WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Digital signage software: wat kan er met een Content Management Systeem?

De berichten en beelden die verschijnen op de schermen bij digital signage komen niet zomaar uit de lucht vallen. Hiervoor is een CMS-pakket nodig. Dit systeem beheert de content. Met CMS-software voor digital signage kan er exact worden bepaald welke content op welk moment en op welke schermen wordt getoond.

Waarvoor wordt een CMS gebruikt?

Een Content Management Systeem (CMS) is een Onder software verstaan we alle programma’s en applicaties die ervoor zorgen dat een informatiesysteem naar behoren werkt. Dit zijn niet-materiële componenten, in tegenstelling tot hardware. Software kan je dus niet aanraken, maar is wel nodig om een informatiesysteem taken te laten uitvoeren. Deze programma’s zorgen er onder andere voor dat een computer gebruikt kan worden voor tekstverwerking, om te surfen op het internet of om video’s te bewerken.softwarepakket waarin de inhoud voor Digital Signage, ook wel narrowcasting genoemd, is sterk in opmars als een relatief nieuwe vorm van interne bedrijfscommunicatie. Bij digital signage worden digitale schermen ingezet om dynamische content weer te geven. Dit in tegenstelling tot statische varianten zoals posters, printjes en borden. Tot voor kort was deze nieuwe vorm van communiceren voor veel bedrijven veel te duur. De kosten van de digitale schermen waren te hoog om gemeengoed te worden. De revolutie op het gebied van LCD-, plasma- en LED-schermen heeft dit veranderd. Tegenwoordig is een narrowcasting-systeem voor veel bedrijven een stuk aantrekkelijker. Digital signage wordt gebruikt in verschillende sectoren:digital signage gecentraliseerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan tekst, afbeeldingen, foto’s, video’s en statistieken. Deze inhoud wordt vanuit het CMS naar de De mediaplayer is naast het scherm de tweede hardwarecomponent binnen een digital signage systeem. Een mediaplayer kan worden gezien als een kleine computer binnen een digital signage netwerk waarop mediabestanden en templates staan opgeslagen, die worden afgespeeld op basis van afspeelinstructies. Deze instructies haalt het apparaat binnen via internet (vaak via een centrale server). De digital signage mediaplayer stuurt de content vervolgens door naar het scherm. De externe variant van een mediaspeler is een kastje dat achter op het scherm wordt gemonteerd. Er bestaan ook schermen waarin de mediaspeler is geïntegreerd.mediaplayer gestuurd, die het op zijn beurt doorzet naar het Op het gebied van digital signage schermen zijn er tegenwoordig veel mogelijkheden. In principe volstaat een tv met een VGA-, DVI- of HDMI-aansluiting al om te starten, maar meestal zijn zulke toestellen niet geschikt voor langdurig gebruik. Displays die specifiek gericht zijn op digital signage hebben meestal een langere levensduur en zijn erop gemaakt 24/7 aan te staan. Meer cruciale narrowcasting tips vindt u in de Digital Signage Wijzer.scherm. De mogelijkheden voor de inhoud die met een CMS beheerd kan worden, zijn legio. In het Het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht bundelt alle mogelijke functionaliteiten in één overzicht. Aan de hand van checklists kunnen bedrijven digitaal hun eisen en wensen aanvinken, en de prioriteit ervan aangeven. De ingevulde lijsten helpen bij een doordachte leveranciersselectie.Digital Signage Functionaliteitenoverzicht staan deze mogelijkheden op een rijtje.

 content management systeem mediaplayer scherm

Een CMS is dus een centrale opslagplaats van inhoud die op de schermen moet komen. Deze inhoud kan gecreëerd, bewerkt, of weer verwijderd worden. De meeste systemen bieden ook Wanneer content regelmatig worden aangepast is versiebeheer geen overbodige luxe. Medewerkers hebben toegang tot de centraal opgeslagen inhoud en kunnen zien wat de meest recente versie is. Daarnaast is te zien of er aanpassingen zijn gemaakt, wanneer dat is gebeurd en wie dat heeft gedaan. Hierdoor ontstaan er geen onduidelijkheden over wat de meest recente versies zijn van de content.versiebeheer aan en laten gebruikers toe in te plannen wanneer de inhoud op het scherm verschijnt.

Daarnaast bieden de meeste CMS ook de mogelijkheid om zelf templates en content loops te creëren. Een loop is een automatische afspeellijst (playlist) waarin wordt aangegeven hoelang bepaalde content moet worden weergegeven en op welk moment van de dag deze moet worden gestart. Vervolgens kunnen meerdere afspeellijsten worden aangemaakt, die elk op een ander tijdstip of op een ander scherm kunnen worden weergegeven. Vaak is het mogelijk om verschillende schermvlakken in te stellen. In elk schermvlak kan andere content worden weergegeven. Bijvoorbeeld om een bepaalde afbeelding gelijktijdig te tonen met gestreamde content.

Opmerking: de creatie van eigen content is niet voor iedereen weggelegd. Vandaar dat ook veel leveranciers deze dienst aanbieden. Het is belangrijk goed te weten of je bedrijf zelf de content zal maken, of dit gaat uitbesteden. In de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer staan nog 12 extra aandachtspunten voor oriënterende projectleiders.

Koppelt het CMS ook met externe bronnen?

Digital signage software wordt niet alleen gebruikt voor het creëren en beheren van zelfgemaakte content. De meeste CMS-pakketten worden grotendeels gebruikt voor het centraliseren van inhoud die door externe bronnen wordt aangereikt. Denk hierbij aan artikels of video’s van nieuwssites, weerberichten, of Bij verkoopbeheer, ook wel sales management genoemd, verzamelen en analyseren bedrijven al hun beschikbare verkoopdata. Systemen voor verkoopbeheer worden ingezet voor het beheer van verkoopteams en -kanalen, de optimalisatie van de klantenservice, en de creatie van verkoopstrategieën. Vooral handels- en productiebedrijven maken gebruik van dit soort systemen.verkoopcijfers uit een Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.CRM-systeem.

De externe bronnen kunnen in principe ook meteen aan de mediaplayer worden gekoppeld, al is er wel een verschil in de twee werkwijzes. De mediaplayer is een kleine computer. Deze kan er perfect voor zorgen dat de inhoud van bijvoorbeeld een weerstation op het scherm komt, maar kan op zichzelf geen timing aanhouden of de informatie verwerken in een presentatie. Met het CMS-systeem kan dit wel. Zo kan er bijvoorbeeld een dashboard worden opgemaakt met bedrijfsgegevens, waarbij de temperatuur van het weerstation zichtbaar is op een bepaald schermvlak (bijvoorbeeld rechterbovenhoek). Een CMS-systeem kan dus verschillende bronnen combineren.

Let op: er bestaan grote verschillen tussen leveranciers, en zo ook tussen hun pakketten. Vergelijk dus goed om er zeker van te zijn dat alle CMS-wensen ook vervuld kunnen worden. Een uitgebreide leverancierscheck vind je in de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer.

Hoe wordt een CMS aangeboden?

Voor de aanschaf van digital signage-software zijn er verschillende mogelijkheden. Elke leverancier biedt een verschillende formule aan. In grote lijnen kunnen we onderscheid maken tussen de volgende mogelijkheden:

  • De aankoop van een losstaand CMS-pakket, dat gekoppeld wordt met mediaplayer(s) en scherm(en). Hierbij wordt de content intern door het bedrijf beheerd.
  • Het huren van een losstaand CMS-pakket (SaaS-licenties zijn licenties die periodiek gefactureerd worden. SaaS staat voor Software as a Service. De leverancier biedt de oplossing dus niet te koop aan, maar factureert voor het gebruik ervan.SaaS), waarbij de content intern door het bedrijf beheerd wordt.
  • Het huren van een losstaand CMS-pakket (SaaS), waarbij de content door de leverancier beheerd wordt.
  • De aankoop van een totaalpakket met CMS, mediaplayer(s) en scherm(en). Hierbij wordt de content intern door het bedrijf beheerd.
  • Het huren van een totaalpakket met CMS, mediaplayer(s) en scherm(en). Hierbij beheert de leverancier het totaalpakket.

Wat kost een CMS?

Door de verschillende manieren van aanbieden is het lastig een eenduidige prijsindicatie te geven voor een CMS. Er bestaan digital signage-systemen van 50 tot en met honderden of zelfs duizenden euro’s per maand. De prijs hangt erg af van hoeveel schermen je wil aansturen (als er verschillende content op de verschillende schermen komt), en of je de content zelf gaat maken of niet.

Belangrijk om in gedachten te houden is dat een CMS-pakket voor digital signage niet op zichzelf staat. Om het systeem te vervolledigen heb je ook schermen en een mediaplayer nodig. In de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer staat een rekenvoorbeeld dat oriënterende projectleiders een goed beeld geeft van de totaalkosten.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 1 Gemiddeld: 5

Dit artikel als bron gebruiken?

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 17 april). Digital signage software: wat kan er met een Content Management Systeem? Geraadpleegd op ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/digital-signage/digital-signage-software