Voordat er een digital signage systeem wordt aangeschaft, doen bedrijven er goed aan om na te denken over de strategie voor narrowcasting content. Digitale informatieschermen zijn een betaalbaar en effectieve oplossing geworden voor veel type bedrijven. Maar hoe haal je het maximale uit een dynamisch narrowcasting-platform?
Sommige bedrijven bieden standaard narrowcasting content en -templates aan waarvan zij denken dat de klant er behoefte aan heeft. Maar een mooie template, bedrijfscontent en een sterke call-to-action zijn in de meeste gevallen niet voldoende. Er zijn meer variabelen die het succes van narrowcasting bepalen.
Effectieve of succesvolle digital signage is overigens een breed begrip. Niet elke gebruiksvorm zal direct tot meer klanten of meer verkoop leiden. Schermen die worden ingezet ter informatievoorziening (zoals een welkomstscherm, bewegwijzering in panden, of een schermen in de parkeergarage die je naar vrije parkeerplekken loodsen) helpen bij de klantvriendelijkheid. Indirect zal een hogere klantvriendelijkheid leiden naar een hogere kans dat klanten weer terugkeren. Schermen die worden ingezet om de verkoop te stimuleren (zoals aanbiedingen promoten, aandacht trekken met entertainment) zorgen vanzelfsprekend sneller voor het verhogen van de omzet. Het doel van digital signage (informatievoorziening vs. verkoop) zal invloed hebben op de snelheid waarop het investeringsbedrag kan worden terugverdiend. In de Digital Signage Wijzer staan de gemiddelde narrowcasting kosten van een project, en kan de ROI worden berekend.
Hieronder staan vier belangrijke factoren die een belangrijke rol spelen bij het succes van een digital signage oplossing.
1. Publiek
Snel beginnen en bedrijfsafbeeldingen op schermen tonen is vaak erg aantrekkelijk, maar dan worden essentiële stappen overgeslagen. Voordat de informatie in het software-systeem wordt ingeladen, moet er een doelgroep worden gedefinieerd. Antwoorden op vragen als “wie probeer ik te bereiken, wat weten we over ze en waar zijn ze in geïnteresseerd” zijn noodzakelijk. Hiermee wordt een publieksprofiel gecreëerd dat inzicht geeft in de aankoopbereidheid en behoeften van (potentiële) klanten.
2. Plaatsing en programmering
De narrowcasting content zou zich moeten aanpassen aan de plek waar het scherm hangt. Een voorbeeld: een scherm dat wordt geplaatst op een plek waar de wachttijd 2 minuten is, zal geen fragmenten van 10 minuten aan content moeten weergeven. Aan de andere kant, bij een lange wachttijd raken klanten snel verveeld wanneer een te korte playlist elke keer opnieuw wordt afgespeeld. Klanten zullen zich meer begrepen en gewaardeerd voelen als een bedrijf rekening houdt met de plaatsing van de schermen en de programmering van de afspeellijst.
3. Balans van narrowcasting content
Er bestaan talloze voorbeelden van bedrijven die digital signage alleen maar gebruiken om meer te kunnen verkopen. Digitale informatieschermen zijn inderdaad handige instrumenten om de sales te verhogen, maar overdrijf dit niet. Te veel promotionele content kan een negatieve invloed hebben op de betrokkenheid van de klant. Zelf zou je ook wegzappen van een televisiezender als er alleen maar reclame op dat kanaal wordt getoond.
De integratie van lokaal nieuws en het lokale weer is bijvoorbeeld een goede manier om de aandacht te trekken. Eigen promotie of tijdelijke aanbiedingen hebben het meeste effect als het in relatie staat tot het lokale gevoel van de klant.
4. Verder gaan dan de verwachting
Boeiende en relevante informatie op digitale schermen hoeft niet het eindstation te betekenen van een narrowcasting-strategie. Er bestaat meer dan alleen narrowcasting content. Wanneer bedrijven verder gaan dan de klant gewend is, zal dat een heel nieuw gevoel oproepen bij de klant en zal deze eerder geneigd zijn de boodschap te verspreiden. Interactieve boodschappen en -displays (touchscreens), hologrammen of andere technologische verrassingen hebben een grote impact op de klantervaring. Bedrijven zouden op de hoogte moeten blijven van de laatste technologische ontwikkelingen om hun klanten te blijven verbazen en de betrokkenheid hoog te houden – en natuurlijk om de concurrentie voor te blijven met het leveren van “het onverwachte”.
De eindeloze mogelijkheden van de nieuwste technologie maken het voor bedrijven moeilijk om het oorspronkelijke doel voor ogen te blijven houden. Sommige organisaties hebben enkel de behoefte aan een eenvoudige digital signage-oplossing. Gun jezelf voor aanvang van een narrowcasting-project de tijd om de strategie goed te overdenken om een solide basis te creëren om de beoogde doelstelling te bereiken. Raadpleeg de Digital Signage Wijzer voor de 10 meest voorkomende valkuilen bij aanvang van een narrowcasting-project.