De presentatie van Microsoft Dynamics NAV 2017 staat op het punt te beginnen. Sinds 2012 heeft Microsoft elk jaar een nieuwe versie van het ERP-systeem Dynamics NAV (voorheen Navision) gepresenteerd. Deze trend zet Microsoft voort en op 16 november wordt de nieuwste versie van Dynamics NAV gelanceerd, NAV 2017. In deze versie wordt de lijn die met NAV 2016 werd ingezet verder doorgetrokken. Zo wordt Power BI volledig geïntegreerd en Office 365 sterker geïntegreerd met functies zoals het handmatig synchroniseren van contacten met Office 365 . Naast deze verbeterde functies zijn misschien de ontwikkelingen op het gebied van extensies wel het meest interessant.
Update: Dynamics NAV 2018 en Business Central beschikbaar
Wat zijn extensies en wat zijn de voordelen ervan?
Allereerst is er veel verwarring over de termen extensie, add-on en module. De termen worden veel door elkaar gebruikt maar betekenen niet hetzelfde. ERP-software bestaat meestal uit een aantal basismodules. Aanvullende modules van dezelfde leverancier kunnen worden toegevoegd aan het systeem. Dit systeem is dan modulair opgebouwd . Een voorbeeld hiervan is een HRM-module die door de klant wordt toegevoegd aan het bestaande ERP-systeem. Een add-on is meestal een horizontale toevoeging aan een systeem dat ontwikkeld is door een externe partij. Deze add-on moet moet door de leverancier gekoppeld worden aan het systeem. Een extensie is een verticale uitbreiding op een module of add-on. Een voorbeeld daarvan is de integratie van PayPal betalingen in een module financiën. Als deze extensie wordt geactiveerd bevat de digitale factuur een link. Via deze link kan de factuur direct via PayPal worden voldaan. Dit wordt ook wel een industry specific solution genoemd.
Een extensie is dus een stukje software waarmee functionaliteiten aan een systeem kunnen worden toegevoegd op gebruikersniveau. Elk bedrijf heeft zo zijn eigen bedrijfsprocessen. Om te voorkomen dat een systeem overbodige functionaliteiten heeft, is een systeem uit te breiden met extensies die aansluiten bij de processen.
In eerdere versies van NAV was er nog een specialist voor nodig om deze extensies toe te voegen. Vanaf Dynamics NAV 2016 kunnen deze bestanden als .zip-bestand worden geüpload. Het systeem herkent vervolgens het .navx-bestand en installeert dit automatisch. De organisatie krijgt zo de mogelijkheid om extensies aan te kopen en te installeren zonder hoge implementatiekosten. Het ERP-systeem kan specifiek worden ingericht naargelang de sector, waarbij overbodige functionaliteiten kunnen worden weggelaten.
Waarom ziet Microsoft extensies als de toekomst?
Met eerdere versies van NAV kan het vanwege wijzigingen in de broncode lastig zijn om te upgraden. Dit kan voor een organisatie reden zijn om niet te upgraden. Extensies zijn toegevoegde software en maakt geen wijzigingen in de broncode. Het systeem is daardoor gemakkelijker en dus goedkoper te upgraden. Expert zeggen dat er met NAV 2017 weer grote stappen worden gemaakt op het gebied van extensies. Het moet bijvoorbeeld voor ontwikkelaars gemakkelijker geworden om een extensie te ontwikkelen. Dit heeft als voordeel voor de gebruikers dat er in de nabije toekomst meer extensies beschikbaar worden. In mei bracht de softwaregigant al een statement naar buiten met hoe zij de toekomst zien voor hun ERP-product.
Voor een rekenvoorbeeld en een overzicht van verborgen kosten bij een ERP-implementatie kunt u de ERP Wijzer aanvragen.
Op welke punten heeft Microsoft de belangrijkste wijzigingen aangebracht?
De voornaamste wijzigen die Microsoft aan de nieuwste NAV-versie heeft doorgevoerd zijn:
- OCR : Dit staat voor Optical Character Recognition, oftewel optische tekenherkenning. Met deze functie kunnen data uit foto’s of gescande documenten worden gehaald. Deze data worden vervolgens automatisch omgezet in tekst. Voor deze functie is Microsoft een samenwerking aangegaan met Lexmark, de printerfabrikant die zich ook toelegt op software. In de NAV 2016 versie is deze functie voor het eerst toegevoegd. In de nieuwste versie van NAV is de functie OCR op het gebied van binnenkomende documenten verbeterd, zoals het filteren van documenten.
- Op het gebied van e-mail zijn er ook nieuwigheden. Er is een knop toegevoegd die het mogelijk maakt om NAV te koppelen met de e-mails uit Outlook. Informatie uit de e-mails en contactgegevens kunnen nu binnen NAV worden weergegeven zonder daarvoor een nieuwe venster te hoeven openen.
- In NAV is ook een functie toegevoegd op basis van kunstmatige intelligentie. Slimme notificaties moeten de gebruiker kleine taakjes gaan geven die de gebruiker kan negeren of uit kan voeren. De bedoeling van deze notificaties is om de gebruiker advies en tips te geven. Over dit onderwerp is niet veel bekend maar daar zal snel verandering in komen met de bekendmaking rond half november.
- Het is nu mogelijk om inkoop- en verkoopfacturen en creditnota´s te annuleren. Hier was veel vraag naar vanuit de gebruikers en deze functionaliteit moet in de nieuwe versie beschikbaar worden.
- Ook de Dynamics CRM-module heeft een update gekregen met kleine veranderingen zoals een betere filtering van documenten en de mogelijkheid om worksheets te kunnen gebruiken in de browser. Verder is de setup versimpeld en de integratie met Dynamics NAV verder verbeterd.
Volgens de experts zijn dit de belangrijkste ontwikkelingen. Na de release van NAV 2017 zal er meer bekend worden over de verbeteringen.
Project Madeira, Dynamics 365, NAV 2017: wat is wat?
Er is nog veel onduidelijkheid over de benamingen die Microsoft geeft aan de projecten op het gebied van ERP. Zo wordt er gewerkt aan een project onder de codenaam Madeira. Is dit nu de nieuwste versie van NAV of gaat het hier om een ander product? Tot voor kort was de codenaam Madeira bedoeld voor de nieuwste versie van NAV. Deze naam wordt nu gebruikt voor een ander project, Dynamics 365 for Financials. Project Madeira is een ERP/CRM-systeem in de cloud voor kleine en middelgrote bedrijven. De nieuwste versie van NAV gaat officieel Dynamics NAV 2017 heten. Voor sommige organisaties kan het een hele opgave zijn om te bepalen welke software geschikt is voor zijn specifieke processen. Vraag de ERP Wijzer aan voor een overzicht van veel voorkomende valkuilen tijdens een NAV-implementatie of -migratie. Bekijk ook eens de NAV 2016 Whitepaper .