WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Digital signage retail

Digital signage in de retail sector is niet compleet nieuw. Winkels maken bijvoorbeeld al jaren gebruik van lichtkranten. De daling van de prijzen voor LCD- en plasmaschermen, gecombineerd met de opkomst van breedband internet hebben ervoor gezorgd dat digital signage in korte tijd erg populair is geworden in de retail branche.

Verwachting shoppers

De rol van technologie in ons leven wordt met de dag groter. We zijn er inmiddels aan gewend geraakt en verwachten dat technologie permanent tot onze beschikking staat. Thuis, op het werk, maar ook tijdens het shoppen bestaat deze verwachting. Het publiek wil op een niet opdringerige manier over producten worden geïnformeerd tijdens het winkelen. Waar een medewerker al snel als te opdringerig wordt ervaren, kan digital signage retail subtieler inspelen op de wensen van de klant, zonder daarbij het commerciële aspect uit het oog te verliezen. Praktische tips over het inzetten van digital signage als strategie om de omzet te verhogen vindt u in de Digital Signage Wijzer 2024.

Functies digital signage retail

We onderscheiden verschillende functies die digital signage retail kan vervullen:

  • Informeren van klanten

Een winkel die keukengerei verkoopt kan kookvideo’s laten zien waarin een demonstratie wordt gegeven van het keukengereedschap. In een restaurant kan het dagmenu worden vertoond, of nieuwe gerechten worden gepresenteerd. In een autoshowroom kunnen de opties van een auto visueel aantrekkelijk worden weergegeven. Met behulp van scanbare QR-codes kan extra informatie ook naar de mobiele telefoon van klanten worden gestuurd.

  • Commerciële uitingen

Voorheen gebruikten winkeliers statische borden of omroepsystemen die de aandacht op bepaalde producten moesten vestigen. Digital signage is een stuk flexibeler. De reclamecampagne kan in een specifiek deel van de winkel worden opgezet. Daarnaast kunnen de reclame-uitingen ook worden aangepast aan de dag van de week, of het tijdstip op de dag. Een voorbeeld: de bakkersafdeling van een supermarkt kan via het digital signage systeem laten weten dat er een verse lading broodjes uit de oven is gekomen om klanten te lokken. Deze tijdgebonden informatievoorziening is met traditionele vormen van signalisatie onmogelijk. Storende aankondigen via luidsprekers zijn met digital signage retail overbodig geworden.

  • Interactie met klanten

Met de komst van tablets en smartphones gaan klanten er steeds vaker vanuit dat de schermen die ze zien touchscreens zijn. Het gebruik van touchscreens zorgt niet alleen voor een verhoogde interactie met klanten, maar ook kan er informatie over klanten worden vergaard. De klant kan bijvoorbeeld zelf een applicatie bedienen waarmee verschillende typen wasmachines kunnen worden vergeleken. Op basis van de zoekresultaten worden vervolgens aanbiedingen gepresenteerd voor een bepaald model.digital signage retail klantbehoud

  • Assortiment laten zien

Daarnaast bieden touchscreens de mogelijkheid een volledige product-catalogus te tonen. Op deze manier kan de klant ook kennis maken met producten die niet in de fysieke winkel op voorraad zijn, maar die bijvoorbeeld wel te bestellen zijn.

Effectief inzetten digital signage retail

Wel is het belangrijk dat de klant de schermen niet ervaart als storende reclame. Het scherm moet in de informatiebehoefte van de klant voorzien, op het juiste moment en de juiste plek. Tips over hoe een digital signage retail systeem het best kan worden opgezet in winkelomgevingen, vindt u in de Digital Signage Wijzer 2024.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2023, 7 december). Digital signage retail. ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/digital-signage/digital-signage-retail