WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Narrowcasting of digital signage: wat zijn de verschillen?

De termen narrowcasting en digital signage worden tegenwoordig nogal eens door elkaar gebruikt. Dat is op zich niet zo vreemd. Beide termen verwijzen naar een vorm van beeldschermcommunicatie. Het doelpubliek wordt bij beide begrippen bereikt door het tonen van content op digitale schermen. Maar waarin ligt het verschil dan precies?

Narrowcasting is een vorm van digital signage

De term digital signage is de parapluterm voor alle soorten van beeldschermcommunicatie. Wanneer er beelden via een digitaal scherm worden getoond, kunnen we dus spreken van digital signage. Er zijn twee soorten digital signage:

  • Broadcasting: deze methode is bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Denk hierbij aan televisie-uitzendingen of digitale uithangborden (billboards) op straat.
  • Narrowcasting: deze techniek is bedoeld om een heel specifiek publiek te bereiken. Het idee is om deze doelgroep op een specifieke locatie en op een specifiek moment van gerichte informatie te voorzien. Voorbeelden hiervan zijn productinformatie voor het cliënteel van een winkel, mogelijkheden voor daguitstapjes voor bezoekers van een vakantieresort of het weekmenu van het bedrijfsrestaurant voor werknemers op kantoor.

digital signage broadcasting narrowcasting

In een bedrijfscontext wordt er meestal voor narrowcasting gekozen, of het nu gaat om interne of externe communicatie. Dit betekent echter niet dat de content niet (deels) dezelfde kan zijn als bij broadcasting. Een televisiekanaal kan bijvoorbeeld uitgezonden worden via schermen voor de wachtrij van een snackbar, of tijdens de pauze voor werknemers in een fabriek. De combinatiemogelijkheden van verschillende content zijn erg uitgebreid. Om oriënterende projectleiders te helpen bij het opstellen van hun wensen en eisen heeft ICT Portal het Het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht bundelt alle mogelijke functionaliteiten in één overzicht. Aan de hand van checklists kunnen bedrijven digitaal hun eisen en wensen aanvinken, en de prioriteit ervan aangeven. De ingevulde lijsten helpen bij een doordachte leveranciersselectie.Digital Signage Functionaliteitenoverzicht opgesteld. Hierin staan alle mogelijkheden voor narrowcasting en broadcasting op een rijtje, en kan u aanduiden wat voor uw bedrijf gewenst is.

Hoe werkt digital signage?

Iedereen heeft al wel eens aan ‘digital signage’ gedaan via een traditionele televisie, of een laptop met PowerPoint en een beamer. In professionele werkomgevingen zijn deze technologieën echter meestal niet de ideale manier om je boodschap over te brengen of mensen te entertainen. Om een echt systeem voor digital signage op te zetten, is er zowel De hardware van een informatiesysteem is de materiële component, alles wat je fysiek kan aanraken. Voorbeelden hiervan zijn de computermuis, het scherm, het toetsenbord, de processor, de harde schijf etc. Om een informatiesysteem te doen werken, moet deze hardware aangedreven worden door verschillende programma’s, die niet materieel zijn. Zo is er een besturingssysteem nodig (zoals Windows of MacOS), en wordt er vaak extra software geïnstalleerd voor de uitvoering van specifieke taken. Dit kunnen eenvoudige taken zijn zoals tekstverwerking, maar ook video-editing of zelfs de gehele Enterprise Resource Planning.hardware als Onder software verstaan we alle programma’s en applicaties die ervoor zorgen dat een informatiesysteem naar behoren werkt. Dit zijn niet-materiële componenten, in tegenstelling tot hardware. Software kan je dus niet aanraken, maar is wel nodig om een informatiesysteem taken te laten uitvoeren. Deze programma’s zorgen er onder andere voor dat een computer gebruikt kan worden voor tekstverwerking, om te surfen op het internet of om video’s te bewerken.software nodig:

Voorwaarden voor een scherm voor digital signage

De Op het gebied van digital signage schermen zijn er tegenwoordig veel mogelijkheden. In principe volstaat een tv met een VGA-, DVI- of HDMI-aansluiting al om te starten, maar meestal zijn zulke toestellen niet geschikt voor langdurig gebruik. Displays die specifiek gericht zijn op digital signage hebben meestal een langere levensduur en zijn erop gemaakt 24/7 aan te staan. Meer cruciale narrowcasting tips vindt u in de Digital Signage Wijzer.digitale schermen zijn het meest zichtbare gedeelte van een systeem voor digital signage. Voor professioneel gebruik is een consumentenscherm geen goede optie. Bij veel bedrijven staan de schermen 24 uur per dag aan. Consumentenschermen zijn hier niet op gebouwd. Veel aanbieders van hardware, zoals NEC, Sharp en Fujitsu bieden schermen aan die deze belasting wel aan kunnen. In de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer staat beschreven welk type schermen er op de markt worden aangeboden. Hierin vindt u ook een prijsoverzicht van de meest gangbare leveranciers.

Niet alle mediaplayers zijn gelijk

Een tweede hardware-keuze die gemaakt moet worden is die voor de De mediaplayer is naast het scherm de tweede hardwarecomponent binnen een digital signage systeem. Een mediaplayer kan worden gezien als een kleine computer binnen een digital signage netwerk waarop mediabestanden en templates staan opgeslagen, die worden afgespeeld op basis van afspeelinstructies. Deze instructies haalt het apparaat binnen via internet (vaak via een centrale server). De digital signage mediaplayer stuurt de content vervolgens door naar het scherm. De externe variant van een mediaspeler is een kastje dat achter op het scherm wordt gemonteerd. Er bestaan ook schermen waarin de mediaspeler is geïntegreerd.mediaplayer. De mediaplayer is eigenlijk een klein computertje dat ervoor zorgt dat de content op de schermen terechtkomt. Tegenwoordig hebben veel schermen een ingebouwde mediaplayer, maar er zijn ook redenen om voor een extern toestel te kiezen. Zo zijn externe players vaker compatibel met veel verschillende CMS-pakketten en/of soorten schermen. De keuze voor een externe player kan ook interessant zijn wanneer de player met meerdere schermen moet worden verbonden.

In het CMS-pakket wordt de content bepaald

De software die voor het contentbeheer zorgt bij digital signage heet een Digital Signage software bestaat in verschillende vormen en maten. Het grootste verschil is dat tussen software in de cloud of on-premise. Steeds vaker wordt de software in de cloud aangeboden via een SaaS-model (software as a service). Veel leveranciers van digital signage systemen leveren hun eigen software, waarbij een licentieprijs per maand wordt berekend en de software in de cloud wordt aangeboden. De software draait in dat geval op de servers van de leverancier. Een groot voordeel hiervan is dat de content op elke moment en op elke locatie valt aan te passen, zolang er een internetverbinding aanwezig is. Daarnaast gelden voordelen die voor alle cloud-oplossingen gelden, zoals automatische software-updates en het uitbesteden van de hosting.Content Management System (CMS). Dit systeem vormt een belangrijk onderdeel van een systeem voor digital signage. Met behulp van de software kan digitale content worden gecreëerd en naar de mediaplayer worden verstuurd. Deze mediaplayer zorgt er dan op zijn beurt voor dat de content op het scherm komt. CMS-pakketten worden door leveranciers meestal via de Cloud computing is het gebruik van software of opgeslagen gegevens (database) via een netwerk, meestal het internet. Bedrijfssoftware of een database in de cloud kan op uw eigen servers worden geïnstalleerd of op de servers van een derde partij. Een bedrijf hoeft bovendien niet volledig voor de cloud of het lokale model te kiezen: lokaal geïnstalleerde software kan in veel gevallen perfect gebruik maken van een online database.cloud aangeboden. In dat geval geldt vaak een SaaS-licenties zijn licenties die periodiek gefactureerd worden. SaaS staat voor Software as a Service. De leverancier biedt de oplossing dus niet te koop aan, maar factureert voor het gebruik ervan.licentieprijs per maand (SaaS). Ook bieden sommige leveranciers de mogelijkheid om de software te kopen. Een overzicht van de mogelijkheden, leveranciers en kosten van narrowcasting software staat in de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 0 Gemiddeld: 0

Dit artikel als bron gebruiken?

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 10 juni). Narrowcasting of digital signage: wat zijn de verschillen? Geraadpleegd op ICT Portal. https://www.ictportal.nl/nieuws/digital-signage/narrowcasting-of-digital-signage