WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Handvatten en stappenplan

Digitalisering: hoe begin ik aan een paperless office?

Met dit kennisdocument vergroot je de kans om een digitaliseringstraject tot een goed einde te brengen. Aan de hand van vijf stappen worden diverse digitaliserings-scenarios onder de loep genomen. Deze uitgave maakt duidelijk welke stappen je als projectleider moet zetten vóór en tijdens een digitaliseringsproject.

Formaat: online uitgave
Bijzonderheden: interactief, bevat wizards

Word Premium-lid van ICT Portal om deze uitgave direct te lezen.

Naar de volgende stap

Beoordeel deze publicatie:

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 6 Gemiddeld: 4.8
Beschrijving
Inhoudsopgave

Voor wie is deze Premium Paper bedoeld?

De Premium Paper Digitalisering is bedoeld voor bedrijven die op een serieuze manier aan de slag willen met de digitalisering van documenten. Dit kunnen organisaties zijn die een optimalisatieslag willen maken door digitaal te gaan werken, of die bijvoorbeeld een specifiek probleem hebben met papieren documenten.

Hoe kan dit hulpmiddel slim worden ingezet?

Deze uitgave is opgedeeld in 5 stappen die bedrijven zouden moeten zetten wanneer ze starten met een digitaliseringstraject. Deze stappen worden in de juiste context geplaatst, waardoor je inzicht krijgt in de mogelijke situaties die zich kunnen voordoen. Omdat deze uitgave interactief is, kan je ervoor kiezen om alleen de situatie te volgen die het dichtste aansluit bij je eigen project, of om de volledige inhoud te verkennen. Als de volgorde van de verschillende stappen wordt opgevolgd, vergroot dit de kans op slagen van je digitaliseringsproject.

  • Wat is digitalisering?
    • Verschillende manieren van digitaliseren
    • Bruikbaar maken en automatiseren van informatie die al digitaal aanwezig is
  • Stap 1: identificering van de redenen om te gaan digitaliseren
  • Stap 2: identificering van de documenten en werkstromen die moeten worden gedigitaliseerd
    • Dynamische documenten in actieve werkstromen
    • Statische documenten voor het archief
  • Stap 3: bepaling van de realistische scenario’s voor digitalisering
    • Dynamische documenten in actieve werkstromen
    • Statische documenten voor het archief
    • Interview Rijksuniversiteit Groningen
  • Stap 4: bepaling van de beste oplossing(en)
  • Stap 5: beslissing over wat er van de digitaliseringspartner verwacht wordt
    • Ondersteuning die partners aanbieden in de eerste gesprekken
    • Producten en diensten die partners aanbieden voor de digitalisering zelf
    • Hulp die partners aanbieden bij het opzetten en de ingebruikname van het nieuwe digitale systeem
  • Digitaliseringsprojecten die net iets anders liepen
    • Case 1: bestaande technologie inzetten voor digitalisering
    • Case 2: had ik dit vooraf geweten…
  • Verschillende technologie voor digitaal documentbeheer
    • Documentbeheersysteem (DMS)/ Enterprise Content Management System (ECMS)
    • Optical Character Recognition (OCR)
    • Taaltechnologie
    • Robotic Process Automation (RPA)
    • Archiefsysteem
    • Scanners
  • Na gebruik van de Premium Paper digitalisering

Goed om te weten

Hoe krijg ik toegang tot deze uitgave?

Deze uitgave staat klaar in je eigen online bibliotheek. Meld je aan op deze pagina om direct toegang te krijgen.

Altijd actueel

De inhoud van deze publicatie wordt continu geactualiseerd. De digitale uitgave wordt aangeboden in HTML5-formaat. Hiermee is de publicatie via je eigen browser te bekijken en kunnen we gebruik maken van interactieve elementen.

Voor wie is deze uitgave bedoeld?

Voor projectleiders, managers, (ICT)-professionals, studenten en docenten.