WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Wat is digital signage?

Digital Signage, ook wel narrowcasting genoemd, is sterk in opmars als een relatief nieuwe vorm van interne bedrijfscommunicatie. Bij digital signage worden digitale schermen ingezet om dynamische content weer te geven. Dit in tegenstelling tot statische varianten zoals posters, printjes en borden.

Digital signage per sector

Tot voor kort was deze nieuwe vorm van communiceren voor veel bedrijven veel te duur. De kosten van de digitale schermen waren te hoog om gemeengoed te worden. De revolutie op het gebied van LCD-, plasma- en LED-schermen heeft dit veranderd. Tegenwoordig is een narrowcasting-systeem voor veel bedrijven een stuk aantrekkelijker. Digital signage wordt gebruikt in verschillende sectoren:

  • Retail: informatie over speciale aanbiedingen, te volgen winkelroute, branding.
  • Banken: informatie over beurskoersen, productinformatie, branding.
  • Transport: op vliegvelden en stations, informatie over aankomst- en vertrektijden, reclame-uitingen winkels en restaurants.
  • Entertainment: bijvoorbeeld in casino’s voor het creëren van sfeer en spanning.
  • Zorg: vermaak in de wachtkamer, reclamemogelijkheid voor farmaceutische bedrijven.
  • Scholen: talrijke nieuwe mogelijkheden voor interactieve communicatie met studenten.
Tip! Organisaties die Digital Signage willen gaan gebruiken, moeten heel wat keuzes maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het soort content dat getoond moet worden, de grootte van de schermen, de frequentie voor het veranderen van de content etc. In het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht vinden oriënterende projectleiders checklists voor de verschillende keuzes die gemaakt moeten worden.

Project voor digitale schermen

Een narrowcasting project moet goed worden voorbereid. Het hebben van een communicatieplan is daarbij belangrijk. Alle zaken en details waarop moet worden gelet bij het starten van een narrowcasting project staan beschreven in de Digital Signage Wijzer 2022. Hierin staan ook de belangrijkste valkuilen waar organisaties mee te maken kunnen krijgen tijdens een digital signage project. Belangrijk voor de haalbaarheid van een narrowcasting project is de Return On Investment (ROI). Ook deze informatie vindt u terug in de wijzer.

digital signage voorbeelden

Narrowcasting voor interne communicatie

Digital signage kan door bedrijven worden ingezet als communicatiekanaal naar de eigen medewerkers. Een voorbeeld daarvan zijn boodschappen die de werkmoraal verhogen, aanzetten tot presteren of bedrijfs- en operationele processen verbeteren. In luidruchtige productieomgevingen kan narrowcasting bijvoorbeeld worden ingezet als een efficiënt alternatief voor de intercom. Ook veiligheidsinformatie of werkroosterwijzigen kunnen via digital signage naar medewerkers worden gecommuniceerd. Narrowcasting bestaat uit zowel een software– als een hardwarecomponent.

Verschillende narrowcasting-onderwerpen:

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer.

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 17 april). Wat is digital signage? ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/digital-signage/wat-is-digital-signage