Artificial intelligence (AI), in het Nederlands ook bekend als kunstmatige intelligentie, is een technologie die inzet op automatisering. Het idee is dat het systeem basistaken uitvoert, maar ook bepaalde bedrijfsbeslissingen autonoom kan nemen. Artificial intelligence is een zelflerend systeem, het wordt met andere woorden dus steeds slimmer.
Om zichzelf te voorzien van de benodigde data, maakt AI gebruik van Big Data is de verzamelnaam voor de exponentiële groei en de grote hoeveelheid van geregistreerde informatie. Big Data kenmerkt zich door drie elementen: het grote volume van data, de brede diversiteit van verschillende type data en databronnen, en de snelheid waarmee data moet worden verwerkt. Big Data. Met behulp van Bedrijven die gebruik maken van business intelligence, analyseren grote hoeveelheden ‘ruwe’ data, met als doel daarmee waardevolle informatie te verkrijgen voor het maken van strategische en operationele bedrijfsbeslissingen (business insights). Deze zogenaamde ruwe data is meestal afkomstig uit verschillende softwaresystemen binnen het bedrijf, zoals een ERP, HRM, DMS of gespecialiseerde financiële software. Business Intelligence (BI) worden die data geanalyseerd, en AI baseert zich op de resultaten van BI om beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld: in een Bedrijven uit de machinebouw doen er goed aan om als basissoftware een ERP-systeem voor de productie te overwegen. In de ERP Wijzer staat een vergelijking van een aantal van deze pakketten. Ondernemingen in de machinebouw krijgen daarnaast echter ook met specifieke uitdagingen te maken. Ze werken bijvoorbeeld vaak samen met partners voor de productie van verschillende onderdelen. Ook moeten de machines getest worden voordat ze opgeleverd worden. Een partner die extra oplossingen aanbiedt of kan ontwikkelen voor de machinebouw, is dus een grote plus.machinebouwbedrijf meten sensoren continu de temperatuur van de toestellen waarmee onderdelen gemaakt worden. Als één van deze toestellen een te hoge temperatuur bereikt, zal het AI-systeem het productieproces stoppen en een technische medewerker waarschuwen. Zo kan deze medewerker het toestel reviseren. Dit voorbeeld is erg kenmerkend voor bedrijven die werken volgens Industry 4.0, ook wel smart industry genoemd, is de vierde industriële revolutie. Deze revolutie wordt gekenmerkt door vergaande automatisering met behulp van softwarepakketten, en machines die (semi-)autonoom handelingen uitvoeren en beslissingen nemen. Nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), robotica en het Internet of Things (IoT) komen samen in industry 4.0. Deze nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de capaciteit van productiebedrijven steeds verder omhoog gaat, terwijl er minder menselijke handelingen en denkoefeningen nodig zijn. De automatisering neemt steeds meer manuele taken over.industry 4.0.
Let op! Om big data te verzamelen en te organiseren kunnen verschillende soorten Een database, ook wel gegevensbank of databank genoemd, is de naam voor het systeem waarbij gegevens worden verzameld, georganiseerd en gelinkt aan elkaar. Vanaf gekoppelde computers kunnen er zo snel data opgevraagd worden. Via het databasemodel zijn tegenwoordig ook uitgebreide analyses mogelijk. De meest moderne databases zijn tot slot ook in staat om complexe gegevens te voorzien voor gespecialiseerde rapportages.databases gebruikt worden. Een geschikte database kiezen is belangrijk om er zeker van te zijn dat data veilig en correct worden opgeslagen. In de De ERP Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op een (nieuw) softwarepakket voor Enterprise Resource Planning. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, functionaliteiten, een pakkettenvergelijk, tips en belangrijke valkuilen.ERP Wijzer vindt u een vergelijking tussen verschillende databasesystemen.
Wat hebben machine learning en artificial intelligence met elkaar gemeen?
Machine learning (ML) is de technologie die ervoor zorgt dat systemen voor artificial intelligence zelflerend zijn. Het is een term om te verwijzen naar de leermethode van AI-systemen. Deze leermethode is eigenlijk hetzelfde als hoe mensen leren. Een nieuw proces wordt voorgedaan door een menselijke medewerker, of een fout van het AI-systeem wordt door deze medewerker rechtgezet. Het systeem slaat deze leerervaring op, en zal de volgende keer dat dezelfde situatie zich voordoet meteen de juiste actie ondernemen.
Een vergevorderde vorm van machine learning is deep learning. Hiermee kan een AI-systeem zelfs zonder menselijke interventie leren. Deep-learning-technologie gebruikt een combinatie van regels en voorbeelden om het systeem aan te leren om problemen op te lossen. Een voorbeeld hiervan is een chatbot. Deze kan door middel van deep learning aangeleerd worden om vragen en problemen van klanten op te lossen. Hij zal door de technologie ook afleiden wat de meest voorkomende thema’s en vragen zijn. Zo kunnen er meteen bij het openen van de bot oplossingen voor de meest populaire vragen en problemen te zien zijn, naast de optie om een ander thema te kiezen. Ook kan content worden getoond die gerelateerd is aan de vraag of klacht.
Hoe zetten bedrijven artificial intelligence in?
Er zijn veel manieren waarop artificial intelligence kan worden ingezet bij bedrijven. Het hangt van het bedrijf af welke toepassing het meest optimaal is. Enkele veelvoorkomende vormen van artificial intelligence zijn hieronder beschreven.
Wat is computer vision?
Computer vision is een vorm van AI waarbij objecten worden herkend en geëvalueerd op basis van hun visuele aspecten. Dit komt bijvoorbeeld voor in de Bedrijven uit de voedingssector weten dat een ERP-systeem voor de ‘gewone’ handel of productie niet één op één geschikt is voor hun branche. Houdbaarheidsdata en strikte kwaliteitseisen zijn maar enkele van de cruciale aspecten die het systeem moet aankunnen. Maar wat kenmerkt ERP-software voor voeding en dranken, de foodsector, dan precies? Welke systemen helpen bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie overeind te blijven op de sterk concurrerende markt?foodsector. In een fruitverwerkend bedrijf kan een robot de appels op de transportband controleren en sorteren. De robot gebruikt computer vision om de appels te categoriseren. De appels die in perfecte staat zijn, worden gesorteerd om naar de fruitwinkel te gaan, terwijl de appels met bruine plekjes afgezonderd worden voor verdere inspectie. Voor deze appels met bruine plekjes volgt een tweede controle door een (andere) robot. Als de kwaliteit voldoende is voor menselijke consumptie, worden ze verkocht om appelmoes van te maken. De andere appels gaan naar veeboeren, of worden weggegooid.
Een ander voorbeeld van computer vision is gezichtsherkenning (facial recognition). Bepaalde bedrijven gebruiken deze technologie om aan Toegangscontrole, of Access Control in het Engels, is een veiligheidsmaatregel die verzekert dat alleen de bevoegde personen of apparaten toegang krijgen tot bepaalde systemen of fysieke locaties. Deze controle is een onderdeel van Identity and Access Management. Meestal wordt er gebruik gemaakt van een toegangspasje, gebruikersnaam en wachtwoord, een vingerafdruk, gezichtsherkenning of een irisscan.toegangscontrole te doen. De toegangscontrole kan gelden voor installaties, zalen, afdelingen, maar ook specifieke computers. In de tweede plaats kunnen deze toegangsdata ook gelinkt worden aan de De urenregistratie van het personeel kan voor bedrijven een vervelende dagelijkse klus zijn. Toch is het een belangrijk onderdeel van Human Resource Management, aangezien een slechte tijdregistratie minder loon of een lagere uitgaande factuur kan betekenen. Daarom is er software voor tijdregistratie op de markt, waarmee exact kan worden geregistreerd hoeveel uren er zijn gewerkt. Dit kan op projectniveau door gewerkte uren te koppelen aan bepaalde projecten van opdrachtgevers. Bij de meeste systemen is het mogelijk om indien gewenst een meer gedetailleerde urenverantwoording toe te voegen. Er zijn veel verschillende pakketten voor urenregistratie op de markt.tijdregistratie. Erg belangrijk bij het gebruik van gezichtsherkenning is wel dat het systeem voldoet aan de De General Data Protection Regulation (GDPR), of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een uniforme Europese wet die de bescherming van persoonsgegevens verzekert. Ze overschreef op 25 mei 2018 de nationale privacywetten, zoals de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
In welke gevallen is taaltechnologie een goede optie?
Taaltechnologie, of language technology wordt gebruikt voor het herkennen van natuurlijke taal, met andere woorden, de taal die mensen gebruiken (dit tegenover computertalen zoals java en Python). Taaltechnologie begrijpt zowel geschreven als gesproken taal. Een van de toepassingen is spraaktechnologie. Deze technologie herkent niet alleen menselijke taal, maar vaak ook de spreker zelf. Zo kan deze vorm van AI ingezet worden voor Identity and Access Management is een parapluterm voor het beheer van gebruikers en hun toegangsrechten binnen een (bedrijfs)netwerk. Het idee is hierbij dat een bedrijf de controle kan houden over wie inlogt en bewerkingen doet in de systemen, applicaties, databases etc. Dit kunnen werknemers zijn, maar ook klanten of leveranciers.Identity and Access Management. Denk hierbij aan de spraakherkenning op mobiele telefoons, die het toestel alleen ontgrendelen als de eigenaar zelf het commando inspreekt.
Spraakherkenning is echter niet de enige toepassing van taaltechnologie. Een andere toepassing is de digital mailroom. Hierbij wordt de tekst van inkomende mail en bijlagen herkend. Bovendien wordt niet alleen de letterlijke tekst, maar ook de boodschap begrepen. Als een klant bijvoorbeeld nergens het woord ‘klacht’ gebruikt, maar wel schrijft dat hij of zij ‘niet tevreden’ is, of ‘meer verwachtte’, begrijpt het systeem dat het om een klacht gaat, en wordt de e-mail doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Meestal wordt deze toepassing gelinkt aan systemen voor Veel bedrijven hebben moeite om documenten terug te vinden, erin samen te werken, of ze correct te archiveren. Een Document Management Systeem kan zorgen voor meer orde en efficiëntie in het beheer van documenten en documentstromen. Maar hoe doet deze software dat precies?documentbeheer of Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.klantenrelatiebeheer.
Welke taken kunnen geautomatiseerd worden met Robot Process Automation (RPA)?
Met Robotic Process Automation, of robotgestuurde procesautomatisering in het Nederlands, is een techniek die gebruikt wordt om bepaalde, repetitieve taken in een bedrijf te automatiseren. Het gaat hierbij niet om fysieke handelingen, zoals de assemblage van een wagen, maar wel om administratieve taken. Door middel van RPA worden software-robots (een soort digitale werknemers) gecreëerd, die een deel van de werklast overnemen van menselijke werknemers. Software-robots kunnen onder andere: tekst kopiëren en plakken in het juiste systeem, data uit (pdf-)documenten extraheren, bestanden verplaatsen, documenten downloaden, en e-mails ontvangen en versturen.RPA worden repetitieve taken (zonder variatie) geautomatiseerd. Het idee is dat er geen menselijke interventie nodig is. In een HRM-systeem wordt het bijvoorbeeld gebruikt om de onboarding-processen te automatiseren. Wanneer een kandidaat aangenomen wordt, zet het systeem de vervolgstappen in gang. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de registratie bij de sociale zekerheid, het beschikbaar stellen van het arbeidsreglement en de creatie van een werknemersfiche, een e-mailadres, de benodigde accounts en wachtwoorden.
RPA wordt echter het meest gebruikt binnen het De financiële administratie, ook wel boekhouding genoemd, is voor de meeste mensen niet meteen het meest spannende deel van bedrijfsbeheer. Facturatie en jaarrekeningen lijken soms maar bijzaak voor werknemers. Toch is een financieel systeem het hart van efficiënte bedrijfsvoering. Voor de debiteuren- en crediteurenadministratie is het bijvoorbeeld belangrijk uitgaande facturen correct op te stellen, en binnenkomende facturen binnen de afgesproken termijn te betalen.financiële pakket, bijvoorbeeld voor de bankreconciliatie, waarbij gecontroleerd wordt of de cashflow in het financiële pakket overeenkomt met de saldi op de bankrekening(en). Een medewerker verliest al snel twee uur aan deze taak, terwijl een systeem voor RPA er twee à drie minuten over doet. RPA kan bovendien 24/24 sequentiële taken uitvoeren.
Hoe optimaliseert artificial intelligence software voor klantenbeheer?
Artificial intelligence helpt Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.CRM-systemen door tendensen en gedragspatronen van potentiële en bestaande klanten te herkennen en te analyseren. Zo kunnen deze tendensen en patronen gecategoriseerd worden voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld op leeftijd, geslacht, bestelgeschiedenis, enzovoort). Soms wordt de e-mailmarketing zelf ook geautomatiseerd op basis van deze categorieën. Door gebruik te maken van artificial intelligence kunnen er namelijk automatisch gepersonaliseerde e-mails opgesteld worden. Hiervoor haalt het AI-systeem de data direct uit het CRM-systeem, en stelt het zelf de e-mail op.
Een voorbeeld: een bedrijf wil een campagne opzetten voor klanten die tussen 25 en 30 jaar oud zijn, en die in de voorbije zes maanden een aankoop hebben gedaan. Het AI-systeem past deze criteria toe en haalt de data van de doelgroep op. Zo kan het voor elk van hen een gepersonaliseerde e-mail opstellen met hun naam, details van de aanbieding, en wanneer de klant voor de laatste keer een aankoop deed. Wanneer zo’n gepersonaliseerde e-mail gestuurd wordt, is er meer kans dat deze gelezen wordt, en dat er een nieuwe aankoop uit voortvloeit. De automatisering van de taak bespaart bovendien veel tijd vergeleken met wanneer een medewerker deze uitvoert.
Een ander voorbeeld van AI geïntegreerd in CRM zien we bij E-commerce, ook wel e-business genoemd, omvat alle vormen van online handelen. De meeste mensen denken direct aan een webshop voor consumenten, maar de term wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de financiële transacties die tussen banken plaatsvinden. In die laatste betekenis gaat de benaming terug tot in de jaren 70.e-commerce. Wanneer een klant bepaalde producten bekeken of gekocht heeft, toont het systeem producten die er verband mee houden. Zo wordt een klant verleid tot extra aankopen, en wordt het aankoopbedrag en het totaal aantal verkopen vergroot.
Wist je dat? Het meer geld kost om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande klant te behouden? In de De CRM Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van een (nieuw) softwarepakket voor klantrelatiebeheer. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, functionaliteiten, een pakkettenvergelijk, tips en belangrijke valkuilen.CRM wijzer worden tips gegeven om CRM-technologie in te zetten voor het behouden van bestaande klanten.
Op welke manier voorspelt artificial intelligence de productieaantallen en -prijzen?
AI-systemen gebruiken allerlei soorten data om voorspellingen te doen van de productieresultaten. De bekendste voorbeelden hiervan zien we in de landbouw, waar met behulp van AI voorspeld wordt hoeveel een oogst gaat opbrengen. Bij droogte of een plaag kan artificial intelligence voorspellen hoe sterk de opbrengst van deze oogst zal afwijken van opbrengst in een normaal jaar. De prijsberekening gebeurt op basis van deze gegevens. Naarmate de opbrengst van de oogst lager is, zal de prijs toenemen. Eventueel kan het AI-systeem ook voorstellen om een actie uit te voeren die de oogst kan redden, zoals het toepassen van een speciaal irrigatiesysteem, plaagbestrijding of extra bemesting.
Kan artificial Intelligence frauduleuze transacties opsporen?
In de financiële wereld wordt er ook sterk ingezet op artificial intelligence. AI is, samen met In het blockchainmodel, ook wel blokketen genoemd, worden gegevens decentraal beheerd. Er is geen gemeenschappelijke ‘toegangspoort’ of centrale opslagplaats, waar alle data binnenkomt en opgeslagen wordt. Blockchain wordt daarom ook wel een ledger of ‘verspreid grootboek’ genoemd, een openbare database waarvan de gegevens op verschillende plekken opgeslagen worden.blockchain een van de pijlers om (gevoelige) data veilig te stellen, en fraude op te sporen. Banken gebruiken de technologie vooral om klanten te identificeren en hun gedrag te analyseren. Zo kunnen ze meteen ingrijpen als de klant ‘vreemd’ betaalgedrag vertoont, en er dus vermoeden van fraude is. Vooral bij online betalingen wordt hier erg naar gekeken. Als een klant bijvoorbeeld plots vanuit een ander werelddeel een online betaling doet, kan de bank extra beveiligingsmaatregelen nemen. De klant moet dan extra informatie verschaffen om aan te tonen dat hij of zij het echt is. Denk hierbij aan de bevestiging van het bankkaartnummer of klantnummer, een beveiligingsvraag beantwoorden of extra inloggegevens verschaffen.
Een gespecialiseerd systeem implementeren of toch beter een module geïntegreerd in een ander software-systeem?
Vaak zit AI ingebouwd in softwaresystemen voor Een ERP-systeem brengt belangrijke informatie van verschillende bedrijfsafdelingen samen. Actuele gegevens over de productie, in- en verkoop, logistiek en administratie worden gekoppeld. Automatische werkprocessen verhogen de productiviteit, en verlagen de kosten.ERP, Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.CRM, Veel bedrijven hebben moeite om documenten terug te vinden, erin samen te werken, of ze correct te archiveren. Een Document Management Systeem kan zorgen voor meer orde en efficiëntie in het beheer van documenten en documentstromen. Maar hoe doet deze software dat precies?DMS of HRM staat voor Human Resources Management. Software voor HRM stroomlijnt en automatiseert personeelszaken. Meestal hebben organisaties met veel personeel een speciale personeelsafdeling, oftewel een HR-afdeling. Bij Human Resource Management ligt de focus op de aandacht voor het personeel, het registreren van verzuim en van gewerkte uren, salaris en verlofaanvragen. Er zijn softwaresystemen op de markt waardoor deze HRM-zaken sneller en vloeiender kunnen verlopen. Vraag kosteloos de HRM Wijzer aan voor een vergelijking tussen verschillende soorten HRM-systemen.HRM. Maar je kan ook een losstaand AI-pakket aanschaffen. De geïntegreerde modules zijn meestal specifiek ontwikkeld voor de uitvoering van één taak, bijvoorbeeld het analyseren van koopgedrag van klanten. De losstaande pakketten zijn vaak krachtiger, slimmer en flexibeler, maar er moet ze nog ‘aangeleerd’ worden welke taak ze precies moeten uitvoeren. Het systeem vereist een bepaalde inrichting. Hiervoor is technische kennis nodig. Een team van experts zal dus moeten klaarstaan. Dit kan een intern team zijn, of deze taak kan worden uitbesteed aan derden.
Veel grote softwarebedrijven, zoals IBM, In 1972 werd het bedrijf SAP opgericht in het Duitse Walldorf door vijf voormalig IBM-medewerkers. Tegenwoordig heeft SAP vestigingen in meer dan 130 landen, en zijn de belangrijkste pakketten SAP Business One en SAP Business All-in-One. Daarnaast is het systeem ook als Software as a Service (SaaS) beschikbaar, namelijk SAP ByDesign. Zoals veel grote softwarebedrijven, maakt SAP gebruik van partners die het SAP ERP-systeem bij de klant installeren. Er bestaan verschillende partnerlevels: Gold, Silver en Bronze. SAP deelt partners in op basis van omzet, competentie (bouwmogelijkheden) en marketing initiatieven. Het aantal SAP-diensten en -voordelen neemt toe naarmate de status van de partner hoger wordt. In Nederland en België is er een groot aantal SAP ERP-leveranciers, maar het is niet eenvoudig om de verschillen te ontdekken en om erachter te komen welke partij het beste bij uw organisatie past.SAP, Microsoft Dynamics 365 is een volledige cloud-oplossing, opgebouwd uit verschillende applicaties die af te nemen zijn in SaaS-vorm. Microsoft benadrukt zelf vooral de combinatie van ERP en CRM. Het bedrijf belooft een vergaande integratie met Office 365 en Power BI. In hoeverre worden deze beloftes ingelost? Voor wie is Dynamics 365 het overwegen waard? Wat kan het pakket verwezenlijken waar voorgaande versies te kort schoten?Microsoft en Het bedrijf Oracle werd in 1977 opgericht in Californië, Verenigde Staten. In de beginjaren kreeg Oracle haar status dankzij de database software. Het bedrijf zette namelijk als eerste een relationele database op de markt. Door de jaren heen heeft Oracle een aantal bedrijven overgenomen: Peoplesoft (2005), Hyperion (2007), BEA Systems (2008) en Sun Microsystems (2009). Tegenwoordig heeft het Amerikaanse concern veel verschillende bedrijfsapplicaties onder haar vleugels, waaronder ook cloud-applicaties.Oracle, ontwikkelen beide soorten AI-systemen, geïntegreerd én losstaand. Wanneer we over een geïntegreerde module spreken, is de prijs ervan meestal inbegrepen in de totaalprijs van het softwarepakket. Bij een losstaand systeem variëren de prijzen sterk. SAP biedt het systeem bijvoorbeeld al aan vanaf 1 euro per maand per capacity unit. (Capacity unit is een eenheid die softwaremakers gebruiken om aan te geven hoeveel capaciteit er gebruikt wordt van hun infrastructuur, zowel op het vlak van opslag als op het gebied van taakuitvoering.) IBM biedt een gratis basis-AI-systeem aan, heeft een standaardversie van 0,99 euro per maand en verhuurt de Enterprise-versie voor 6.000 euro per maand. Oracle tot slot hanteert verschillende tarieven, afhankelijk van de wensen van een bedrijf. Prijzen beginnen bij 0,89 euro per capacity unit of 89,98 euro per gebruiker per maand. Als u advies wilt over welke AI-systemen interessant zouden kunnen zijn voor de specifieke processen van uw bedrijf,, kunt u telefonisch contact opnemen met ICT Portal: +31 (0)20 3690 457.
De digitale ICT bibliotheek voor het jaar 2021/2022 is nu ook beschikbaar voor onderwijsinstellingen van het voortgezet en hoger onderwijsMeer informatie
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.OkPrivacy policy