven die regelmatig veranderende bedrijfsprocessen implementeren krijgen met een gelijkaardige situatie te maken. Als een team of werknemer een goede werkwijze heeft ontwikkeld of essentiële informatie heeft gevonden over het nieuwe proces, moet deze zo efficiënt mogelijk gedeeld worden. Anders moet elke medewerker die de taak uitvoert opnieuw informatie opzoeken.

Welke software kan ingezet worden voor KM?

Knowledge Management kan (deels) opgevangen worden met software. De kennis die beheerd moet worden staat vaak opgeslagen in een Veel bedrijven hebben moeite om documenten terug te vinden, erin samen te werken, of ze correct te archiveren. Een Document Management Systeem kan zorgen voor meer orde en efficiëntie in het beheer van documenten en documentstromen. Maar hoe doet deze software dat precies?documentbeheersysteem (door middel van een kennisbank) of Een ERP-systeem brengt belangrijke informatie van verschillende bedrijfsafdelingen samen. Actuele gegevens over de productie, in- en verkoop, logistiek en administratie worden gekoppeld. Automatische werkprocessen verhogen de productiviteit, en verlagen de kosten.ERP-systeem. Deze systemen zorgen voor de goede bewaring en gemakkelijke raadpleging van alle essentiële bedrijfskennis.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 0 Gemiddelde: 0

Gerelateerde artikelen:

offboardingOffboarding
< Vorig artikel
Volgend artikel >

Plaats een reactie Reactie annuleren

Uw e-mail adres wordt niet weergegeven. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

ICT onderwerpen

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systeem (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systeem (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

EKCIT

Het European Knowledge Center for Information Technology (EKCIT) dient als een centrale informatiebron op het gebied van ICT. Het kenniscentrum staat centraal in een netwerk van ICT-professionals, universitair docenten, bloggers en ICT-experts. EKCIT doet daarnaast eigen onderzoek naar softwarepakketten en leveranciers. Bevindingen en tips worden gedeeld met (ICT)-projectleiders. ICTPortal.nl is een initiatief van EKCIT en het vehikel voor actieve online kennisverspreiding. De website voorziet maandelijks duizenden (ICT)-professionals van informatie bedoeld voor het maken van de juiste beslissingen op de werkvloer.

Contact

  • LinkedIn
  • twitter

E-mail: info@ictportal.nl

Telefoon: +31 (0)20 3690457

(Voor specifieke vragen met betrekking tot een ICT-project kan via dit nummer onafhankelijk advies worden ingewonnen)

© 2021 ICT Portal · Alle rechten voorbehouden · Disclaimer · Privacyverklaring