WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Digital signage valkuilen

Voor veel organisaties kent digital signage nog veel geheimen zodra er wordt gestart met een digital signage project. Er moet met veel zaken rekening worden gehouden. ICT Portal zet een aantal digital signage valkuilen op een rij. Deze digital signage valkuilen zijn gebaseerd op verhalen uit de praktijk.

Valkuil 1: Materiaalkeuze

Een Het kiezen van een geschikte digital signage leverancier is belangrijk voor het laten slagen van een narrowcasting project. Het eerste waar u naar moet kijken bij de selectie van een leverancier is de ervaring. Hoeveel digital signage systemen heeft de leverancier succesvol geïmplementeerd? Zaten daar ook projecten bij die door toedoen van de leverancier minder succesvol waren? Hoe is de leverancier daar vervolgens mee omgegaan? Het is belangrijk om over dit soort informatie te beschikken.leverancier werkt meestal met een beperkt aantal merken voor de De hardware van een informatiesysteem is de materiële component, alles wat je fysiek kan aanraken. Voorbeelden hiervan zijn de computermuis, het scherm, het toetsenbord, de processor, de harde schijf etc. Om een informatiesysteem te doen werken, moet deze hardware aangedreven worden door verschillende programma’s, die niet materieel zijn. Zo is er een besturingssysteem nodig (zoals Windows of MacOS), en wordt er vaak extra software geïnstalleerd voor de uitvoering van specifieke taken. Dit kunnen eenvoudige taken zijn zoals tekstverwerking, maar ook video-editing of zelfs de gehele Enterprise Resource Planning.hardware (Op het gebied van digital signage schermen zijn er tegenwoordig veel mogelijkheden. In principe volstaat een tv met een VGA-, DVI- of HDMI-aansluiting al om te starten, maar meestal zijn zulke toestellen niet geschikt voor langdurig gebruik. Displays die specifiek gericht zijn op digital signage hebben meestal een langere levensduur en zijn erop gemaakt 24/7 aan te staan. Meer cruciale narrowcasting tips vindt u in de Digital Signage Wijzer.schermen en De mediaplayer is naast het scherm de tweede hardwarecomponent binnen een digital signage systeem. Een mediaplayer kan worden gezien als een kleine computer binnen een digital signage netwerk waarop mediabestanden en templates staan opgeslagen, die worden afgespeeld op basis van afspeelinstructies. Deze instructies haalt het apparaat binnen via internet (vaak via een centrale server). De digital signage mediaplayer stuurt de content vervolgens door naar het scherm. De externe variant van een mediaspeler is een kastje dat achter op het scherm wordt gemonteerd. Er bestaan ook schermen waarin de mediaspeler is geïntegreerd.mediaplayers) van hun digital signage systeem. Op schermgebied heeft u bij de meeste leveranciers vaak de keuze uit zo’n één tot drie merken. Dit is meestal voldoende, maar soms moet u op uw hoede zijn. Onlangs sprak ICT Portal met de marketingmanager van een grote internationale staalproducent. Dit bedrijf heeft digital signage schermen geïmplementeerd in hun productieomgeving. De omgeving kenmerkt zich door hoge temperaturen en fijne stofdeeltjes. De leverancier waar destijds voor was gekozen, had schermen geïmplementeerd die al na 6 maanden op zwart gingen door de zware omstandigheden waaraan de schermen werden blootgesteld. De leverancier had geen schermen in het assortiment die wel voldeden en verkocht daarom het type scherm dat hij wel kon leveren. Na een half jaar heeft de organisatie het hele systeem moeten vervangen met behulp van een andere leverancier. Deze leverancier heeft schermen geleverd met een stalen behuizing die wel bleken te voldoen aan de gestelde eisen.

Valkuil 2: Contentstrategie

Een belangrijk punt op de lijst met digital signage valkuilen is de Voordat er een digital signage systeem wordt aangeschaft, doen bedrijven er goed aan om na te denken over de strategie voor narrowcasting content. Sommige bedrijven bieden standaard narrowcasting content en -templates aan waarvan zij denken dat de klant er behoefte aan heeft. Maar een mooie template, bedrijfscontent en een sterke call-to-action zijn in de meeste gevallen niet voldoende. Er zijn meer variabelen die het succes van narrowcasting bepalen.contentstrategie, en wordt gezien als een grote uitdaging voor het slagen van een digital signage project. Bepaal vooraf wie de content gaat verzorgen. Is dit de organisatie zelf, wijs dan iemand aan die specifiek met het creëren wordt belast. Is dit de leverancier, maak dan goede afspraken over de momenten waarop nieuwe content wordt aangeleverd. Het creëren van content kost veel tijd, maar vormt de sleutel tot succes bij een digital signage project. Dit punt wordt nogal eens onderschat door organisaties. Scholen en universiteiten kunnen het creëren van content uitbesteden aan leerlingen en studenten, bijvoorbeeld in het kader van communicatieprojecten. digital signage valkuilen tips checklist

Valkuil 3: Schermlocatie

Houd goed voor ogen welke informatie op welk moment moet worden getoond aan de doelgroep. Welk doel moet worden bereikt met de content? Vervolgens kan de locatie van de digital signage schermen slim worden bepaald. Een slechte locatiekeuze kan leiden tot een mislukt project. Vooral als digital signage wordt ingezet voor het wijzen van de weg moet goed worden nagedacht over de plek waar de schermen worden opgehangen.

Valkuil 4: Overbodige functionaliteiten

Het overzicht met digital signage valkuilen zou niet compleet zijn zonder het onderwerp ´overbodige functionaliteiten´. Soms laten organisaties zich bij de keuze van een digital signage systeem leiden door het grote aantal functies of soorten Digital Signage software bestaat in verschillende vormen en maten. Het grootste verschil is dat tussen software in de cloud of on-premise. Steeds vaker wordt de software in de cloud aangeboden via een SaaS-model (software as a service). Veel leveranciers van digital signage systemen leveren hun eigen software, waarbij een licentieprijs per maand wordt berekend en de software in de cloud wordt aangeboden. De software draait in dat geval op de servers van de leverancier. Een groot voordeel hiervan is dat de content op elke moment en op elke locatie valt aan te passen, zolang er een internetverbinding aanwezig is. Daarnaast gelden voordelen die voor alle cloud-oplossingen gelden, zoals automatische software-updates en het uitbesteden van de hosting.software. Doordat de technische mogelijkheden tegenwoordig eindeloos zijn, kunnen de De kosten van een compleet digital signage systeem kunnen worden opgedeeld in drie onderdelen: kosten voor schermen, kosten voor de software en kosten voor de mediaplayer. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere kostenposten zoals een wandbeugel, kabels en mogelijke installatiekosten. Sommige leveranciers berekenen kosten voor het maken van templates in de huisstijl van een organisatie.kosten al snel hoog oplopen. Bepaal vooraf het doel dat u met digital signage wilt bereiken en vervolgens welke functionaliteiten er nodig zijn, in plaats van andersom. Laat u ook door de leverancier niet verleiden tot het kiezen van functionaliteiten die later overbodig blijken te zijn. Om dit proces te begeleiden heeft ICT Portal het Het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht bundelt alle mogelijke functionaliteiten in één overzicht. Aan de hand van checklists kunnen bedrijven digitaal hun eisen en wensen aanvinken, en de prioriteit ervan aangeven. De ingevulde lijsten helpen bij een doordachte leveranciersselectie.Digital Signage Functionaliteitenoverzicht opgesteld. Hierin staan alle mogelijkheden op het vlak van digital signage, en kunnen prioriteiten aangegeven worden per functionaliteit. Zo kan een bedrijf op voorhand zelf bepalen welke functionaliteiten nodig zijn, en welke misschien overbodig zijn.

Digital Signage valkuilen ontwijken

Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat alle mogelijke digital signage valkuilen vooraf bij het projectteam bekend zijn. Deze inzichten voorkomen dat het digital signage project minder goed uitpakt dan de bedoeling was. Kies zorgvuldig het juiste systeem en maak een lijst met betrouwbare leveranciers. Een handige leverancier checklist vindt u in de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 1 Gemiddeld: 5

Dit artikel als bron gebruiken?

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 15 mei). Digital signage valkuilen. Geraadpleegd op ICT Portal. https://www.ictportal.nl/onderwerpen/digital-signage/digital-signage-valkuilen