Microsoft komt met een nieuw ERP-pakket op de markt voor middelgrote en grote bedrijven: Dynamics 365. Met het nieuwe pakket heeft Microsoft meteen de traditionele ERP- en CRM-functionaliteiten een vernieuwde vorm en invulling gegeven. Dynamics 365 is opgebouwd uit vrij te kiezen applicaties, met elk hun specifieke functionaliteit(en). Een organisatie zal dus apps kiezen naargelang de bedrijfsprocessen die geoptimaliseerd moeten worden.
Inhoudsopgave:
- Welke pijnpunten pakt Dynamics 365 aan?
- De kern van ERP automatiseren
- Wat betekent Dynamics 365 voor het beheer van klantrelaties?
- Welke HR-processen regelt de applicatie Talent?
- Hoe PowerApps gebruiken om het ERP verder uit te bouwen?
Welke pijnpunten pakt Dynamics 365 aan?
Met het ERP-systeem Dynamics 365 kunnen bedrijven een brede waaier aan pijnpunten aanpakken, van productieprocessen tot het beheer van klantenrelaties en de onboarding van werknemers. Niet alle bedrijven hebben echter het totaalpakket nodig. Daarom geeft Microsoft haar klanten zowel de kans om de verschillende applicaties afzonderlijk als in een vastgelegde combinatie af te nemen. De Whitepaper Dynamics 365 geeft een overzicht van hoe deze combinaties precies vorm krijgen.
De kern van Enterprise Resource Planning automatiseren
De meeste bedrijven kijken in de eerste plaats naar Dynamics 365 om hun kernprocessen te optimaliseren. Onder andere productie- en handelsbedrijven hebben vaak behoefte aan een oplossing voor financiële, operationele en retailactiviteiten. Voor dit doel zijn de applicaties Finance and Operations en Retail uitgewerkt.
Welke processen vangt Finance and Operations op?
Financiële en operationele taken zijn de belangrijkste voor veel grote bedrijven. Dit soort taken zijn de laatste decennia echter sterk veranderd. Steeds strenger wordende wetgeving, hogere klantenverwachtingen en de toenemende concurrentie hebben bedrijven verplicht hun kernprocessen te herzien.
Een van de grote veranderingen voor bedrijven zijn de eisen die er gesteld worden aan de financiële afdeling van een bedrijf. Zowel intern als extern komt er meer en meer druk te liggen op deze afdeling en de CFO. Zo eist de wetgever steeds gedetailleerdere financiële rapportages , en verwacht het management en de aandeelhouders steeds meer cijfers en indicatoren over de financiële evolutie van een bedrijf. Deze laatste willen bijvoorbeeld weten wat de Total Cost of Ownership (TCO) is van een investering, en willen deze tegen de voordelen afwegen. Vandaar dat Microsoft voor het financiële deel sterk inzet op de analyse van big data . Door de ingebouwde functionaliteit Power BI kunnen rapportages en analyses meteen vanuit Finance and Operations gemaakt worden.
Wat betreft de productie en supply chain probeert Microsoft ervoor te zorgen dat bedrijven voorbereid zijn op wat industry 4.0 wordt genoemd. Deze nieuwe industriële fase wordt gekenmerkt door het gebruik van nieuwe technologieën om aan de steeds hogere eisen van de eindklant te voldoen. Consumenten eisen namelijk steeds meer van productie- en handelsbedrijven. Van snelle levertijden tot een gedetailleerde beschrijving van de oorsprong en het productieproces. Daarom eisen veel bedrijven van het ERP dat het aangepast is aan een B2B2C-aanpak. Hierbij worden de eisen van de eindklant al in de ontwikkelingsfase van een product meegenomen. Ook wordt er ingezet op een flexibel, agile productieproces en worden de orderpicking en distributie versneld.
De applicatie Finance and Operations heeft door Microsoft een vaste basisinvulling gekregen, maar de meeste bedrijven zullen een sectorspecifieke inrichting wensen. Daarom zijn er heel wat partners die zich specialiseren in een bepaalde branche. Zij hebben vaak extra oplossingen die als schil op het ERP-systeem van Microsoft werken, of kunnen de inrichting van Finance and Operations aanpassen aan het bedrijf.
In de Whitepaper Dynamics 365 staat een checklist die projectleiders kan helpen bij de selectie van een geschikte leverancier.
Dynamics 365 Retail stroomlijnt omnichannel
Voor organisaties die direct verhandelen aan eindklanten heeft Dynamics 365 de app Retail ontwikkeld. De detailhandel kan verschillende vormen aannemen: van fysieke winkels tot webshops of een combinatie. De meeste bedrijven verhandelen tegenwoordig namelijk via een bepaalde vorm van e-commerce en zetten in op omnichannel. Ze bieden hun klanten de mogelijkheid om via verschillende kanalen producten of diensten aan te kopen en contact op te nemen. Hierbij is het erg belangrijk om de klant een uniforme winkelervaring aan te bieden over de kanalen heen. Ook krijgt een retailer met heel wat uitdagingen te maken bij het adequaat inplannen van de productie en voorraad, en bij de verdeling over de verschillende verkooppunten. In Dynamics 365 for Retail worden deze uitdagingen aangegaan door een geïntegreerde Point-of-Sale-Oplossing (POS) en de business intelligence -functionaliteit Power BI:
Point of Sale (POS)
- Beschikbaarheid van artikelen controleren (web of fysieke winkel);
- Centralisatie van de bestelgeschiedenis van klanten voor loyalty-programs;
- Uniforme afhandeling van klachten of ander klantencontact;
- Bestellingen plaatsen via één kanaal voor afhaling of verzending via ander kanaal.
Power BI
- Inzicht in verkooptendensen (algemeen, per regio, per verkooppunt…) voor afstemming van de productie en voorraad ;
- Inzicht in reviews op basis waarvan producten of diensten verbeterd kunnen worden;
- Analyses van uitgaven van klanten per verkooppunt- of kanaal om marketing en merchandising aan te passen.
Wat betekent Dynamics 365 voor het beheer van klantrelaties?
Het beheer van klantenrelaties is het tweede grote luik van Dynamics 365. Het idee van het nieuwe ERP-pakket is namelijk de combinatie van Enterprise Resource Planning met Customer Relationships Management. Microsoft bood al langer een eigen CRM-oplossing aan, maar heeft de functionaliteiten uitgebreid en toegepast op de integratie met het ERP-gedeelte. In Dynamics 365 kan er gekozen worden voor het volledige CRM-gedeelte , of voor bepaalde functionaliteiten. De Whitepaper Dynamics 365 zet de verschillende mogelijkheden op een rijtje.
Hoe kunnen bedrijven verkoopcijfers verbeteren met Sales?
Klanten verwerven en behouden is de nummer één prioriteit van elk bedrijf. Hierbij is het in de eerste plaats belangrijk om alle informatie over bestaande en mogelijke klanten centraal en overzichtelijk te kunnen raadplegen. Wanneer een verkoper een klant benadert met een aanbieding, is het meestal essentieel om de bestelgeschiedenis en voorkeuren van deze klant bij de hand te hebben. Zo kan er ingespeeld worden op waar de klant écht in geïnteresseerd is. Dynamics 365 for Sales biedt op verschillende vlakken technische ondersteuning om het profiel van klanten zo adequaat mogelijk in kaart te brengen.
Kennis over klanten centraliseren is één ding, maar daarna moet de verkoop ook nog verzilverd worden. Een vlotte verkoop vereist uiteraard een erg menselijke aanpak. Iedere verkoper heeft hierin ook zijn eigen stijl. Toch hebben grotere bedrijven nogal eens de wens om ook de werkwijzen voor het benaderen van klanten en de verkoop officieel vast te leggen. Zo verzekert het bedrijf er zich van dat alle verkopers dezelfde basisprincipes naleven. In Dynamics 365 is het daarom mogelijk om:
- Verkoopstrategieën vast te leggen;
- Een workflow op te starten wanneer een nieuwe prospect wordt ingevoerd;
- Instructies beschikbaar te maken voor de onboarding van nieuwe verkopers.
Tip: Om de klant een unieke winkelervaring te bieden kan het ook interessant zijn dat sales-medewerkers meer ERP-gerelateerde elementen kunnen raadplegen tijdens een klantcontact, zoals de productiestatus of leverdatum van de bestelde producten. Hierdoor krijgt de klant via één communicatiekanaal alle relevante informatie. In de Whitepaper Dynamics 365 staan de mogelijkheden om Dynamics 365 for Sales te combineren met ERP-applicaties zoals Finance and Operations of Retail.
Customer Service voor een vlot klantcontact
Klanten behouden heeft niet alleen te maken met de geleverde dienst of product. Ook de (menselijke) interacties tussen bedrijf en klant, en service bij eventuele problemen hebben een invloed op de klanttevredenheid en loyaliteit. Bij een groeiend klantenbestand wordt het voor bepaalde bedrijven echter moeilijk om elke klacht of vraag manueel af te handelen. Ook de controle houden over de kwaliteit van de klantenservice kan lastig zijn in grote bedrijven.
Het overgrote merendeel van contactverzoeken van klanten uit gaat over standaardvragen. Dit zijn problemen, twijfels of situaties waarover al een hoop klanten vóór hen contact hebben opgenomen. Om medewerkers geen tijd te laten verliezen met het beantwoorden van steeds dezelfde standaardvragen, kan er in Dynamics 365 voor customer service een virtual agent ingesteld worden waarbij klanten in eerste instantie terechtkomen. Als deze het antwoord op de gestelde vraag niet vindt in de database , speelt die de vraag en benodigde klanteninformatie rechtstreeks door aan een live agent. Zo kan deze medewerker de klant effectief verder helpen.
Naast het beantwoorden van contactaanvragen, kunnen bedrijven met Dynamics 365 ook voor een anticiperende aanpak kiezen. Door de analyse van reviews op de eigen website, externe platforms of sociale media kan de applicatie problemen opsporen zonder dat klanten actief contact opnemen. Eventueel kunnen (multimedia-)producten rechtstreeks gekoppeld worden aan het ERP van de producent of handelaar. Zo is deze meteen op de hoogte van bijvoorbeeld een bug in het smart screen van een klant, en kan het probleem van op afstand of ter plekke verholpen worden.
Tot slot kijken bedrijven ook naar de applicatie voor customer service om de werkwijze van de klantenservice continu te evalueren en te verfijnen. Via de registratie van alle contacten, analyses van klantenreacties en feedback van de klanten zelf willen ze onder andere volgende zaken te weten komen:
- In welke situaties is de virtual agent van nut?
- Worden klanten niet gefrustreerd door bepaalde geautomatiseerde antwoorden?
- Over welke producten komen de meeste klachten binnen?
Welke handvatten biedt Field Services aan medewerkers op locatie?
Sommige bedrijven leveren niet zozeer producten, maar eerder diensten aan huis of op kantoor. Dynamics 365 for Field Services is bedoeld om ook in deze gevallen de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Deze verwacht namelijk dat het werk door de meest gekwalificeerde persoon, zo snel mogelijk en met de juiste materialen wordt uitgevoerd. Field services draait dus in de eerste plaats om planning. De applicatie boekt resources zo efficiënt mogelijk in, waarbij onder andere gekeken wordt naar:
- Persoon (kennis en vaardigheden)
- Materialen
- Efficiënte verplaatsing werknemers
- Tijdsbestek
Om de klant tevreden te houden, is het ook belangrijk dat werknemers zelf fijn en efficiënt kunnen werken. Hierbij kunnen verschillende hulpmiddelen van nut zijn. Zo zorgen routebeschrijvingen vanuit de applicatie ervoor dat medewerkers op tijd op locatie aankomen, en is achtergrondinformatie over de klant voor hen handig om spontaan contact te leggen. Assistentie op afstand kan dan weer een hulpmiddel zijn wanneer iemand uit het onderhoudsteam bij de klant een specifiek technisch probleem tegenkomt waar een andere collega meer kennis van heeft. In het beste geval kan deze collega dan via smart glasses in real-time meekijken naar het probleem, en instructies geven.
Projecten uitwerken en plannen met Project Service Automation (PSA)
De applicatie voor Project Service Automation is eigenlijk een combinatie van sales en field services, maar dan toegespitst op bedrijven die op projectbasis werken . Dit omdat de verkoopstrategie en inplanning van een project toch wel afwijkt van andere soorten handel.
In een bedrijf dat op projectbasis werkt, benaderen verkopers potentiële klanten niet met vaste producten of diensten, maar gebruiken ze de kennis over verschillende vergelijkbare projecten om een voorstel op maat te doen. Ook de planning, het tijdsbestek en het totale kostenplaatje worden geschat op basis van templates van vorige projecten. Hier komt de integratie met ERP-functionaliteiten erg van pas. Met specifieke informatie over de capaciteit van de productie en personeelsplanning kan de sales-afdeling namelijk realistische voorstellen doen.
Wanneer een deal voor een project gesloten is, volgt de praktische uitvoering. De gemaakte afspraken moeten hierbij worden omgezet in productie-, inkoop – of werkplanning . Het opmaken van deze planning en de boeking van werknemers en materialen wordt voornamelijk door de applicatie zelf gedaan, maar er is ook een link mogelijk met Microsoft Project, een applicatie uit Office 365 die zich richt op project- en portfoliobeheer. In de Whitepaper Dynamics 365 staat een verdere beschrijving van de integratie van Dynamics 365 met Microsoft Project.
Tip: Voor bedrijven die veel op projectbasis werken, zijn analyses en evaluaties per project vaak essentieel. De basis van Power BI zit standaard in Microsoft Dynamics 365, maar voor erg specifieke eisen kan het interessant zijn om ook de pro-versie te overwegen.
Welke controle voert Microsoft Social Engagement uit op externe communicatie?
De komst van sociale media heeft ervoor gezorgd dat klanten steeds meer publiekelijk over bedrijven, diensten of producten communiceren. Organisaties hebben zelf dus steeds minder controle over welke informatie er over hen de wereld ingestuurd wordt. Aan de andere kant biedt deze evolutie ook mogelijkheden: wanneer al deze berichten online geregistreerd zijn, weet een bedrijf namelijk meer wat klanten denken en delen dan wanneer het over mondelinge communicatie gaat. Microsoft Social engagement spoort berichten over een bedrijf op, en zet aan tot actie. Als een persoon bijvoorbeeld een Facebook-bericht post dat hij verveelt is omdat de levering van de nieuw aangekochte stofzuiger vertraging op heeft gelopen, kan het systeem een medewerker de opdracht geven deze klant op te bellen en een compensatie voor te stellen. Ook de algemene klanttevredenheid kan op deze manier getoetst worden.
Marketing
Sommige bedrijven werken enkel met vaste klanten, terwijl andere juist steeds nieuwe klanten proberen binnen te halen. De zoektocht naar nieuwe afzetmarkten en klanten komt deels neer op de schouders van de sales-afdeling. Bij grote bedrijven wordt de eerste stap hierin echter vaak gezet door een aparte marketingafdeling. De sales-afdeling is dan meer bedoeld om specifiek potentiële klanten te benaderen en de verkoop te verzilveren. Marketingafdelingen houden zich dus voornamelijk bezig met het opzetten van campagnes en events om potentiële klanten te informeren en om de interesse te wekken. De marketingapplicatie binnen Microsoft Dynamics 365 bevat de volgende onderstaande functionaliteiten:
Welke HR-processen regelt de applicatie Talent?
Een bedrijf is vaak in grote mate afhankelijk van de eigen medewerkers. Vandaar dat Microsoft de mogelijkheid biedt om een eigen HRM-app, Talent, mee op te nemen in het ERP-systeem. Hiermee worden de meest voorkomende HR-processen meteen geïntegreerd:
- Core HRM
- Vergoedingen
- Verzuim
- Recruiting
- Beschrijving en automatisering van een uniform recruteringsproces
- Centralisatie van informatie over sollicitanten zoals CV’s, interviews en feedback
- Beschrijving van sollicitatieproces en guidance voor sollicitanten
- Onboarding
- Beheer van strategieën, werkwijzen en best practices
- Ondersteuning voor praktische uitvoering
- Competentie- en performance-management
- Feedback over medewerkers
- Inzicht in behaalde doelen
- Carrièrebegeleiding
- Opleidingen
- Certificaten
- Aanbevolen training
Tip: Hoewel de HR-functionaliteiten uit Talent al een behoorlijk startpunt zijn, zullen bepaalde bedrijven toch behoefte hebben aan een meer uitgebreid HRM-systeem . In dit geval is het interessant om te kijken naar gespecialiseerde partners voor HRM-systemen of -diensten. Dynamics 365 kan met de meeste HR-pakketten op de markt relatief eenvoudig gekoppeld worden.
Hoe PowerApps gebruiken om het ERP verder uit te bouwen?
Eén van de nieuwe applicaties in Dynamics 365 is eigenlijk een hulpmiddel om verder te ontwikkelen op het basissysteem. Vóór de komst van deze werkwijze vergden specifieke add-ons of aanpassingen voor een bepaalde sector of organisatie namelijk meer technische kennis en werklast. Implementatiepartners en in-house IT-diensten vinden PowerApps dan ook een van de grootste verbeteringen tegenover oudere ERP-systemen van Microsoft, zoals AX 2012 . Natuurlijk betekent dit ook weer niet dat Dynamics 365 voor elke organisatie de beste optie is. Oriënterende projectleiders kunnen de Whitepaper Dynamics 365 gebruiken voor de vergelijking tussen verschillende de beschikbare Microsoft-systemen.