ICT Portal
+31 (0)20 36 90 457

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
ICT Portal

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
key performance indicators
SUBMENÚ

ICT Lexicon

  • < Terug naar ICT Lexicon

Ga naar:

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systemen (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systemen (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

Key Performance Indicators (KPI’s)

Categorie: Lexicon|05/02/2018

Prestatiemanagement met behulp van KPI’s

Key Performance Indicators of kritieke prestatie-indicatoren zijn cijfers of maatstaven die de prestaties van een bedrijf meten. Meestal wordt een KPI uitgedrukt in een getal. Dit kan een exact cijfer zijn, maar ook een percentage of waardering. Zo kan naast de jaaromzet of het verkooppercentage van de geproduceerde goederen ook de gemiddelde klantentevredenheid uitgedrukt worden. Klanten kunnen bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om zich op een schaal van tien uit te drukken over hun tevredenheid over de service. De gemiddelde waarde is dan een KPI.

KPI’s worden gebruikt voor het Corporate Performance Management is de Engelstalige benaming voor prestatiemanagement. Deze prestaties worden gemeten op basis van Key Performance Indicators (KPI's), zoals inkomsten, behaalde targets, operationele kosten en Return On Investment (ROI). Naar CPM wordt ook verwezen met de termen Business Performance Management en Enterprise Performance Management.Corporate Performance Management (CPM). In deze vorm van bedrijfsbeheer worden de KPI’s geanalyseerd en worden de doelen, bedrijfsstrategie of werkmethodes eventueel aangepast. KPI’s moeten overigens niet worden verward met kritieke succesfactoren (KSF’s). Dit zijn namelijk de factoren die onontbeerlijk zijn om een doelstelling te halen.

Soorten KPI’s

Een bedrijf kan talloze KPI’s vastleggen. Een onderscheid dat vaak gemaakt wordt is dat tussen algemene en specifieke KPI’s. Algemene KPI’s zijn gericht op het management en de algemene groei. Hieronder kunnen bijvoorbeeld vallen:

  • Compliance met de missie en visie
  • Compliance met de strategische doelstellingen
  • Klanttevredenheid
  • Kostenbesparing
  • Tevredenheid van medewerkers

Specifieke KPI’s focussen zich meer op de operationele doelstellingen van een bedrijf. Vaak wordt er meer naar doelstellingen op korte termijn gekeken. Voorbeelden van specifieke KPI’s zijn:

  • Aantal geproduceerde producten
  • Aantal uren nodig om die producten te produceren
  • Percentage van de leveringen dat op tijd kwam
  • Aantal gewonnen rechtszaken (voor een advocatenbureau)

Relevantie van Key Performance Indicators

KPI’s zijn erg nuttige gegevens om een inzicht te krijgen in de voortgang van de prestaties van een bedrijf. Zowel intern als extern kunnen ze van groot belang zijn. Op basis van de KPI’s beslissen managers over doelstellingen en strategieën, en kunnen aandeelhouders op de hoogte gehouden worden van de situatie van het bedrijf.

KPI’s overzichtelijk houden kost echter wel wat moeite. Heel wat prestatie-indicatoren worden al automatisch in het ERP-systeem opgeslagen, en de meeste pakketten geven deze gegevens ook duidelijk weer. Toch vinden bedrijven de manier van weergeven niet altijd even duidelijk. Dat komt meestal door de hoeveelheid weer te geven KPI’s. Het heeft geen zin om honderden KPI’s te genereren als daardoor het overzicht zoek raakt. Een kleinere hoeveelheid KPI’s leidt vaak tot een beter resultaat. Een bedrijf kan zich beter focussen op die indicatoren die het echt nodig heeft om de strategie, doelstellingen en werkmethodes bij te stellen.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 2 Gemiddelde: 3.5

Gerelateerde artikelen:

critical success factorsCritical Success Factors (CSF’s) service level agreementService Level Agreement (SLA) corporate performance managementCorporate Performance Management (CPM)
< Vorig artikel
Volgend artikel >

Plaats een reactie Reactie annuleren

Uw e-mail adres wordt niet weergegeven. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

ICT onderwerpen

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systeem (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systeem (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

EKCIT

Het European Knowledge Center for Information Technology (EKCIT) dient als een centrale informatiebron op het gebied van ICT. Het kenniscentrum staat centraal in een netwerk van ICT-professionals, universitair docenten, bloggers en ICT-experts. EKCIT doet daarnaast eigen onderzoek naar softwarepakketten en leveranciers. Bevindingen en tips worden gedeeld met (ICT)-projectleiders. ICTPortal.nl is een initiatief van EKCIT en het vehikel voor actieve online kennisverspreiding. De website voorziet maandelijks duizenden (ICT)-professionals van informatie bedoeld voor het maken van de juiste beslissingen op de werkvloer.

Contact

  • LinkedIn
  • twitter

E-mail: info@ictportal.nl

Telefoon: +31 (0)20 3690457

(Voor specifieke vragen met betrekking tot een ICT-project kan via dit nummer onafhankelijk advies worden ingewonnen)

© 2021 ICT Portal · Alle rechten voorbehouden · Disclaimer · Privacyverklaring