Digital signage bestaat uit meer dan alleen het ophangen van een nieuw scherm. Er zit een infrastructuur achter met zowel software- als hardware-elementen. Een belangrijk onderdeel van digital signage hardware vormt de mediaplayer. Maar hoe werkt zo´n digital signage mediaplayer precies? Welke rol speelt het apparaat in de narrowcasting-setup?
Wat is een digital signage mediaplayer?
De mediaplayer, of kortweg player, is naast het scherm de tweede hardwarecomponent van een narrowcasting systeem . Met een digital signage player kan dynamische content op een beeldscherm worden afgespeeld, meestal vanaf een externe locatie. Een mediaplayer kan worden gezien als een minicomputer, een soort van kastje. Deze kleine computer bevindt zich in een digital signage netwerk. Het apparaatje ontvangt de content, zoals mediabestanden en slideshows, van het content management systeem of een andere externe bron, zoals een USB-stick. Deze informatie wordt door de mediaplayer doorgestuurd naar het beeldscherm.
Let opDe basiswerking van een mediaplayer is eenvoudig, maar zoals bij elke computer moeten er keuzes worden gemaakt. Over welke inputmogelijkheden moet de player beschikken? Hoe wordt de mediaspeler gekoppeld aan het scherm? In de Digital Signage Wijzer vinden oriënterende projectleiders een aantal belangrijke zaken waarmee rekening moet worden gehouden.
Er bestaan twee manieren om een mediaplayer aan het scherm te koppelen. De externe variant van een mediaspeler is een kastje dat achter op het scherm wordt gemonteerd. Dit wordt ook wel een stand-alone mediaplayer genoemd. Bij de andere variant is de mediaspeler geïntegreerd in het beeldscherm (system-on-chip). Deze laatste optie zorgt er wel voor dat het scherm wat dikker wordt.
Hoe ontvangt de mediaplayer de content?
Een mediaplayer kan op verschillende manieren content ontvangen. De input kan bijvoorbeeld via WiFi worden overgedragen. Via USB of HDMI kunnen fysieke informatiedragers worden gekoppeld. Als de server met het content management systeem zich niet fysiek in dezelde ruimte bevindt, dan wordt gekozen voor een draadloze verbinding. Deze optie is wel wat gevoeliger voor storingen. Sommige bedrijven kiezen er daarom voor om ook een USB-stick met bepaalde content aan te sluiten, of ze kiezen voor een mediaplayer met een intern geheugen. Het narrowcasting systeem blijft dan ook bij een WiFi-storing gewoon werken.
Nadelen van een USB-stick als alternatief voor een mediaplayer
Sommige bedrijven proberen kosten te besparen door een USB-stick als mediaspeler in te zetten. De stick met content wordt dan rechtstreeks aangesloten op de tv. Het nadeel hiervan is dat de content niet op afstand kan worden gewijzigd. Bovendien kan iemand (per ongeluk) de stick uit het tv-scherm trekken, waarna de content niet meer wordt weergegeven. Bedrijven doen er daarom goed aan te investeren in een mediaplayer, om latere problemen te voorkomen.
De mogelijkheden op digital signage gebied zijn eindeloos. Maar wat kost een compleet systeem eigenlijk? In de Digital Signage Wijzer vind je een overzicht met concrete prijsinformatie.
Aanmaken van een playlist
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een CMS-pakket, kunnen er aan de content ook afspeelinstructies gekoppeld worden. In het CMS kan bijvoorbeeld worden vastgelegd dat slideshow 1 in de ochtend moet afspelen, en slideshow 2 in de middag. Dit is vergelijkbaar met een playlist in bijvoorbeeld Spotify, maar dan met tijdsinstructies. Een gekoppelde mediaplayer begrijpt deze instructie, en stuurt de juiste content op het juist moment naar het scherm. Voorwaarde is wel dat het CMS compatibel is met de mediaplayer. Daarom wordt een mediaplayer meestal gelijktijdig met een CMS aangeschaft.
Hoe kies je een mediaplayer?
De kans is groot dat er verschillende mediaplayers passen bij het type beeldscherm en de content die het bedrijf gaat gebruiken. Er zit soms behoorlijk verschil tussen de players. De keuze voor een geschikt model dat past bij je bedrijf vereist de nodige kennis. De duurste mediaspeler is zeker niet altijd de beste keuze.
StatistiekDe wereldwijde markt voor digitale signage mediaplayers groeit naar verwachting zo’n 16,1% per jaar tot 2025.
Bron
Een mediaplayer is een kleine computer, en moet dus ook zo beoordeeld worden. De belangrijke vragen bij de keuze voor een mediaplayer zullen voor elk bedrijf anders zijn. Hierbij alvast enkele voorbeelden:
- Wordt er content en video in hoge resolutie afgespeeld? Is het antwoord ja, dan is er meer processorkracht nodig.
- Wat is de schaal van het project? Gaat het om grote aantallen schermen, dan is een besturingssysteem (OS) een vereiste. Via het CMS moet het besturingssysteem op afstand kunnen worden beheerd (remote control).
- Moet het apparaat roestvrij zijn? (voor vochtige omgevingen)
- Moet de mediaspeler geschikt zijn voor een stoffige omgeving? (bijvoorbeeld voor productiehallen)
- Staat de player 24 uur per dag aan? Dan moet het model hiervoor geschikt zijn.
- Heeft het bedrijf uitbreidingsplannen? Let er dan op dat de mediaplayer schaalbaar is, en de setup kan worden uitgebreid.
Bovenstaande vragen vormen slechts een selectie van de vragen die gesteld moeten worden bij de aanschaf van een mediaplayer. Een volledige checklist kan gevonden worden in het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht .
Wat kost een mediaplayer voor narrowcasting?
De prijzen voor mediaplayers beginnen bij 100 euro per player (eenmalige aanschaf), maar lopen erg uiteen. Bovendien zijn veel players tegenwoordig in het scherm ingebouwd. Hierdoor kan de prijs van de player niet meer los worden gezien van de prijs voor het scherm. In de Digital Signage Wijzer staat een rekenvoorbeeld voor een volledig systeem voor digital signage. Zo kun je zelf een inschatting maken van de totale kosten van een digital signage systeem.