WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Voice picking

Orderpicking op basis van gesproken opdrachten

Bij voice picking, of picking to voice, gebeurt de orderpicking spraakgestuurd. Artikels worden niet uit het magazijn gehaald aan de hand van een picklijst of pakbon. De orderpickers krijgen hun opdrachten in audiovorm doorgespeeld. Wanneer een bepaald artikel gepickt is, geven de pickers een mondelinge bevestiging aan het systeem.

De informatie voor voicepicking komt uit het ERP-systeem van het betreffende bedrijf, zij het een handelsorganisatie, productiebedrijf, logistieke onderneming of distributeur. De gebruikte apparatuur bestaat meestal uit een headset en een draagbare decoder die de instructies uit het ERP-systeem omzet in audiofragmenten, en de bevestigingen van de orderpickers weer terugstuurt naar het ERP-systeem.

Bepaalde systemen voor voicepicking bieden ook Speaker Independent Recognition (SIR). Deze systemen zijn zo ontworpen dat ze de gekozen taal onafhankelijk van de spreker begrijpen. Een nieuwe gebruiker hoeft dus geen te tijd steken in het instellen van de apparatuur naar zijn eigen accent of taalgebruik. Wel moeten er nog steeds erg vaste formuleringen gebruikt worden.

Redenen om voice picking te gebruiken

Veel bedrijven kiezen voor voice picking vanwege de extra bewegingsruimte die het orderpickers geeft. Werknemers hebben geen pakbon of handscanner vast, en kunnen dus beide handen gebruiken voor het daadwerkelijke picken. Vooral voor werknemers die gekoelde of diepvriesproducten picken is dit een grote vooruitgang. De handschoenen die zij dragen maken het hen namelijk lastig om te schrijven of een RFID-scanner te bedienen.

Een tweede voordeel van voicepicking is de versnelde werkwijze. Eventuele onverwachte taakveranderingen of voorraadafwijkingen kunnen in real time worden doorgegeven. Bovendien hoeven orderpickers zich niet meer naar een centraal punt te begeven om hun volgende taak te ontvangen. Ze krijgen deze na het afronden van een order meteen door de headset te horen. Zo verliezen ze geen tijd met onnodige verplaatsingen.

Tot slot geven leveranciers ook aan dat de foutenratio verlaagt door het gebruik van voice picking. De duidelijke commando’s en het feit dat de orderpicker elke actie moet bevestigen lijken deze bewering te ondersteunen. Toch zijn fouten niet helemaal uitgesloten. Net zoals een werknemer de picklijst fout kan lezen, kan hij ook het stemcommando fout verstaan of interpreteren. Als hij het foute item pickt, maar wel de juiste bevestiging geeft, zal het systeem geen foutmelding geven.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2022, 24 januari). Voice picking. ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/voice-picking