WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Big Data

Dankzij de digitalisering van de maatschappij zijn er steeds meer en verschillende soorten Big Data beschikbaar. Mobiele telefoons, applicaties, registratie- en trackingsystemen, sensoren, web-analytics, online koopgedrag, social media: de opslag van informatie is oneindig. Met innovatieve oplossingen worden deze schat aan informatie geanalyseerd.

Wat is Big Data?

Big Data is de verzamelnaam voor de exponentiële groei en de grote hoeveelheid van geregistreerde informatie. Big Data kenmerkt zich door drie elementen: het grote volume van data, de brede diversiteit van verschillende type data en databronnen, en de snelheid waarmee data moet worden verwerkt. Deze drie factoren maken het een uitdaging om waardevolle informatie uit de data te halen.

Voordelen van Big Data

Big Data is niet alleen het verzamelen van zoveel mogelijk data, het doel is om deze grote berg van verschillende type data om te zetten in waardevolle bedrijfsinformatie. Big Data is het combineren van data, zodat er een nieuwe waarde aan producten of diensten kan worden gegeven. Hierdoor kunnen analyses worden gemaakt van het gedrag, de interesses en de voorkeuren van de doelgroep. Door het analyseren van een grote hoeveelheid en een diversiteit aan data, kunnen er nog onbekende verbanden worden ontdekt. Deze nieuwe inzichten kunnen organisaties inzetten voor meer effectieve marketingdoeleinden.

Big Data: de hoeveelheid data die we kunnen zien en analyseren verdubbelt zich elke 2 jaar!

Het gebruik van grote hoeveelheden data

Organisaties moeten eerst inventariseren welke databronnen beschikbaar zijn. Deze data kan komen uit interne bedrijfsprocessen, zoals een ERP systeem, maar ook klantinformatie, data van de actuele markt en de concurrentie zijn voorbeelden van databronnen. Het slim combineren van gegevens is belangrijk, zodat de effectiviteit van organisaties kan worden verbeterd. Daarnaast moeten de juridische aspecten omtrent Big Data (Wet bescherming persoonsgegevens) goed in het oog worden gehouden. Hierdoor worden boetes, reputatieschade en het verplicht vernietigen van de data voorkomen.

Business Intelligence

Het verzamelen van gegevens wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Big Data wordt vaak samen met Bedrijven die gebruik maken van business intelligence, analyseren grote hoeveelheden ‘ruwe’ data, met als doel daarmee waardevolle informatie te verkrijgen voor het maken van strategische en operationele bedrijfsbeslissingen (business insights). Deze zogenaamde ruwe data is meestal afkomstig uit verschillende softwaresystemen binnen het bedrijf, zoals een ERP, HRM, DMS of gespecialiseerde financiële software. Business Intelligence (BI) genoemd. Met BI verzamelen organisaties verschillende soorten bedrijfsgegevens en informatie over allerlei soorten bedrijf gerelateerde zaken. Deze informatie wordt geanalyseerd om slimme bedrijfsstrategieën te bepalen. Er zijn diverse BI-pakketten op de markt waarmee organisaties een competitief voordeel kunnen creëren. Vaak zitten er standaard BI-oplossingen in (ERP) pakketten, maar kunnen er diepgaande functionaliteiten ontbreken die nodig zijn om accurate analyses te maken van de omvangrijke data. Een organisatie kan behoefte hebben aan een uitbreiding van Business Intelligence-tools of aan een aparte Big Data-oplossing.

Video

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 1 Gemiddeld: 5

Dit artikel als bron gebruiken?

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 27 mei). Big Data. Geraadpleegd op ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/big-data