De presentatie van Microsoft Dynamics NAV 2017 staat op het punt te beginnen. Sinds 2012 heeft Microsoft elk jaar een nieuwe versie van het ERP-systeem Dynamics NAV (voorheen Navision) gepresenteerd. Deze trend zet Microsoft voort en op 16 november wordt de nieuwste versie van Dynamics NAV gelanceerd, NAV 2017. In deze versie wordt de lijn die met NAV 2016 werd ingezet verder doorgetrokken. Zo wordt Power BI volledig geïntegreerd en Office 365 sterker geïntegreerd met functies zoals het handmatig synchroniseren van contacten met Office 365 is de document management oplossing in de cloud van Microsoft, maar biedt ook mogelijkheden voor het creëren van documenten (Word, Excel, Powerpoint etc.). Office 365 is inmiddels voor een groeiend aantal bedrijven een serieus alternatief voor de on-premise versie van het MS Office-pakket. In een bepaald opzicht lijkt Office 365 op de on-premise versie, maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen. Wat zijn deze verschillen precies?Office 365. Naast deze verbeterde functies zijn misschien de ontwikkelingen op het gebied van extensies wel het meest interessant.
Update: Tussen eind 2017 en de lente van 2018 kwam Microsoft met twee nieuwe ERP-pakketten voor kleine en middelgrote bedrijven: NAV 2018 en Business Central. De systemen passen binnen een hele reeks ERP-vernieuwingen die Microsoft recentelijk heeft doorgevoerd. Maar wat zijn nu precies de voornaamste nieuwigheden? Hoe verhouden NAV 2018 en Business Central zich tegenover elkaar en tegenover Dynamics 365? Is de scheidslijn tussen de pakketten voor het mkb en grote bedrijven nog wel zo duidelijk?Dynamics NAV 2018 en Business Central beschikbaar
Wat zijn extensies en wat zijn de voordelen ervan?
Allereerst is er veel verwarring over de termen extensie, Een add-on is een extra hardware– of softwarecomponent die aan een informatiesysteem gekoppeld wordt om de capaciteit of het rendement van dit systeem te verbeteren. De term wordt wel eens gebruikt om te refereren aan hardware, zoals bij de uitbreiding van het RAM-geheugen van een computer. Toch komen we meer add-ons tegen in de softwarewereld, waar er ook regelmatig over add-in gesproken wordt.add-on en module. De termen worden veel door elkaar gebruikt maar betekenen niet hetzelfde. Een ERP-systeem brengt belangrijke informatie van verschillende bedrijfsafdelingen samen. Actuele gegevens over de productie, in- en verkoop, logistiek en administratie worden gekoppeld. Automatische werkprocessen verhogen de productiviteit, en verlagen de kosten.ERP-software bestaat meestal uit een aantal basismodules. Aanvullende modules van dezelfde leverancier kunnen worden toegevoegd aan het systeem. Dit systeem is dan Bij een modulair pakket kunnen bedrijven kiezen welke modules ze afnemen. Elke module heeft zijn specifieke functionaliteiten. Gebruikers betalen uitsluitend voor de gekozen modules.modulair opgebouwd. Een voorbeeld hiervan is een HRM staat voor Human Resources Management. Software voor HRM stroomlijnt en automatiseert personeelszaken. Meestal hebben organisaties met veel personeel een speciale personeelsafdeling, oftewel een HR-afdeling. Bij Human Resource Management ligt de focus op de aandacht voor het personeel, het registreren van verzuim en van gewerkte uren, salaris en verlofaanvragen. Er zijn softwaresystemen op de markt waardoor deze HRM-zaken sneller en vloeiender kunnen verlopen. Vraag kosteloos de HRM Wijzer aan voor een vergelijking tussen verschillende soorten HRM-systemen.HRM-module die door de klant wordt toegevoegd aan het bestaande ERP-systeem. Een add-on is meestal een horizontale toevoeging aan een systeem dat ontwikkeld is door een externe partij. Deze add-on moet moet door de leverancier gekoppeld worden aan het systeem. Een extensie is een verticale uitbreiding op een module of add-on. Een voorbeeld daarvan is de integratie van PayPal betalingen in een module financiën. Als deze extensie wordt geactiveerd bevat de Facturen worden steeds vaker elektronisch verstuurd, maar dat is niet voldoende om van e-factureren te spreken. Een PDF-versie van een factuur is wel een elektronisch document, maar wordt niet meteen automatisch verwerkt. Bij een e-factuur gebeurt deze factuurautomatisering wel. De boekhoudsoftware van het verzendende bedrijf maakt een gestructureerd digitaal bestand aan dat het boekhoudsysteem van het ontvangende bedrijf elektronisch kan verwerken.digitale factuur een link. Via deze link kan de factuur direct via PayPal worden voldaan. Dit wordt ook wel een industry specific solution genoemd.
Een extensie is dus een stukje software waarmee De functionaliteiten van een ERP-systeem spelen een belangrijke rol bij de keuze van het meest geschikte ERP-pakket voor bedrijven. Voor de verschillende toepassingen van een bedrijf zijn specifieke functies nodig, afhankelijk het type interne proces. Het grote aanbod aan ERP-software kan zorgen voor verwarring bij het selecteren van de benodigde functionaliteit. Bovendien zorgen verschillende interne configuraties van de ERP-software ervoor dat de mogelijkheden van pakket tot pakket en van leverancier tot leverancier kunnen verschillen. Hoe kan een nieuwe functionaliteit aan ERP-software worden toegevoegd? Welke verschillende opties en mogelijkheden bestaan er op de markt?functionaliteiten aan een systeem kunnen worden toegevoegd op gebruikersniveau. Elk bedrijf heeft zo zijn eigen bedrijfsprocessen. Om te voorkomen dat een systeem overbodige functionaliteiten heeft, is een systeem uit te breiden met extensies die aansluiten bij de processen.
In eerdere versies van NAV was er nog een specialist voor nodig om deze extensies toe te voegen. Vanaf Dynamics NAV 2016 is een van de ERP-pakketten die Microsoft biedt voor bedrijven uit het mkb. Het pakket, dat ondertussen al verschillende opvolgers heeft, kan gezien worden als een keerpunt in het Microsoft ERP productgamma. Een van de grootste veranderingen bestond uit de nieuwe manier waarop software-updates worden doorgevoerd. Vóór NAV 2016 verschenen de software-updates met het verschijnen van een nieuwe versie (NAV 2009, NAV 2013, NAV 2015, etc.), vanaf NAV 2016 wordt het programma automatisch vanaf de servers van Microsoft geüpdatet.Dynamics NAV 2016 kunnen deze bestanden als .zip-bestand worden geüpload. Het systeem herkent vervolgens het .navx-bestand en installeert dit automatisch. De organisatie krijgt zo de mogelijkheid om extensies aan te kopen en te installeren zonder hoge implementatiekosten. Het ERP-systeem kan specifiek worden ingericht naargelang de sector, waarbij overbodige functionaliteiten kunnen worden weggelaten.
Waarom ziet Microsoft extensies als de toekomst?
Met eerdere versies van NAV kan het vanwege wijzigingen in de broncode lastig zijn om te upgraden. Dit kan voor een organisatie reden zijn om niet te upgraden. Extensies zijn toegevoegde software en maakt geen wijzigingen in de broncode. Het systeem is daardoor gemakkelijker en dus goedkoper te upgraden. Expert zeggen dat er met NAV 2017 weer grote stappen worden gemaakt op het gebied van extensies. Het moet bijvoorbeeld voor ontwikkelaars gemakkelijker geworden om een extensie te ontwikkelen. Dit heeft als voordeel voor de gebruikers dat er in de nabije toekomst meer extensies beschikbaar worden. In mei bracht de softwaregigant al een statement naar buiten met hoe zij de toekomst zien voor hun ERP-product.
Voor een rekenvoorbeeld en een overzicht van verborgen kosten bij een Onderzoek naar de uitkomsten van verschillende implementaties leveren verschillende resultaten op: van gestegen efficiëntie binnen een organisatie, tot kopzorgen door een totaal mislukt project. Maar waarom zijn de resultaten zo verschillend en hoe wordt ERP-software succesvol geïmplementeerd? Wat staat een bedrijf te wachten bij de start van een ERP implementatie-traject?ERP-implementatie kunt u de De ERP Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op een (nieuw) softwarepakket voor Enterprise Resource Planning. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, functionaliteiten, een pakkettenvergelijk, tips en belangrijke valkuilen.ERP Wijzer aanvragen.
Op welke punten heeft Microsoft de belangrijkste wijzigingen aangebracht?
De voornaamste wijzigen die Microsoft aan de nieuwste NAV-versie heeft doorgevoerd zijn:
Samen met de groeiende noodzaak om alle bedrijfsdocumenten digitaal bewerkbaar te hebben, nemen ook de mogelijkheden voor OCR toe. Met OCR-technologie kunnen documenten geconverteerd worden naar een werkbaar digitaal formaat. Het programma wordt ook wel optische tekenherkenning genoemd. Sommige leveranciers bieden losse pakketten aan, andere hebben een OCR-module in hun DMS-pakket. Nog andere bedrijven hebben scanners met OCR ontwikkeld. OCR: Dit staat voor Optical Character Recognition, oftewel optische tekenherkenning. Met deze functie kunnen data uit foto’s of gescande documenten worden gehaald. Deze data worden vervolgens automatisch omgezet in tekst. Voor deze functie is Microsoft een samenwerking aangegaan met Lexmark, de printerfabrikant die zich ook toelegt op software. In de NAV 2016 versie is deze functie voor het eerst toegevoegd. In de nieuwste versie van NAV is de functie OCR op het gebied van binnenkomende documenten verbeterd, zoals het filteren van documenten.
Op het gebied van e-mail zijn er ook nieuwigheden. Er is een knop toegevoegd die het mogelijk maakt om NAV te koppelen met de e-mails uit Outlook. Informatie uit de e-mails en contactgegevens kunnen nu binnen NAV worden weergegeven zonder daarvoor een nieuwe venster te hoeven openen.
In NAV is ook een functie toegevoegd op basis van kunstmatige intelligentie. Slimme notificaties moeten de gebruiker kleine taakjes gaan geven die de gebruiker kan negeren of uit kan voeren. De bedoeling van deze notificaties is om de gebruiker advies en tips te geven. Over dit onderwerp is niet veel bekend maar daar zal snel verandering in komen met de bekendmaking rond half november.
Het is nu mogelijk om inkoop- en verkoopfacturen en creditnota´s te annuleren. Hier was veel vraag naar vanuit de gebruikers en deze functionaliteit moet in de nieuwe versie beschikbaar worden.
Ook de In 2018 kwam Microsoft met een grote vernieuwingsslag: Dynamics 365. Met deze vernieuwing werd naast ERP ook CRM onder handen genomen, en werd de uitfasering van voorgaande CRM-pakketten in gang gezet. Sinds Dynamics 365 is Microsoft volledig gaan inzetten op de cloud. Sommige partners blijven oplossingen nog wel lokaal op de eigen servers installeren, maar Microsoft probeert zijn klanten zoveel mogelijk naar de cloud en in het SaaS-model te bewegen. Veel implementatiepartners van Microsoft weigeren zelfs projecten van bedrijven die niet bereid zijn naar de cloud te migreren. Dynamics CRM-module heeft een update gekregen met kleine veranderingen zoals een betere filtering van documenten en de mogelijkheid om worksheets te kunnen gebruiken in de browser. Verder is de setup versimpeld en de integratie met Dynamics NAV verder verbeterd.
Volgens de experts zijn dit de belangrijkste ontwikkelingen. Na de release van NAV 2017 zal er meer bekend worden over de verbeteringen.
Project Madeira, Dynamics 365, NAV 2017: wat is wat?
Er is nog veel onduidelijkheid over de benamingen die Microsoft geeft aan de projecten op het gebied van ERP. Zo wordt er gewerkt aan een project onder de codenaam Madeira. Is dit nu de nieuwste versie van NAV of gaat het hier om een ander product? Tot voor kort was de codenaam Madeira bedoeld voor de nieuwste versie van NAV. Deze naam wordt nu gebruikt voor een ander project, Dynamics 365 for Financials. Project Madeira was een project van Microsoft op het gebied van ERP in de cloud voor kleine en middelgrote bedrijven. Het was de voorloper van Dynamics 365. De belangrijkste vernieuwing was dat de applicatie als SaaS-service wordt aangeboden in Microsoft Azure. Project Madeira werd gehost in de Microsoft cloud als bètaversie, en was sinds april 2016 beschikbaar voor de Amerikaanse markt. De bedoeling was dat de definitieve versie in het laatste kwartaal van 2016 uitkwam. Project Madeira is een ERP/Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.CRM-systeem in de De populariteit van cloud-gebaseerde bedrijfssoftware neemt sterk toe. Steeds meer fabrikanten van bedrijfsoplossingen bieden hun software (exclusief) in de cloud aan. Maar is dit ook de beste keuze voor een ERP-systeem? Wat zijn de voor-en nadelen?cloud voor kleine en middelgrote bedrijven. De nieuwste versie van NAV gaat officieel Dynamics NAV 2017 heten. Voor sommige organisaties kan het een hele opgave zijn om te bepalen welke software geschikt is voor zijn specifieke processen. Vraag de De ERP Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op een (nieuw) softwarepakket voor Enterprise Resource Planning. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, functionaliteiten, een pakkettenvergelijk, tips en belangrijke valkuilen.ERP Wijzer aan voor een overzicht van veel voorkomende valkuilen tijdens een NAV-implementatie of -migratie. Bekijk ook eens de De Whitepaper NAV 2016 is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van Microsoft NAV 2016. U vindt er onder andere: prijzen, functionaliteiten, tips en belangrijke valkuilen.NAV 2016 Whitepaper.