De kosten van digital signage systemen, oftewel narrowcasting, lopen erg uiteen en worden door leveranciers soms iets te rooskleurig weergegeven. Niet alleen is de aanschafprijs van belang, houd ook rekening met verborgen kosten. In de Digital Signage Wijzer worden alle mogelijke kosten van narrowcasting met concrete getallen beschreven.
Uit welke kosten bestaat een digital signage systeem?
Grofweg bestaat een compleet digital signage systeem uit drie elementen die geld kosten:
Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid tot het huren van de soft- en hardware. Toch kiezen de meeste bedrijven ervoor om het narrowcasting-systeem zelf aan te schaffen. Het prijsverschil tussen de verschillende leveranciers ontstaat vaak op het gebied van de software . De tarieven voor de hardware zijn meestal redelijk vergelijkbaar.
Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere kostenposten zoals een wandbeugel, kabels en mogelijke installatiekosten. Sommige leveranciers sturen een factuur voor het maken van templates in de huisstijl van een organisatie.
StatistiekEen bedrijf met 20 schermlocaties is gemiddeld tussen de 300€ en 500€ per maand aan digital signage software (het CMS) kwijt.
Wat kost een digital signage scherm?
Gemiddeld liggen de kosten van een digital signage scherm tussen de 800 en 2000 euro per scherm. Om kosten te besparen gebruiken organisaties nogal eens consumentenschermen voor digital signage-doeleinden. Dit kan inderdaad een kostenvoordeel opleveren, maar consumentenschermen zijn ongeschikt om de hele dag aan te staan. De meeste bedrijven kiezen voor professionele digital signage schermen, meestal op basis van LED-technologie. Plasmaschermen worden tegenwoordig niet veel meer gebruikt. Ze zijn minder energiezuinig en brengen dus hogere vaste kosten met zich mee. De prijs van LED-technologie is de laatste jaren juist sterk afgenomen. OLED-schermen zijn nog wel relatief duur, omdat het nieuwe technologie betreft. De kosten van een digital signage display hangen daarnaast af van de schermgrootte (inch) en de beeldprestatie.
Wat kost voor narrowcasting software?
De prijs voor de aansturingssoftware ligt meestal tussen de 15 en 25 euro per schermlocatie. De prijs wordt bepaald door het gekozen business-model. Bij sommige leveranciers kan software worden aangeschaft waarna deze eigendom wordt van de aankopende partij. Steeds vaker bieden leveranciers de software in de cloud aan, waarbij licentiekosten per maand worden berekend, in de vorm van een abonnement. Dit heeft als voordeel dat er geen hoge éénmalige investering hoeft te worden gedaan. Een software kostenvoorbeeld met concrete getallen en tarieven vindt u in de Digital Signage Wijzer .
Kosten besparenTip: een bedrijf kan besparen op de softwarekosten als er twee schermen dicht bij elkaar hangen die dezelfde content laten zien. Door het gebruik van een splitter kan een signaal over 2 schermen worden verdeeld. Daarmee kan één softwarelicentie worden uitgespaard. Meer tips vind je hier.
Wat kost een mediaplayer?
Een belangrijk onderdeel van een narrowcasting-systeem is de mediaplayer. De prijs van zo’n mediaplayer hangt af van het type: intern of extern. Een mediaplayer kan al zijn ingebouwd in het scherm, of kan als een extern apparaat worden geleverd die achter het scherm wordt geplaatst. De kosten van de mediaplayer liggen op gemiddeld 450 euro. Het is aan te bevelen een mediaplayer te kopen die beschikt over opslagcapaciteit. Zo kan de content ook worden afgespeeld als de internetverbinding wegvalt.
Let op: overbodige kosten van digital signage-systemen
De investering in digital signage kan snel hoog oplopen als een bedrijf zich laat leiden door de technische mogelijkheden die er beschikbaar zijn. Wees daarom streng voor jezelf, en stel vooraf doelen. Daarmee kunnen hoge kosten worden voorkomen. De technische mogelijkheden zijn tegenwoordig namelijk eindeloos, je budget is dat meestal niet. Holografie of gezichtsherkenning is voor de meeste bedrijven niet noodzakelijk. Een handig rekenvoorbeeld met de meest voorkomende functionaliteiten vindt u in de Digital Signage Wijzer 2025 . Hierin staat ook praktische informatie over het berekenen van de ROI van een digitaal informatiesysteem.