WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Digital signage schermen: waar op te letten bij de aanschaf?

Het juiste scherm kiezen is essentieel bij elke vorm van digital signage: of het nu om broadcasting of narrowcasting gaat. Het zou jammer zijn als de mooi verzorgde content teniet wordt gedaan door een slechte beeldkwaliteit of een slechte connectie met het scherm. Maar, waar let je precies op? Is niet elk beeldscherm eigenlijk gewoon hetzelfde?

Digital signage schermen zijn er in alle vormen en maten

Wie zich een scherm voorstelt, denkt al snel in de richting van televisie- of computerschermen. Toch zijn dit niet de meest ideale schermen voor digital signage. Niet alleen zijn deze schermen soms te klein, ook aan kwaliteit moeten consumentenschermen meestal inboeten. Deze schermen zijn er namelijk niet op gemaakt om 24/7 aan te staan. Bovendien vormen ook weerspiegelingen of fletse kleuren cruciale spelbrekers in het efficiënt overbrengen van de boodschap.

Schermen voor digital signage zijn berekend op allerlei omstandigheden. Op luchthavens en in winkels worden bijvoorbeeld vaak large format displays (LFD’s) gebruikt. Dit zijn erg platte schermen, waarbij het beeld niet vervormt wanneer je er vanuit verschillende hoeken (bijvoorbeeld kikvorsperspectief) naar kijkt. Ook de helderheid van een scherm is belangrijk. Vooral als het scherm in een sterk verlichte omgeving wordt geplaatst, is het aan te raden een scherm met een NIT-waarde (schermhelderheid) van minimaal 500 aan te schaffen. Standaard LCD-schermen (consumentenschermen) gaan niet hoger dan 300 NIT. Meer cruciale narrowcasting-tips staan in de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer.

mogelijkheden scherm digitals signage

Wist je dat? Tegenwoordig bestaan er ook digital signage schermen met 3D-mogelijkheden, zelfs zonder dat hiervoor een speciale bril hoeft te worden opgezet. Daarnaast brengen fabrikanten de eerste producten op de markt gebaseerd op holografie, maar deze techniek is op dit moment nog erg duur. Meer mogelijkheden voor schermen voor digital signage staan in het Het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht bundelt alle mogelijke functionaliteiten in één overzicht. Aan de hand van checklists kunnen bedrijven digitaal hun eisen en wensen aanvinken, en de prioriteit ervan aangeven. De ingevulde lijsten helpen bij een doordachte leveranciersselectie.Digital Signage Functionaliteitenoverzicht.

Zijn LED-schermen de beste keuze voor digital signage?

Op de markt zijn veel soorten schermen beschikbaar: plasma, LED, OLED, LCD enzovoort. Vooral LED-schermen hebben een sterke fanbasis. Dit komt omdat LED-technologie het meest zuinig is, en het minste warmte produceert. Bovendien presteren deze schermen erg goed en hebben ze een strak design.

De vraag is echter of LED-schermen ook voor elk project de beste optie zijn. Als de kijkhoek van groot belang is, kan een plasmascherm bijvoorbeeld een betere optie zijn. Het beeld vervormt namelijk niet bij deze technologie. Verschillende moderne LED-schermen kunnen dit ook verzekeren, maar deze vallen in een hogere prijsklasse. Een overzicht van alle voor- en nadelen van verschillende schermen staat in de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer.

Verbindingen (connectivity): hoe komt de content op het scherm?

Een scherm op zich doet natuurlijk niets. Er moet ook content op komen. Hier zorgt de De mediaplayer is naast het scherm de tweede hardwarecomponent binnen een digital signage systeem. Een mediaplayer kan worden gezien als een kleine computer binnen een digital signage netwerk waarop mediabestanden en templates staan opgeslagen, die worden afgespeeld op basis van afspeelinstructies. Deze instructies haalt het apparaat binnen via internet (vaak via een centrale server). De digital signage mediaplayer stuurt de content vervolgens door naar het scherm. De externe variant van een mediaspeler is een kastje dat achter op het scherm wordt gemonteerd. Er bestaan ook schermen waarin de mediaspeler is geïntegreerd.mediaplayer voor. Tegenwoordig hebben de meeste schermen een ingebouwde mediaplayer, maar het computertje kan ook verbonden worden door middel van een kabel. In de meeste gevallen is dit een HDMI-kabel, maar ook andere aansluitingen, zoals VGA of DVI, zijn mogelijk.

De keuze voor een ingebouwde of losstaande mediaplayer hangt af van de situatie en voorkeuren van een bedrijf. Stel: een bedrijf wil boven de wastafel in het toilet schermen hangen die ook als spiegel gebruikt worden. Het spiegelelement laat de persoon zien, maar er worden ook Een Standard Operating Procedure (SOP) is een document waarin de instructies voor een bepaald werkproces minutieus beschreven staan. Dit is vooral interessant voor de opleiding van nieuwe werknemers, of in sectoren waar er erg strenge regelgeving geldt. Een voorbeeld van zo’n sector is de luchtvaart, waar vliegtuigen voor vertrek steeds dezelfde gedetailleerde controles moeten ondergaan vóór ze kunnen opstijgen.instructies getoond voor het wassen van de handen. In zulke ruimtes is er vaak weinig ruimte voor een externe player, en is het esthetisch waarschijnlijk beter een scherm met ingebouwde mediaplayer te kiezen.

Wat kost een scherm voor digital signage?

Schermen voor digital signage zijn beschikbaar vanaf ongeveer 1.000 euro. Deze prijs kan echter oplopen naargelang de eisen die gesteld worden. Een scherm met ingebouwde camera en bewegingstechnologie kost uiteraard meer dan een scherm dat puur slideshows afspeelt.

Wist je dat? Niet alleen de Digital Signage software bestaat in verschillende vormen en maten. Het grootste verschil is dat tussen software in de cloud of on-premise. Steeds vaker wordt de software in de cloud aangeboden via een SaaS-model (software as a service). Veel leveranciers van digital signage systemen leveren hun eigen software, waarbij een licentieprijs per maand wordt berekend en de software in de cloud wordt aangeboden. De software draait in dat geval op de servers van de leverancier. Een groot voordeel hiervan is dat de content op elke moment en op elke locatie valt aan te passen, zolang er een internetverbinding aanwezig is. Daarnaast gelden voordelen die voor alle cloud-oplossingen gelden, zoals automatische software-updates en het uitbesteden van de hosting.software, maar ook de schermen en mediaplayers kunnen bij sommige leveranciers gehuurd worden. Niet elk bedrijf wordt dus verplicht deze hardware aan te kopen.

De prijs voor een scherm is niet het enige waarop moet worden gelet bij de aanschaf van een systeem voor digital signage. Een overzicht van alle kosten en een rekenvoorbeeld staan in de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer 2021.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 2 Gemiddeld: 5

Dit artikel als bron gebruiken?

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 17 april). Digital signage schermen: waar op te letten bij de aanschaf? Geraadpleegd op ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/digital-signage/digital-signage-schermen