WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Voorbereiding op leveranciersgesprekken

Help! We krijgen zo een demo!

Het kennisdocument “Help! We krijgen zo een demo!” is bedoeld ter voorbereiding op toekomstige contactmomenten met softwareleveranciers. De Premium Paper kan projectleiders en projectwerkgroepen helpen om het maximale te halen uit productdemonstraties en overlegmomenten met leveranciers. Het document is gebaseerd op de ervaringen van projectleiders en bevat veel concrete tips uit de praktijk.

Formaat: online uitgave
Pagina’s: 17

Word Premium-lid van ICT Portal om deze uitgave direct te lezen.

Naar de volgende stap

Beoordeel deze uitgave:

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 1 Gemiddeld: 5
Beschrijving
Inhoudsopgave

Wat vind je precies in deze uitgave?

De Premium Paper over gesprekken met softwareleveranciers helpt projectleiders en projectwerkgroepen om het maximale te halen uit productdemonstraties en overlegmomenten met leveranciers. De paper is vooral bedoeld voor bedrijven die al een shortlist van potentiële leveranciers tot hun beschikking hebben. Dit document bevat praktische tips voor de fase vlak vóór, tijdens en vlak na een productdemonstratie.

Op welk onderzoek is deze Premium Paper gebaseerd?

Het onderzoek voor deze Premium Paper komt voort uit praktijkervaringen bij het European Knowledge Center for Information Technology (EKCIT). Elke dag helpt het kenniscentrum EKCIT namelijk tientallen bedrijven uit alle marktsegmenten en branches verder in de zoektocht naar het juiste softwarepakket en de geschikte leverancier. Maar al te vaak krijgt het kenniscentrum hierbij ook verhalen van mislukte selectieprocedures te horen, of delen projectleiders hun ervaringen met leveranciersgesprekken. Ze vertellen waarom het destijds is misgegaan en hoe zij de gesprekken voortaan anders zouden aanpakken. Ook uit de hoek van de leverancier komen er regelmatig frustraties naar boven over de eerste overlegmomenten of verdere samenwerking met bedrijven waar zich een ICT-project afspeelt. Voor deze Premium Paper zijn al deze ervaringen gebundeld en overzichtelijk ter beschikking gesteld, met als doel de contactmomenten tussen oriënterende bedrijven en ICT-leveranciers efficiënter en productiever te laten verlopen.

Hoe kan dit document slim worden ingezet?

Om het oriëntatieproces met ICT-leveranciers te vergemakkelijken is er in deze Premium Paper voor gekozen om een chronologisch stappenplan op te stellen. ICT Portal raadt aan om de hoofdstukken van het document stapsgewijs te volgen. Om tot een bevredigend leveranciersgesprek te komen, moeten bedrijven namelijk eerst een goede voorbereiding treffen. Hierdoor kan het gesprek vervolgens in goede banen worden geleid, om tot slot de gesprekken met leveranciers duidelijk te kunnen evalueren en vergelijken. Zo krijg je een compleet beeld van de leveranciers en de pakketten die je bekijkt.

  1. Voorbereiding op een demonstratie
    • De interne voorbereiding
    • Beeldvorming over de gesprekspartner
    • Communicatie met de leverancier
    • Logistieke voorbereiding
  2. Tijdens de demonstratie
    • Medewerkers die om de tafel zitten
    • Productkenmerken om zeker in de gaten te houden
    • Leverancierseigenschappen om te beoordelen
    • Vragen om zeker te stellen
  3. Na de demonstratie
    • Evaluatie per gesprek
  4. Resultaat van het gebruik van deze Premium Paper

Goed om te weten

Hoe krijg ik toegang tot deze uitgave?

Deze uitgave staat klaar in je eigen online bibliotheek. Meld je aan op deze pagina om direct toegang te krijgen.

Altijd actueel

De inhoud van deze publicatie wordt continu geactualiseerd. De digitale uitgave wordt aangeboden in HTML5-formaat. Hiermee is de publicatie via je eigen browser te bekijken en kunnen we gebruik maken van interactieve elementen.

Voor wie is deze uitgave bedoeld?

Voor projectleiders, managers, (ICT)-professionals, studenten en docenten.