WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Juridische aspecten bij implementatie en gebruik van IT-systemen

Praktisch gids voor projectleiders die te maken hebben met de juridische kant van software- en hardwarecontracten. Het verschaft een complete roadmap voor alle juridische aspecten die komen kijken bij het ondertekenen, implementeren en beheren van IT-producten en -diensten.

Formaat: online uitgave

Beschrijving
Inhoudsopgave

Geschikt voor projectleiders die juridische zekerheid willen hebben bij de aanschaf van bedrijfssoftware of hardware.

Overzichtelijk opgedeeld in drie secties. Het eerste deel biedt inzicht in de stappen en fases van het contractproces. Deel twee belicht belangrijke valkuilen en veel voorkomende misstappen. Deel drie focust zich op de voornaamste juridische aandachtspunten.

Hoewel dit digiboek niet een gespecialiseerd juridisch advies kan vervangen, faciliteert het wel een betere en efficiëntere communicatie met juridisch adviseurs. Een goed begrip van de juridische nuances van je softwareproject kan onaangename verrassingen helpen te voorkomen.

Trefwoorden: legal, recht, law.

  • Inleiding
    • Verschillende fases en soorten IT-contracten
      • Commerciële gesprekken en offerte
        • Interview: Natascha van Duuren
        • RFI / RFP
        • NDA
      • Intentieovereenkomst
      • Contract
        • Interview: Hanneke Slager
        • Bestuderen huidige situatie
        • Dienstencontract
        • Licentiecontract
        • Contract voor onderhoud en support
        • SLA
      • Einde contract
        • Beëindiging of verlenging
        • Toevoeging van diensten of producten
    • Veelvoorkomende fouten bij het beheer van IT-contracten
      • Gebrek aan communicatie
      • Stilzwijgende verlenging zonder revisie
      • De gevolgen van (vroegtijdige) beëindiging niet kennen
      • De doelstellingen van het contract onvoldoende definiëren
      • De reikwijdte van het onderhoud en van de support niet afbakenen
  • Essentiële zaken om rekening mee te houden bij het afsluiten van een softwarecontract
    • Aard van de software
    • Hosting van de oplossing
    • Beschikbaarheid van het product en de dienst
    • Interview: Ernst-Jan van de Pas
    • Responstijd bij incidenten
    • Flexibiliteit van de dienstverlening en veranderende werklast
    • Data lifecycle en back-upbeheer
    • Naleving van het technische veiligheidsbeleid
    • Verandermanagement
    • Data-isolatie
    • Registratiebeheer (logs) en historie
    • Internationaal ondersteunde implementatie
    • Samenvattende vragenlijst met essentiële factoren
  • Na gebruik van het Digiboek Juridische Aspecten
  • Bijlagen en bronnen

Openen