WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail
kwaliteitsbeheer cover

Basisprincipes en introductie in quality management

Kwaliteitsbeheer

Dit Premium Digiboek is bedoeld voor wie (meer) praktijkkennis wil opdoen over kwaliteitsbeheer. De theorie komt aan bod, maar ook voorbeelden van hoe de onderzochte bedrijven quality management inzetten zijn talrijk aanwezig.

Formaat: Digiboek
Bijzonderheden: bevat praktijkinformatie van kwaliteitsmanagers van een transportbedrijf en een aardappelverwerker

Word Premium-lid van ICT Portal om deze uitgave direct te lezen.

Aan de slag

Beoordeel deze publicatie:

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 4 Gemiddeld: 5
Beschrijving
Inhoudsopgave

Wat kunt u verwachten van dit Premium Digiboek?

In dit Premium Digiboek hebben we ons laten leiden door die elementen die in reële bedrijfssituaties de meeste invloed hebben op de kwaliteit van een dienst of product. De theorie komt aan bod, maar ook voorbeelden van hoe de onderzochte bedrijven quality management inzetten zijn talrijk aanwezig. Het Digiboek is opgedeeld in de elf pijlers van kwaliteitsbeheer:

  1. Compliance met wet- en regelgeving
  2. Risicomanagement
  3. Incidentbeheer
  4. Veiligheidsstandaarden
  5. Best practices
  6. Protocolbeheer
  7. Verificatie
  8. De invloed van partnerschappen op kwaliteitsbeheer
  9. Kwaliteitsdocumenten
  10. Kwaliteitsbeheer in de dienstensector
  11. Terugroepingen

Vanuit deze basis is er binnen EKCIT verder onderzoek gedaan. Er is dieper ingegaan op interessante kwaliteitsvraagstukken, en experts werden ingezet voor diepgaande interviews. Het onderzoeksteam heeft bij de informatievergaring gezorgd voor een evenwicht tussen projectleiders, onafhankelijke experts en kwaliteitsadviseurs. Twee bedrijven worden uitgelicht in dit Premium Digiboek: een transportbedrijf en een aardappelverwerker. De kwaliteitsmanagers van deze bedrijven hebben ons van extra praktijkinformatie voorzien over hun situatie.

  • Inleiding
    • Over dit Premium Digiboek
    • Wat is Quality Management?
    • Compliance met wet- en regelgeving
      • Wat moet precies worden nageleefd en waarom?
      • Audits: de manier om compliance te testen en aan te tonen
      • Praktijkvoorbeelden van het gebruik van audits voor compliance
        • Transportbedrijf
        • Aardappelverwerker
      • Kritische noot bij het gebruik van audits
    • Risicomanagement
      • Welke soort risico’s moeten bedrijven zeker in kaart brengen?
        • Risico’s tijdens productie en transport
        • Risico’s bij gebruik van het product
        • Risico’s voor interne data
        • Risico’s voor producten of data van klanten
      • Hoe pakt u een risicoanalyse aan?
      • Praktijkvoorbeelden van risicobeheer
        • Transportbedrijf
        • Aardappelverwerker
      • Pas op voor ‘over-caution’
    • Incidentbeheer
      • Met welk soort incidenten krijgen bedrijven te maken?
      • Hoe pakt u een incident aan?
      • Praktijkvoorbeelden van incidentbeheer
        • Transportbedrijf
        • Aardappelverwerker
    • Veiligheidsstandaarden
      • Welke soorten veiligheidsstandaarden zijn belangrijk voor kwaliteitsbeheer?
  • Best practices
    • Wat valt er allemaal onder best practices?
    • Praktijkvoorbeelden van best practices
      • Transportbedrijf
      • Aardappelverwerker
  • Protocolbeheer
    • Wat komt er kijken bij protocolbeheer?
    • Praktijkvoorbeelden van protocolbeheer
      • Transportbedrijf
  • Verificatie
    • Wat zijn de meest voorkomende kwaliteitstesten?
    • Waar moet een bedrijf op letten bij de verificatiefase?
  • De invloed van partnerschappen op kwaliteitsbeheer
    • Belangrijke elementen voor een kwaliteitsvolle samenwerkingen
    • Praktijkvoorbeeld van kwaliteitsbeheer in de samenwerking met partners
      • Transportbedrijf
  • Documentbeheer
    • Problemen die bedrijven vaak ondervinden met betrekking tot kwaliteitsdocumenten
    • Documenten voor kwaliteitsmanagement
    • Wat kan een DMS met de focus op kwaliteitsbeheer betekenen?
  • Dienstensector
    • Soorten kwaliteit in de dienstensector
    • Hoe krijgt kwaliteit vorm in de dienstensector?
    • Praktijkvoorbeeld van kwaliteitsbeheer in de dienstensector
      • Transportbedrijf
  • Terugroepingen
    • Hoe worden terugroepingen in goede banen geleid?
  • Na gebruik van het Premium Digiboek Kwaliteitsbeheer

Goed om te weten

Hoe krijg ik toegang tot deze uitgave?

Deze uitgave staat klaar in je eigen online bibliotheek. Meld je aan op deze pagina om direct toegang te krijgen.

Altijd actueel

De inhoud van deze publicatie wordt continu geactualiseerd. De digitale uitgave wordt aangeboden in HTML5-formaat. Hiermee is de publicatie via je eigen browser te bekijken en kunnen we gebruik maken van interactieve elementen.

Voor wie is deze uitgave bedoeld?

Voor projectleiders, managers, (ICT)-professionals, studenten en docenten.