WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Narrowcasting of digital signage: wat zijn de verschillen?

De termen narrowcasting en digital signage worden tegenwoordig nogal eens door elkaar gebruikt. Dat is op zich niet zo vreemd. Beide termen verwijzen naar een vorm van beeldschermcommunicatie. Het doelpubliek wordt bij beide begrippen bereikt door het tonen van content op digitale schermen. Maar waarin ligt het verschil dan precies?

Narrowcasting is een vorm van digital signage

De term digital signage is de parapluterm voor alle soorten van beeldschermcommunicatie. Wanneer er beelden via een digitaal scherm worden getoond, kunnen we dus spreken van digital signage. Er zijn twee soorten digital signage:

  • Broadcasting: deze methode is bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Denk hierbij aan televisie-uitzendingen of digitale uithangborden (billboards) op straat.
  • Narrowcasting: deze techniek is bedoeld om een heel specifiek publiek te bereiken. Het idee is om deze doelgroep op een specifieke locatie en op een specifiek moment van gerichte informatie te voorzien. Voorbeelden hiervan zijn productinformatie voor het cliënteel van een winkel, mogelijkheden voor daguitstapjes voor bezoekers van een vakantieresort of het weekmenu van het bedrijfsrestaurant voor werknemers op kantoor.

digital signage broadcasting narrowcasting

In een bedrijfscontext wordt er meestal voor narrowcasting gekozen, of het nu gaat om interne of externe communicatie. Dit betekent echter niet dat de content niet (deels) dezelfde kan zijn als bij broadcasting. Een televisiekanaal kan bijvoorbeeld uitgezonden worden via schermen voor de wachtrij van een snackbar, of tijdens de pauze voor werknemers in een fabriek. De combinatiemogelijkheden van verschillende content zijn erg uitgebreid. Om oriënterende projectleiders te helpen bij het opstellen van hun wensen en eisen heeft ICT Portal het Digital Signage Functionaliteitenoverzicht opgesteld. Hierin staan alle mogelijkheden voor narrowcasting en broadcasting op een rijtje, en kan u aanduiden wat voor uw bedrijf gewenst is.

Hoe werkt digital signage?

Iedereen heeft al wel eens aan ‘digital signage’ gedaan via een traditionele televisie, of een laptop met PowerPoint en een beamer. In professionele werkomgevingen zijn deze technologieën echter meestal niet de ideale manier om je boodschap over te brengen of mensen te entertainen. Om een echt systeem voor digital signage op te zetten, is er zowel hardware als software nodig:

Voorwaarden voor een scherm voor digital signage

De digitale schermen zijn het meest zichtbare gedeelte van een systeem voor digital signage. Voor professioneel gebruik is een consumentenscherm geen goede optie. Bij veel bedrijven staan de schermen 24 uur per dag aan. Consumentenschermen zijn hier niet op gebouwd. Veel aanbieders van hardware, zoals NEC, Sharp en Fujitsu bieden schermen aan die deze belasting wel aan kunnen. In de Digital Signage Wijzer staat beschreven welk type schermen er op de markt worden aangeboden. Hierin vindt u ook een prijsoverzicht van de meest gangbare leveranciers.

Niet alle mediaplayers zijn gelijk

Een tweede hardware-keuze die gemaakt moet worden is die voor de mediaplayer. De mediaplayer is eigenlijk een klein computertje dat ervoor zorgt dat de content op de schermen terechtkomt. Tegenwoordig hebben veel schermen een ingebouwde mediaplayer, maar er zijn ook redenen om voor een extern toestel te kiezen. Zo zijn externe players vaker compatibel met veel verschillende CMS-pakketten en/of soorten schermen. De keuze voor een externe player kan ook interessant zijn wanneer de player met meerdere schermen moet worden verbonden.

In het CMS-pakket wordt de content bepaald

De software die voor het contentbeheer zorgt bij digital signage heet een Content Management System (CMS). Dit systeem vormt een belangrijk onderdeel van een systeem voor digital signage. Met behulp van de software kan digitale content worden gecreëerd en naar de mediaplayer worden verstuurd. Deze mediaplayer zorgt er dan op zijn beurt voor dat de content op het scherm komt. CMS-pakketten worden door leveranciers meestal via de cloud aangeboden. In dat geval geldt vaak een licentieprijs per maand (SaaS). Ook bieden sommige leveranciers de mogelijkheid om de software te kopen. Een overzicht van de mogelijkheden, leveranciers en kosten van narrowcasting software staat in de Digital Signage Wijzer.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer.

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2015, 10 juni). Narrowcasting of digital signage: wat zijn de verschillen? ICT Portal. https://www.ictportal.nl/nieuws/digital-signage/narrowcasting-of-digital-signage
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties