ICT Portal
+31 (0)20 36 90 457

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
ICT Portal

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
applicaties dynamics 365
Home » Onderwerpen » Enterprise Resource Planning » ERP-pakketten en de softwareselectie » Microsoft Dynamics 365: een ERP in de cloud voor middelgrote en grote bedrijven » Applicaties Dynamics 365: welke functionaliteiten biedt Microsoft?
SUB-MENU

ERP

  • ERP Wijzer
  • Wat is een ERP-systeem?
  • ERP in de cloud
  • Kosten van ERP
  • Functionaliteiten ERP (+)
    • Functionaliteiten ERP algemeen
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Financieel systeem
    • Projectmanagement
    • Supply Chain Management (SCM)
    • Voorraadbeheer
    • Warehouse Management (WM)
    • Orderpicking
    • Product Information Management (PIM)
    • EDI (Electronic Data Interchange)
    • Productieplanning
    • Quick Response Management (QRM)
    • Batchregistratie
    • Traceerbaarheidsmodule
    • Business Intelligence (BI)
  • E-commerce en ERP
  • ERP-implementatie
  • ERP-leveranciers
  • Open source ERP
  • ERP en kwaliteitsbeheer
  • ERP per sector (+)
    • ERP voor dienstverleners
    • ERP voor (groot)handel
    • ERP voor food & beverage
    • ERP voor fashion
    • ERP voor machinebouw
    • ERP voor de installatie- en onderhoudsbranche
  • ERP pakketten (+)
    • ERP-systeem selectie
    • Exact Online
    • Microsoft Dynamics (+)
      • Dynamics 365
      • Dynamics NAV 2018 en Business Central
      • Power BI
      • Dynamics AX 2012
      • Dynamics NAV 2016
      • Dynamics NAV 2015
    • NetSuite OneWorld
    • Oracle (+)
      • Oracle ERP-systemen
      • Oracle J.D. Edwards EnterpriseOne
      • Oracle EBS (E-Business Suite)
    • SAP (+)
      • SAP ERP-systemen
      • SAP Business One
      • SAP Business All-in-One
      • SAP Business ByDesign
  • ERP nieuws

Applicaties Dynamics 365: welke functionaliteiten biedt Microsoft?

Microsoft komt met een nieuw ERP-pakket op de markt voor middelgrote en grote bedrijven: Dynamics 365. Met het nieuwe pakket heeft Microsoft meteen de traditionele De functionaliteiten van een ERP-systeem spelen een belangrijke rol bij de keuze van het meest geschikte ERP-pakket voor bedrijven. Voor de verschillende toepassingen van een bedrijf zijn specifieke functies nodig, afhankelijk het type interne proces. Het grote aanbod aan ERP-software kan zorgen voor verwarring bij het selecteren van de benodigde functionaliteit. Bovendien zorgen verschillende interne configuraties van de ERP-software ervoor dat de mogelijkheden van pakket tot pakket en van leverancier tot leverancier kunnen verschillen. Hoe kan een nieuwe functionaliteit aan ERP-software worden toegevoegd? Welke verschillende opties en mogelijkheden bestaan er op de markt?ERP- en CRM-software wordt traditioneel gezien opgedeeld in functionaliteiten voor marketing, verkoop en klantenservice. Binnen deze categorieën zijn er echter enorm veel mogelijkheden. Wat doen de verschillende modules? En welke zijn de beste voor een specifiek bedrijf?CRM-functionaliteiten een vernieuwde vorm en invulling gegeven. Dynamics 365 is opgebouwd uit vrij te kiezen applicaties, met elk hun specifieke functionaliteit(en). Een organisatie zal dus apps kiezen naargelang de bedrijfsprocessen die geoptimaliseerd moeten worden.

Inhoudsopgave:

  1. Welke pijnpunten pakt Dynamics 365 aan?
  2. De kern van ERP automatiseren
    • Finance and Operations
    • Retail
  3. Wat betekent Dynamics 365 voor het beheer van klantrelaties?
    • Sales
    • Customer Service
    • Field Services
    • Project Service Automation
    • Microsoft Social Engagement
    • Marketing
  4. Welke HR-processen regelt de applicatie Talent?
  5. Hoe PowerApps gebruiken om het ERP verder uit te bouwen?

Welke pijnpunten pakt Dynamics 365 aan?

Met het Microsoft Dynamics 365 is een volledige cloud-oplossing, opgebouwd uit verschillende applicaties die af te nemen zijn in SaaS-vorm. Microsoft benadrukt zelf vooral de combinatie van ERP en CRM. Het bedrijf belooft een vergaande integratie met Office 365 en Power BI. In hoeverre worden deze beloftes ingelost? Voor wie is Dynamics 365 het overwegen waard? Wat kan het pakket verwezenlijken waar voorgaande versies te kort schoten?ERP-systeem Dynamics 365 kunnen bedrijven een brede waaier aan pijnpunten aanpakken, van productieprocessen tot hetCustomer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie. beheer van klantenrelaties en de Onboarding of de integratie van nieuwe werknemers is meer dan het welkom heten van nieuwe werknemers. Het gaat ook verder dan het regelen van praktische zaken, zoals toegang tot bedrijfssoftware of het bestellen van een werkuniform. Bij onboarding wordt de medewerker namelijk helemaal wegwijs gemaakt in de nieuwe werkomgeving en in zijn of haar rol binnen het bedrijf. Het idee is dat de nieuwe collega zich echt thuis gaat voelen en zich betrokken voelt bij de activiteiten van het bedrijf.onboarding van werknemers. Niet alle bedrijven hebben echter het totaalpakket nodig. Daarom geeft Microsoft haar klanten zowel de kans om de verschillende applicaties afzonderlijk als in een vastgelegde combinatie af te nemen. De De Whitepaper Dynamics 365 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft Dynamics 365 voor ERP en/of CRM. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, een vergelijking van de verschillende formules, tips en belangrijke valkuilen.Whitepaper Dynamics 365 geeft een overzicht van hoe deze combinaties precies vorm krijgen.

erp crm hr dynamics 365 functionaliteiten

De kern van Enterprise Resource Planning automatiseren

De meeste bedrijven kijken in de eerste plaats naar Dynamics 365 om hun kernprocessen te optimaliseren. Onder andere productie- en Een handelsonderneming kiest vaak voor de aanschaf van een systeem voor Enterprise Resource Planning (ERP) dat speciaal gericht is op de handelsactiviteiten zoals orderpicking, magazijnindeling en voorraadbeheer. Voor welke specifieke problemen kan een ERP een oplossing bieden? Welke functionaliteiten zijn essentieel voor de handel? Hoe kan de software bijdragen aan hogere winstmarges?handelsbedrijven hebben vaak behoefte aan een oplossing voor financiële, operationele en retailactiviteiten. Voor dit doel zijn de applicaties Finance and Operations en Retail uitgewerkt.

Welke processen vangt Finance and Operations op?

Financiële en operationele taken zijn de belangrijkste voor veel grote bedrijven. Dit soort taken zijn de laatste decennia echter sterk veranderd. Steeds strenger wordende wetgeving, hogere klantenverwachtingen en de toenemende concurrentie hebben bedrijven verplicht hun kernprocessen te herzien.

erp dynamics 365 microsoft financieel operationeel

Een van de grote veranderingen voor bedrijven zijn de eisen die er gesteld worden aan de financiële afdeling van een bedrijf. Zowel intern als extern komt er meer en meer druk te liggen op deze afdeling en de CFO. Zo eist de wetgever steeds gedetailleerdere Onder financial reporting wordt verstaan dat een bedrijf zijn financiële rapportages opstelt en bekend maakt. Deze rapportages zijn een weergave van de financiële prestaties van een bedrijf binnen een bepaalde tijdspanne, traditioneel gezien een jaar. Vandaar dat er ook vaak naar wordt verwezen met de term jaarrekening. De ontvangers van deze rapportages zijn externen (belanghebbenden, ook wel ‘stakeholders’ genoemd) zoals investeerders en de wetgever. Elke Nederlandse onderneming is verplicht een jaarrekening op te stellen en naar de Kamer van Koophandel te sturen.financiële rapportages, en verwacht het management en de aandeelhouders steeds meer cijfers en indicatoren over de financiële evolutie van een bedrijf. Deze laatste willen bijvoorbeeld weten wat de De Total Cost of Ownership (TCO) is het totaal aan kosten dat een product of dienst gedurende de hele levenscyclus of gebruikscyclus met zich meebrengt. Er wordt dus niet alleen gekeken naar de inkoopprijs, maar ook naar bijkomende kosten zoals die voor extra personeel.Total Cost of Ownership (TCO) is van een investering, en willen deze tegen de voordelen afwegen. Vandaar dat Microsoft voor het financiële deel sterk inzet op de analyse van Big Data is de verzamelnaam voor de exponentiële groei en de grote hoeveelheid van geregistreerde informatie. Big Data kenmerkt zich door drie elementen: het grote volume van data, de brede diversiteit van verschillende type data en databronnen, en de snelheid waarmee data moet worden verwerkt. big data. Door de ingebouwde functionaliteit Power BI is een applicatie voor Business intelligence (BI) van Microsoft, waarmee bedrijfsdata geanalyseerd kunnen worden. Deze data komen uit een datawarehouse, een database, Common Data Service, Excel-tabellen of eender welk ander systeem dat gegevens van de organisaties verzamelt en beheert. In principe kunnen zelfs data van sociale media geanalyseerd worden (bijvoorbeeld de hoeveelheid reacties op een Instagram-post). Meestal zijn het data-analisten of specialisten in business intelligence die gebruik maken van Power BI. De applicatie kan echter ook op een minder gespecialiseerd niveau gebruikt worden, om de analyseresultaten grafisch duidelijk en aantrekkelijk weer te geven.Power BI kunnen rapportages en analyses meteen vanuit Finance and Operations gemaakt worden.

Wat betreft de productie en In het kort houdt supply chain management in dat een handels-, productie- of distributiebedrijf weet welke materialen of producten besteld moeten worden en ervoor zorgt dat ze op tijd worden geleverd. Om deze planning in goede banen te leiden gebruikt SCM data uit het ERP-systeem. De ERP-functionaliteiten die gebruikt worden bij SCM zijn onder andere:supply chain probeert Microsoft ervoor te zorgen dat bedrijven voorbereid zijn op wat Industry 4.0, ook wel smart industry genoemd, is de vierde industriële revolutie. Deze revolutie wordt gekenmerkt door vergaande automatisering met behulp van softwarepakketten, en machines die (semi-)autonoom handelingen uitvoeren en beslissingen nemen. Nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), robotica en het Internet of Things (IoT) komen samen in industry 4.0. Deze nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de capaciteit van productiebedrijven steeds verder omhoog gaat, terwijl er minder menselijke handelingen en denkoefeningen nodig zijn. De automatisering neemt steeds meer manuele taken over.industry 4.0 wordt genoemd. Deze nieuwe industriële fase wordt gekenmerkt door het gebruik van nieuwe technologieën om aan de steeds hogere eisen van de eindklant te voldoen. Consumenten eisen namelijk steeds meer van productie- en handelsbedrijven. Van snelle levertijden tot een gedetailleerde beschrijving van de oorsprong en het productieproces. Daarom eisen veel bedrijven van het ERP dat het aangepast is aan een Bij B2B2C wordt er in alle fasen van een productie- en verkoopketen rekening gehouden met de eindklant. Dit wordt meer en meer de trend. Ook (productie)bedrijven, die traditioneel gezien vooral in contact staan met zakelijke partners zoals groothandelaars, willen inzicht in de wensen en eisen van de eindklant. Zo verzekeren alle partners in de keten zich al vanaf het begin van een hogere klanttevredenheid.B2B2C-aanpak. Hierbij worden de eisen van de eindklant al in de ontwikkelingsfase van een product meegenomen. Ook wordt er ingezet op een flexibel, Agile is een software-ontwikkelingsmethode waarbij een project wordt opgedeeld in kleinere stukjes, die in verschillende fases worden uitgevoerd. Eerst wordt er een vereenvoudigde versie geïmplementeerd. Vervolgens worden per fase verbeteringen aangebracht en functionaliteiten toegevoegd.agile productieproces en worden de Orderpicking is het proces waarbij een magazijnmedewerker de artikelen beschreven op een pakbon uit het magazijn haalt en verzamelt. Hierna maakt deze medewerker, ook wel een orderpicker genoemd, de verzameling gereed voor verzending naar klanten of voor intern gebruik. Bovendien moet de orderpicker ook in de voorraad aangeven dat een artikel gepickt is, en wordt hij of zij vaak ingezet voor de ontvangst en de opslag van goederen in het magazijn.orderpicking en distributie versneld.

De applicatie Finance and Operations heeft door Microsoft een vaste basisinvulling gekregen, maar de meeste bedrijven zullen een sectorspecifieke inrichting wensen. Daarom zijn er heel wat partners die zich specialiseren in een bepaalde branche. Zij hebben vaak extra oplossingen die als De naam 'schil' wordt gebruikt wanneer een leverancier verschillende functionaliteiten ontwikkelt, die samen een aanvulling vormen op een bestaand pakket. Deze wordt dan als een 'schil' bovenop het bestaande systeem gelegd (gekoppeld).schil op het ERP-systeem van Microsoft werken, of kunnen de inrichting van Finance and Operations aanpassen aan het bedrijf.

In de De Whitepaper Dynamics 365 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft Dynamics 365 voor ERP en/of CRM. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, een vergelijking van de verschillende formules, tips en belangrijke valkuilen.Whitepaper Dynamics 365 staat een checklist die projectleiders kan helpen bij de selectie van een geschikte leverancier.

Dynamics 365 Retail stroomlijnt omnichannel

Voor organisaties die direct verhandelen aan eindklanten heeft Dynamics 365 de app Retail ontwikkeld. De detailhandel kan verschillende vormen aannemen: van fysieke winkels tot E-commerce, ook wel e-business genoemd, omvat alle vormen van online handelen. De meeste mensen denken direct aan een webshop voor consumenten, maar de term wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de financiële transacties die tussen banken plaatsvinden. In die laatste betekenis gaat de benaming terug tot in de jaren 70.webshops of een combinatie. De meeste bedrijven verhandelen tegenwoordig namelijk via een bepaalde vorm van Bij e-commerce worden producten of diensten verkocht via een webwinkel. Om dit systeem te doen werken, is achterliggende informatie essentieel. Deze informatie is bijvoorbeeld voorraadindicatie, prijzen en productspecificaties. e-commerce en zetten in op omnichannel. Ze bieden hun klanten de mogelijkheid om via verschillende kanalen producten of diensten aan te kopen en contact op te nemen. Hierbij is het erg belangrijk om de klant een uniforme winkelervaring aan te bieden over de kanalen heen. Ook krijgt een retailer met heel wat uitdagingen te maken bij het adequaat inplannen van de productie en voorraad, en bij de verdeling over de verschillende verkooppunten. In Dynamics 365 for Retail worden deze uitdagingen aangegaan door een geïntegreerde Een POS-systeem is een computergestuurd kassasysteem. Een klassieke kassa is alleen bedoeld is voor het afrekenen van goederen. Een POS-systeem doet dit uiteraard ook, maar beschikt daarnaast over extra informatie zoals een actuele voorraadindicatie, klantgegevens en verkoopstatistieken. Het computergestuurde kassasysteem kan de gegevens bijhouden van één verkoopkanaal, maar ook van alle verschillende verkooppunten of -kanalen. Zo kunnen digitale klantenkaarten bijvoorbeeld in elk filiaal van een electrowinkel opgeroepen worden. Ook kan een medewerker in de fysieke winkel een artikel afrekenen dat via e-commerce besteld is.Point-of-Sale-Oplossing (POS) en de Bedrijven die gebruik maken van business intelligence, analyseren grote hoeveelheden ‘ruwe’ data, met als doel daarmee waardevolle informatie te verkrijgen voor het maken van strategische en operationele bedrijfsbeslissingen (business insights). Deze zogenaamde ruwe data is meestal afkomstig uit verschillende softwaresystemen binnen het bedrijf, zoals een ERP, HRM, DMS of gespecialiseerde financiële software. business intelligence-functionaliteit Power BI:

Point of Sale (POS)

  • Beschikbaarheid van artikelen controleren (web of fysieke winkel);
  • Centralisatie van de bestelgeschiedenis van klanten voor loyalty-programs;
  • Uniforme afhandeling van klachten of ander klantencontact;
  • Bestellingen plaatsen via één kanaal voor afhaling of verzending via ander kanaal.

Power BI

  • Inzicht in Bij verkoopbeheer, ook wel sales management genoemd, verzamelen en analyseren bedrijven al hun beschikbare verkoopdata. Systemen voor verkoopbeheer worden ingezet voor het beheer van verkoopteams en -kanalen, de optimalisatie van de klantenservice, en de creatie van verkoopstrategieën. Vooral handels- en productiebedrijven maken gebruik van dit soort systemen.verkooptendensen (algemeen, per regio, per verkooppunt…) voor afstemming van de productie en Een van de grootste problemen die handelsbedrijven vaak ervaren is dat niemand een accuraat beeld heeft van de status van de voorraad. Er is niet precies bekend wat er op voorraad is, welke artikelen gereserveerd zijn, en hoe lang ze al ‘op de plank’ liggen. Een voorraadmodule kan soelaas bieden.voorraad;
  • Inzicht in reviews op basis waarvan producten of diensten verbeterd kunnen worden;
  • Analyses van uitgaven van klanten per verkooppunt- of kanaal om marketing en merchandising aan te passen.

Wat betekent Dynamics 365 voor het beheer van klantrelaties?

Het beheer van klantenrelaties is het tweede grote luik van Dynamics 365. Het idee van het nieuwe ERP-pakketten zijn er in allerlei soorten en maten, maar welke systemen passen het beste bij uw organisatie? En wanneer het juiste ERP-pakket is gevonden, welke ERP-leverancier heeft de beste pakketprijzen en blinkt uit in betrouwbaarheid? Het is belangrijk om te weten dat het selecteren van een ERP-pakket eigenlijk niet bij de selectie zelf begint. Er gaat eerst een ander proces vooraf aan de selectie van de juiste ERP-software. Organisaties die de bedrijfsprocessen uitvoerig in kaart brengen komen achteraf minder vaak voor verrassingen te staan. Het maken van een zogenaamde blueprint zorgt ervoor dat een bedrijf een duidelijk beeld heeft van de interne eisen waaraan de software moet voldoen. Zo kunnen er vervolgens belangrijke besluiten worden genomen, zoals de gewenste functionaliteiten en de manier waarop het pakket moet worden geïmplementeerd (on premise, cloud of hybride).ERP-pakket is namelijk de combinatie van Enterprise Resource Planning met Customer Relationships Management. Microsoft bood al langer een In 2018 kwam Microsoft met een grote vernieuwingsslag: Dynamics 365. Met deze vernieuwing werd naast ERP ook CRM onder handen genomen, en werd de uitfasering van voorgaande CRM-pakketten in gang gezet. Sinds Dynamics 365 is Microsoft volledig gaan inzetten op de cloud. Sommige partners blijven oplossingen nog wel lokaal op de eigen servers installeren, maar Microsoft probeert zijn klanten zoveel mogelijk naar de cloud en in het SaaS-model te bewegen. Veel implementatiepartners van Microsoft weigeren zelfs projecten van bedrijven die niet bereid zijn naar de cloud te migreren. eigen CRM-oplossing aan, maar heeft de functionaliteiten uitgebreid en toegepast op de integratie met het ERP-gedeelte. In Dynamics 365 kan er gekozen worden voor het volledige Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.CRM-gedeelte, of voor bepaalde functionaliteiten. De De Whitepaper Dynamics 365 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft Dynamics 365 voor ERP en/of CRM. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, een vergelijking van de verschillende formules, tips en belangrijke valkuilen.Whitepaper Dynamics 365 zet de verschillende mogelijkheden op een rijtje.

Hoe kunnen bedrijven verkoopcijfers verbeteren met Sales?

Klanten verwerven en behouden is de nummer één prioriteit van elk bedrijf. Hierbij is het in de eerste plaats belangrijk om alle informatie over bestaande en mogelijke klanten centraal en overzichtelijk te kunnen raadplegen. Wanneer een verkoper een klant benadert met een aanbieding, is het meestal essentieel om de bestelgeschiedenis en voorkeuren van deze klant bij de hand te hebben. Zo kan er ingespeeld worden op waar de klant écht in geïnteresseerd is. Dynamics 365 for Sales biedt op verschillende vlakken technische ondersteuning om het profiel van klanten zo adequaat mogelijk in kaart te brengen.

business artificial intelligence erp microsoft klanten

Kennis over klanten centraliseren is één ding, maar daarna moet de verkoop ook nog verzilverd worden. Een vlotte verkoop vereist uiteraard een erg menselijke aanpak. Iedere verkoper heeft hierin ook zijn eigen stijl. Toch hebben grotere bedrijven nogal eens de wens om ook de werkwijzen voor het benaderen van klanten en de verkoop officieel vast te leggen. Zo verzekert het bedrijf er zich van dat alle verkopers dezelfde basisprincipes naleven. In Dynamics 365 is het daarom mogelijk om:

  • Verkoopstrategieën vast te leggen;
  • Een workflow op te starten wanneer een nieuwe prospect wordt ingevoerd;
  • Een Standard Operating Procedure (SOP) is een document waarin de instructies voor een bepaald werkproces minutieus beschreven staan. Dit is vooral interessant voor de opleiding van nieuwe werknemers, of in sectoren waar er erg strenge regelgeving geldt. Een voorbeeld van zo’n sector is de luchtvaart, waar vliegtuigen voor vertrek steeds dezelfde gedetailleerde controles moeten ondergaan vóór ze kunnen opstijgen.Instructies beschikbaar te maken voor de Onboarding of de integratie van nieuwe werknemers is meer dan het welkom heten van nieuwe werknemers. Het gaat ook verder dan het regelen van praktische zaken, zoals toegang tot bedrijfssoftware of het bestellen van een werkuniform. Bij onboarding wordt de medewerker namelijk helemaal wegwijs gemaakt in de nieuwe werkomgeving en in zijn of haar rol binnen het bedrijf. Het idee is dat de nieuwe collega zich echt thuis gaat voelen en zich betrokken voelt bij de activiteiten van het bedrijf.onboarding van nieuwe verkopers.

Tip: Om de klant een unieke winkelervaring te bieden kan het ook interessant zijn dat sales-medewerkers meer ERP-gerelateerde elementen kunnen raadplegen tijdens een klantcontact, zoals de productiestatus of leverdatum van de bestelde producten. Hierdoor krijgt de klant via één communicatiekanaal alle relevante informatie. In de De Whitepaper Dynamics 365 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft Dynamics 365 voor ERP en/of CRM. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, een vergelijking van de verschillende formules, tips en belangrijke valkuilen.Whitepaper Dynamics 365 staan de mogelijkheden om Dynamics 365 for Sales te combineren met ERP-applicaties zoals Finance and Operations of Retail.

Customer Service voor een vlot klantcontact

Klanten behouden heeft niet alleen te maken met de geleverde dienst of product. Ook de (menselijke) interacties tussen bedrijf en klant, en service bij eventuele problemen hebben een invloed op de klanttevredenheid en loyaliteit. Bij een groeiend klantenbestand wordt het voor bepaalde bedrijven echter moeilijk om elke klacht of vraag manueel af te handelen. Ook de controle houden over de kwaliteit van de klantenservice kan lastig zijn in grote bedrijven.

Het overgrote merendeel van contactverzoeken van klanten uit gaat over standaardvragen. Dit zijn problemen, twijfels of situaties waarover al een hoop klanten vóór hen contact hebben opgenomen. Om medewerkers geen tijd te laten verliezen met het beantwoorden van steeds dezelfde standaardvragen, kan er in Dynamics 365 voor customer service een virtual agent ingesteld worden waarbij klanten in eerste instantie terechtkomen. Als deze het antwoord op de gestelde vraag niet vindt in de Een database, ook wel gegevensbank of databank genoemd, is de naam voor het systeem waarbij gegevens worden verzameld, georganiseerd en gelinkt aan elkaar. Vanaf gekoppelde computers kunnen er zo snel data opgevraagd worden. Via het databasemodel zijn tegenwoordig ook uitgebreide analyses mogelijk. De meest moderne databases zijn tot slot ook in staat om complexe gegevens te voorzien voor gespecialiseerde rapportages.database, speelt die de vraag en benodigde klanteninformatie rechtstreeks door aan een live agent. Zo kan deze medewerker de klant effectief verder helpen.

Naast het beantwoorden van contactaanvragen, kunnen bedrijven met Dynamics 365 ook voor een anticiperende aanpak kiezen. Door de analyse van reviews op de eigen website, externe platforms of sociale media kan de applicatie problemen opsporen zonder dat klanten actief contact opnemen. Eventueel kunnen (multimedia-)producten rechtstreeks gekoppeld worden aan het ERP van de producent of handelaar. Zo is deze meteen op de hoogte van bijvoorbeeld een bug in het smart screen van een klant, en kan het probleem van op afstand of ter plekke verholpen worden.

Tot slot kijken bedrijven ook naar de applicatie voor customer service om de werkwijze van de klantenservice continu te evalueren en te verfijnen. Via de registratie van alle contacten, analyses van klantenreacties en feedback van de klanten zelf willen ze onder andere volgende zaken te weten komen:

  • In welke situaties is de virtual agent van nut?
  • Worden klanten niet gefrustreerd door bepaalde geautomatiseerde antwoorden?
  • Over welke producten komen de meeste klachten binnen?

Welke handvatten biedt Field Services aan medewerkers op locatie?

Sommige bedrijven leveren niet zozeer producten, maar eerder diensten aan huis of op kantoor. Dynamics 365 for Field Services is bedoeld om ook in deze gevallen de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Deze verwacht namelijk dat het werk door de meest gekwalificeerde persoon, zo snel mogelijk en met de juiste materialen wordt uitgevoerd. Field services draait dus in de eerste plaats om planning. De applicatie boekt resources zo efficiënt mogelijk in, waarbij onder andere gekeken wordt naar:

  • Persoon (kennis en vaardigheden)
  • Materialen
  • Efficiënte verplaatsing werknemers
  • Tijdsbestek

Om de klant tevreden te houden, is het ook belangrijk dat werknemers zelf fijn en efficiënt kunnen werken. Hierbij kunnen verschillende hulpmiddelen van nut zijn. Zo zorgen routebeschrijvingen vanuit de applicatie ervoor dat medewerkers op tijd op locatie aankomen, en is achtergrondinformatie over de klant voor hen handig om spontaan contact te leggen. Assistentie op afstand kan dan weer een hulpmiddel zijn wanneer iemand uit het De grootste uitdaging van bedrijven in de installatie- en onderhoudsbranche is dat ze voor een groot deel van de tijd ‘buitenshuis’ aan het werk zijn. De installaties en onderhoudsbeurten gebeuren meestal op locatie bij de klant. Ondanks de mogelijkheid om te bellen, e-mailen, Skypen etc., blijft de communicatie tussen de buitendienst en het (hoofd)kantoor nog vaak een probleem. Op kantoor moet in principe in real-time bekend zijn wat medewerkers op locatie aantreffen en welke taken ze uitvoeren. Daarnaast moeten deze medewerkers ter plekke project-, product- of bedrijfsinformatie kunnen raadplegen.onderhoudsteam bij de klant een specifiek technisch probleem tegenkomt waar een andere collega meer kennis van heeft. In het beste geval kan deze collega dan via smart glasses in real-time meekijken naar het probleem, en instructies geven.

Projecten uitwerken en plannen met Project Service Automation (PSA)

De applicatie voor Project Service Automation is eigenlijk een combinatie van sales en field services, maar dan toegespitst op bedrijven die Voor bedrijven die projectmatig werken is 'flexibiliteit' het kernwoord. Projecten moeten steeds herzien kunnen worden, en het ondersteunende ERP-systeem moet deze herzieningen kunnen verwerken. Welke mogelijkheden biedt dit soort pakketten voor projectmanagement?op projectbasis werken. Dit omdat de verkoopstrategie en inplanning van een project toch wel afwijkt van andere soorten handel.

In een bedrijf dat op projectbasis werkt, benaderen verkopers potentiële klanten niet met vaste producten of diensten, maar gebruiken ze de kennis over verschillende vergelijkbare projecten om een voorstel op maat te doen. Ook de planning, het tijdsbestek en het totale kostenplaatje worden geschat op basis van templates van vorige projecten. Hier komt de integratie met De functionaliteiten van een ERP-systeem spelen een belangrijke rol bij de keuze van het meest geschikte ERP-pakket voor bedrijven. Voor de verschillende toepassingen van een bedrijf zijn specifieke functies nodig, afhankelijk het type interne proces. Het grote aanbod aan ERP-software kan zorgen voor verwarring bij het selecteren van de benodigde functionaliteit. Bovendien zorgen verschillende interne configuraties van de ERP-software ervoor dat de mogelijkheden van pakket tot pakket en van leverancier tot leverancier kunnen verschillen. Hoe kan een nieuwe functionaliteit aan ERP-software worden toegevoegd? Welke verschillende opties en mogelijkheden bestaan er op de markt?ERP-functionaliteiten erg van pas. Met specifieke informatie over de capaciteit van de productie en personeelsplanning kan de sales-afdeling namelijk realistische voorstellen doen.

Wanneer een deal voor een project gesloten is, volgt de praktische uitvoering. De gemaakte afspraken moeten hierbij worden omgezet in productie-, Procurement management, of inkoopbeheer, zorgt ervoor dat een bedrijf beschikt over de benodigde grondstoffen, materialen en andere resources om het werk naar behoren uit te voeren.inkoop– of Het beheer van toerbeurten is in nogal wat bedrijven een lastige klus. Hoe kan een shiftplanning door middel van software geoptimaliseerd worden? Wat kost deze automatisering van de roosterplanning en ploegen een bedrijf?werkplanning. Het opmaken van deze planning en de boeking van werknemers en materialen wordt voornamelijk door de applicatie zelf gedaan, maar er is ook een link mogelijk met Microsoft Project, een applicatie uit Office 365 is de document management oplossing in de cloud van Microsoft, maar biedt ook mogelijkheden voor het creëren van documenten (Word, Excel, Powerpoint etc.). Office 365 is inmiddels voor een groeiend aantal bedrijven een serieus alternatief voor de on-premise versie van het MS Office-pakket. In een bepaald opzicht lijkt Office 365 op de on-premise versie, maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen. Wat zijn deze verschillen precies?Office 365 die zich richt op project- en portfoliobeheer. In de De Whitepaper Dynamics 365 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft Dynamics 365 voor ERP en/of CRM. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, een vergelijking van de verschillende formules, tips en belangrijke valkuilen.Whitepaper Dynamics 365 staat een verdere beschrijving van de integratie van Dynamics 365 met Microsoft Project.

Tip: Voor bedrijven die veel op projectbasis werken, zijn analyses en evaluaties per project vaak essentieel. De basis van Power BI zit standaard in Microsoft Dynamics 365, maar voor erg specifieke eisen kan het interessant zijn om ook de pro-versie te overwegen.

Welke controle voert Microsoft Social Engagement uit op externe communicatie?

Update: Op 16 januari 2020 houdt Microsoft Social Engagement op te bestaan. Meer informatie over het hoe en waarom wordt beschreven in dit nieuwsartikel.

De komst van sociale media heeft ervoor gezorgd dat klanten steeds meer publiekelijk over bedrijven, diensten of producten communiceren. Organisaties hebben zelf dus steeds minder controle over welke informatie er over hen de wereld ingestuurd wordt. Aan de andere kant biedt deze evolutie ook mogelijkheden: wanneer al deze berichten online geregistreerd zijn, weet een bedrijf namelijk meer wat klanten denken en delen dan wanneer het over mondelinge communicatie gaat. Microsoft Social engagement spoort berichten over een bedrijf op, en zet aan tot actie. Als een persoon bijvoorbeeld een Facebook-bericht post dat hij verveelt is omdat de levering van de nieuw aangekochte stofzuiger vertraging op heeft gelopen, kan het systeem een medewerker de opdracht geven deze klant op te bellen en een compensatie voor te stellen. Ook de algemene klanttevredenheid kan op deze manier getoetst worden.

Marketing

Sommige bedrijven werken enkel met vaste klanten, terwijl andere juist steeds nieuwe klanten proberen binnen te halen. De zoektocht naar nieuwe afzetmarkten en klanten komt deels neer op de schouders van de sales-afdeling. Bij grote bedrijven wordt de eerste stap hierin echter vaak gezet door een aparte marketingafdeling. De sales-afdeling is dan meer bedoeld om specifiek potentiële klanten te benaderen en de verkoop te verzilveren. Marketingafdelingen houden zich dus voornamelijk bezig met het opzetten van campagnes en events om potentiële klanten te informeren en om de interesse te wekken. De marketingapplicatie binnen Microsoft Dynamics 365 bevat de volgende onderstaande functionaliteiten:

erp marketing dynamics 365 functionaliteiten

Welke HR-processen regelt de applicatie Talent?

Een bedrijf is vaak in grote mate afhankelijk van de eigen medewerkers. Vandaar dat Microsoft de mogelijkheid biedt om een eigen HRM-app, Talent, mee op te nemen in het ERP-systeem. Hiermee worden de meest voorkomende HR-processen meteen geïntegreerd:

  1. Core HRM
    • Vergoedingen
    • Verzuim
  2. Recruiting
    • Beschrijving en automatisering van een uniform recruteringsproces
    • Centralisatie van informatie over sollicitanten zoals CV’s, interviews en feedback
    • Beschrijving van sollicitatieproces en guidance voor sollicitanten
  3. Onboarding
    • Beheer van strategieën, werkwijzen en best practices
    • Ondersteuning voor praktische uitvoering
  4. Competentie- en performance-management
    • Feedback over medewerkers
    • Inzicht in behaalde doelen
    • Carrièrebegeleiding
  5. Opleidingen
    • Certificaten
    • Aanbevolen training

Tip: Hoewel de HR-functionaliteiten uit Talent al een behoorlijk startpunt zijn, zullen bepaalde bedrijven toch behoefte hebben aan een meer uitgebreid HRM staat voor Human Resources Management. Software voor HRM stroomlijnt en automatiseert personeelszaken. Meestal hebben organisaties met veel personeel een speciale personeelsafdeling, oftewel een HR-afdeling. Bij Human Resource Management ligt de focus op de aandacht voor het personeel, het registreren van verzuim en van gewerkte uren, salaris en verlofaanvragen. Er zijn softwaresystemen op de markt waardoor deze HRM-zaken sneller en vloeiender kunnen verlopen. Vraag kosteloos de HRM Wijzer aan voor een vergelijking tussen verschillende soorten HRM-systemen.HRM-systeem. In dit geval is het interessant om te kijken naar gespecialiseerde partners voor HRM-systemen of -diensten. Dynamics 365 kan met de meeste HR-pakketten op de markt relatief eenvoudig gekoppeld worden.

Hoe PowerApps gebruiken om het ERP verder uit te bouwen?

Eén van de nieuwe applicaties in Dynamics 365 is eigenlijk een hulpmiddel om verder te ontwikkelen op het basissysteem. Vóór de komst van deze werkwijze vergden specifieke Een add-on is een extra hardware– of softwarecomponent die aan een informatiesysteem gekoppeld wordt om de capaciteit of het rendement van dit systeem te verbeteren. De term wordt wel eens gebruikt om te refereren aan hardware, zoals bij de uitbreiding van het RAM-geheugen van een computer. Toch komen we meer add-ons tegen in de softwarewereld, waar er ook regelmatig over add-in gesproken wordt.add-ons of aanpassingen voor een bepaalde sector of organisatie namelijk meer technische kennis en werklast. Implementatiepartners en in-house IT-diensten vinden PowerApps dan ook een van de grootste verbeteringen tegenover oudere ERP-systemen van Microsoft, zoals Microsoft Dynamics AX 2012, voorheen bekend als Axapta, is een zeer compleet ERP systeem voor organisaties met verschillende (inter)nationale locaties. Het is het enige nog bestaande ERP-pakket van Microsoft dat on-premise geïnstalleerd wordt. Nieuwe installaties gebeuren nog zelden of nooit. De nieuwste versie van AX is Dynamics 365, maar dit systeem is alleen in de cloud te implementeren. AX 2012. Natuurlijk betekent dit ook weer niet dat Dynamics 365 voor elke organisatie de beste optie is. Oriënterende projectleiders kunnen de De Whitepaper Dynamics 365 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft Dynamics 365 voor ERP en/of CRM. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, een vergelijking van de verschillende formules, tips en belangrijke valkuilen.Whitepaper Dynamics 365 gebruiken voor de vergelijking tussen verschillende de beschikbare Microsoft-systemen.

  • Kosten van Microsoft Dynamics 365
  • Overzicht van het ERP-systeem Dynamics 365
  • Microsoft Dynamics 365 CRM
  • Vergelijk verschillende ERP-pakketten
Beoordeel dit artikel:
Totaal: 0 Gemiddelde: 0

dynamics 365 kosten leveranciers erp crm bi

Ontvang de Whitepaper over Dynamics 365

Vraag Aan

ICT onderwerpen

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systeem (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systeem (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

EKCIT

Het European Knowledge Center for Information Technology (EKCIT) dient als een centrale informatiebron op het gebied van ICT. Het kenniscentrum staat centraal in een netwerk van ICT-professionals, universitair docenten, bloggers en ICT-experts. EKCIT doet daarnaast eigen onderzoek naar softwarepakketten en leveranciers. Bevindingen en tips worden gedeeld met (ICT)-projectleiders. ICTPortal.nl is een initiatief van EKCIT en het vehikel voor actieve online kennisverspreiding. De website voorziet maandelijks duizenden (ICT)-professionals van informatie bedoeld voor het maken van de juiste beslissingen op de werkvloer.

Contact

  • LinkedIn
  • twitter

E-mail: info@ictportal.nl

Telefoon: +31 (0)20 3690457

(Voor specifieke vragen met betrekking tot een ICT-project kan via dit nummer onafhankelijk advies worden ingewonnen)

Whitepaper Dynamics 365

© 2021 ICT Portal · Alle rechten voorbehouden · Disclaimer · Privacyverklaring