WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Voorwaarden en gevolgen van softwarecontracten

Juridische aspecten bij implementatie en gebruik van IT-systemen

Dit Premium Digiboek helpt projectleiders juridische aspecten rondom softwarecontracten duidelijk voor ogen te hebben. Daarnaast geeft dit Digiboek handvatten om niets over het hoofd te zien voor, tijdens en na het afsluiten van een contract voor de implementatie van IT-producten of -diensten.

Formaat: Digiboek
Bijzonderheden: bevat video-interviews met ICT-advocaten, en praktische sjablonen voor SLA en NDA

Word Premium-lid van ICT Portal om deze uitgave direct te lezen.

Aan de slag

Beoordeel deze publicatie:

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 1 Gemiddeld: 5
Beschrijving
Inhoudsopgave

Voor wie is deze Premium Paper bedoeld?

Het Digiboek is bedoeld voor (toekomstige) projectleiders, zodat zij grip krijgen op het aanschafproces van nieuwe software en dit zo vlot en efficiënt mogelijk te doen verlopen.

Het Premium Digiboek “Juridische aspecten bij de implementatie en het gebruik van IT-systemen” is opgedeeld in drie delen. In deel 1 krijgt de lezer een chronologisch overzicht van de aspecten van elke stap (voor, tijdens en na de ondertekening van het contract), in deel 2 komen veelvoorkomende fouten aan bod, en in deel 3 worden de belangrijkste juridische elementen om rekening mee te houden nog eens op een rijtje gezet.

Dit Premium Digiboek is geen vervanging voor een juridisch team of adviseur. Het blijft aan te raden om op zijn minst één juridisch adviseur naar het softwarecontract te laten kijken voordat het getekend wordt. Het Premium Digiboek kan bedrijven wél helpen in de communicatie naar deze adviseur toe. Door de juridische aspecten van een softwaretraject beter te kennen, begrijpt een projectleider de juridisch adviseur beter, en verloopt de communicatie dus vlotter.
Trefwoorden: legal, recht, law.

  • Inleiding
    • Over dit Premium Digiboek
    • Verschillende fases en soorten IT-contracten
      • Commerciële gesprekken en offerte
        • Interview: Natascha van Duuren
        • RFI / RFP
        • NDA
      • Intentieovereenkomst
      • Contract
        • Interview: Hanneke Slager
        • Bestuderen huidige situatie
        • Dienstencontract
        • Licentiecontract
        • Contract voor onderhoud en support
        • SLA
      • Einde contract
        • Beëindiging of verlenging
        • Toevoeging van diensten of producten
    • Veelvoorkomende fouten bij het beheer van IT-contracten
      • Gebrek aan communicatie
      • Stilzwijgende verlenging zonder revisie
      • De gevolgen van (vroegtijdige) beëindiging niet kennen
      • De doelstellingen van het contract onvoldoende definiëren
      • De reikwijdte van het onderhoud en van de support niet afbakenen
  • Essentiële zaken om rekening mee te houden bij het afsluiten van een softwarecontract
    • Aard van de software
    • Hosting van de oplossing
    • Beschikbaarheid van het product en de dienst
    • Interview: Ernst-Jan van de Pas
    • Responstijd bij incidenten
    • Flexibiliteit van de dienstverlening en veranderende werklast
    • Data lifecycle en back-upbeheer
    • Naleving van het technische veiligheidsbeleid
    • Verandermanagement
    • Data-isolatie
    • Registratiebeheer (logs) en historie
    • Internationaal ondersteunde implementatie
    • Samenvattende vragenlijst met essentiële factoren
  • Na gebruik van het Premium Digiboek Juridische Aspecten
  • Bijlagen en bronnen

Goed om te weten

Hoe krijg ik toegang tot deze uitgave?

Deze uitgave staat klaar in je eigen online bibliotheek. Meld je aan op deze pagina om direct toegang te krijgen.

Altijd actueel

De inhoud van deze publicatie wordt continu geactualiseerd. De digitale uitgave wordt aangeboden in HTML5-formaat. Hiermee is de publicatie via je eigen browser te bekijken en kunnen we gebruik maken van interactieve elementen.

Voor wie is deze uitgave bedoeld?

Voor projectleiders, managers, (ICT)-professionals, studenten en docenten.