WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Digital signage schermen: waar let je op bij de aanschaf?

Het juiste scherm kiezen is essentieel bij elke vorm van digital signage: of het nu om broadcasting of narrowcasting gaat. Het zou jammer zijn als de mooi verzorgde content teniet wordt gedaan door een slechte beeldkwaliteit of een slechte connectie met het scherm. Maar, waar let je precies op bij de aanschaf? Is niet elk beeldscherm gewoon hetzelfde?

Welke soorten digital signage schermen bestaan er?

Wie zich een beeldscherm voorstelt, denkt al snel aan een televisie- of computerscherm. Dit zijn niet de meest ideale schermen voor digital signage. Ze zijn meestal te klein, of moeten aan kwaliteit inboeten. Consumentenschermen zijn er namelijk niet op gemaakt om 24/7 aan te staan. Een scherm heeft namelijk een maximum aantal branduren, en een consumentenscherm gaat in vergelijking met een professioneel narrowcasting-scherm sneller kapot.

Weerspiegelende displays, of digitale schermen met een laag contrast zijn spelbrekers voor het efficiënt overbrengen van de boodschap. Ook kun je met professionele schermen aan- en uittijden instellen, en hoef je dus niet meer elke ochtend en avond met afstandsbedieningen te werken. Bedrijven kiezen daarom meestal voor moderne digitale informatieschermen. Deze narrowcasting-schermen zijn beter toegerust op hun taak.

Schermen voor digital signage zijn berekend op allerlei omstandigheden. Op luchthavens en in winkels worden bijvoorbeeld vaak large format displays (LFD’s) gebruikt. Dit zijn erg platte schermen, waarbij het beeld niet vervormt wanneer je er vanuit verschillende hoeken (bijvoorbeeld kikvorsperspectief) naar kijkt. Ook de helderheid van een scherm is belangrijk. Vooral als het scherm in een sterk verlichte omgeving wordt geplaatst, is het aan te raden een scherm met een NIT-waarde (schermhelderheid) van minimaal 500 aan te schaffen. Standaard LCD-schermen (consumentenschermen) gaan niet hoger dan 300 NIT. Meer praktische narrowcasting-tips staan in de Digital Signage Wijzer.

mogelijkheden scherm digitals signage

Wist je dat? Tegenwoordig bestaan er ook digital signage schermen met 3D-mogelijkheden, zelfs zonder dat hiervoor een speciale bril hoeft te worden opgezet. Daarnaast brengen fabrikanten de eerste producten op de markt gebaseerd op holografie, maar deze techniek is op dit moment nog erg duur. Meer mogelijkheden voor schermen voor digital signage staan in het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht.

Zijn LED-schermen de beste keuze voor digital signage?

Op de markt zijn veel soorten schermen beschikbaar: plasma, LED, OLED, LCD enzovoort. Vooral LED-schermen hebben een sterke fanbasis. Dit komt omdat LED-technologie het meest zuinig is, en het minste warmte produceert. Bovendien presteren deze schermen erg goed en hebben ze een strak design.

De vraag is echter of LED-schermen ook voor elk project de beste optie zijn. Als de kijkhoek van groot belang is, kan een plasmascherm bijvoorbeeld een betere optie zijn. Het beeld vervormt namelijk niet bij deze technologie. Verschillende moderne LED-schermen kunnen dit ook verzekeren, maar deze vallen in een hogere prijsklasse. Een overzicht van alle voor- en nadelen van verschillende schermen staat in de Digital Signage Wijzer.

Verbindingen (connectivity): hoe komt de content op het scherm?

Een scherm op zich doet natuurlijk niets. Er moet ook content op komen. Hier zorgt de mediaplayer voor. Tegenwoordig hebben de meeste schermen een ingebouwde mediaplayer, maar het computertje kan ook verbonden worden door middel van een kabel. In de meeste gevallen is dit een HDMI-kabel, maar ook andere aansluitingen, zoals VGA of DVI, zijn mogelijk.

De keuze voor een ingebouwde of losstaande mediaplayer hangt af van de situatie en voorkeuren van een bedrijf. Stel: een bedrijf wil boven de wastafel in het toilet schermen hangen die ook als spiegel gebruikt worden. Het spiegelelement laat de persoon zien, maar er worden ook instructies getoond voor het wassen van de handen. In zulke ruimtes is er vaak weinig ruimte voor een externe player, en is het esthetisch waarschijnlijk beter een scherm met ingebouwde mediaplayer te kiezen.

Wat kost een scherm voor digital signage?

Schermen voor digital signage zijn beschikbaar vanaf ongeveer 1.000 euro. Deze prijs kan echter oplopen naargelang de eisen die gesteld worden. Een scherm met ingebouwde camera en bewegingstechnologie kost uiteraard meer dan een scherm dat puur slideshows afspeelt.

Wist je dat? Niet alleen de software, maar ook de schermen en mediaplayers kunnen bij sommige leveranciers gehuurd worden. Niet elk bedrijf wordt dus verplicht deze hardware aan te kopen.

De prijs voor een scherm is niet het enige waarop moet worden gelet bij de aanschaf van een systeem voor digital signage. Een overzicht van alle kosten en een rekenvoorbeeld staan in de Digital Signage Wijzer 2025.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2024, 4 december). Digital signage schermen: waar let je op bij de aanschaf? ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/digital-signage/digital-signage-schermen