WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Google digital signage: een nieuwe speler op de markt

Google heeft zich op digital signage gestort. De wereldwijde digital signage-markt zal naar verwachting groeien naar een totale omzet van 22 miljard euro in 2020 (15 miljard euro in 2015). Deze cijfers zijn Google waarschijnlijk ook onder ogen gekomen, want het bedrijf komt met een Digital Signage, ook wel narrowcasting genoemd, is sterk in opmars als een relatief nieuwe vorm van interne bedrijfscommunicatie. Bij digital signage worden digitale schermen ingezet om dynamische content weer te geven. Dit in tegenstelling tot statische varianten zoals posters, printjes en borden. Tot voor kort was deze nieuwe vorm van communiceren voor veel bedrijven veel te duur. De kosten van de digitale schermen waren te hoog om gemeengoed te worden. De revolutie op het gebied van LCD-, plasma- en LED-schermen heeft dit veranderd. Tegenwoordig is een narrowcasting-systeem voor veel bedrijven een stuk aantrekkelijker. Digital signage wordt gebruikt in verschillende sectoren:narrowcasting-oplossing voor bedrijven. Maar is Google digital signage wel geschikt voor uw organisatie?

Wat is Google digital signage?

De markt voor digitale informatieschermen groeit niet alleen, maar verandert ook. Op het gebied van digital signage schermen zijn er tegenwoordig veel mogelijkheden. In principe volstaat een tv met een VGA-, DVI- of HDMI-aansluiting al om te starten, maar meestal zijn zulke toestellen niet geschikt voor langdurig gebruik. Displays die specifiek gericht zijn op digital signage hebben meestal een langere levensduur en zijn erop gemaakt 24/7 aan te staan. Meer cruciale narrowcasting tips vindt u in de Digital Signage Wijzer.Grotere schermen met hogere resolutie, draadloze verbindingen, alles-in-één touchscreens en kleinere De mediaplayer is naast het scherm de tweede hardwarecomponent binnen een digital signage systeem. Een mediaplayer kan worden gezien als een kleine computer binnen een digital signage netwerk waarop mediabestanden en templates staan opgeslagen, die worden afgespeeld op basis van afspeelinstructies. Deze instructies haalt het apparaat binnen via internet (vaak via een centrale server). De digital signage mediaplayer stuurt de content vervolgens door naar het scherm. De externe variant van een mediaspeler is een kastje dat achter op het scherm wordt gemonteerd. Er bestaan ook schermen waarin de mediaspeler is geïntegreerd.mediaplayers zijn voorbeelden van nieuwe technologische ontwikkelingen in de markt.

De Digital Signage software bestaat in verschillende vormen en maten. Het grootste verschil is dat tussen software in de cloud of on-premise. Steeds vaker wordt de software in de cloud aangeboden via een SaaS-model (software as a service). Veel leveranciers van digital signage systemen leveren hun eigen software, waarbij een licentieprijs per maand wordt berekend en de software in de cloud wordt aangeboden. De software draait in dat geval op de servers van de leverancier. Een groot voordeel hiervan is dat de content op elke moment en op elke locatie valt aan te passen, zolang er een internetverbinding aanwezig is. Daarnaast gelden voordelen die voor alle cloud-oplossingen gelden, zoals automatische software-updates en het uitbesteden van de hosting.software voor digital signage evolueert ook in snel tempo, waarbij cloud toepassingen de norm lijken te worden en nieuwe bedrijven de markt betreden. Eén van die nieuwe bedrijven is Google. Google heeft haar besturingssysteem Chrome OS geschikt gemaakt voor digital signage De hardware van een informatiesysteem is de materiële component, alles wat je fysiek kan aanraken. Voorbeelden hiervan zijn de computermuis, het scherm, het toetsenbord, de processor, de harde schijf etc. Om een informatiesysteem te doen werken, moet deze hardware aangedreven worden door verschillende programma’s, die niet materieel zijn. Zo is er een besturingssysteem nodig (zoals Windows of MacOS), en wordt er vaak extra software geïnstalleerd voor de uitvoering van specifieke taken. Dit kunnen eenvoudige taken zijn zoals tekstverwerking, maar ook video-editing of zelfs de gehele Enterprise Resource Planning.hardware, waarbij op het gebied van de hardware wordt samengewerkt met partners als AOPEN, HP en Asus. De nieuwe narrowcasting-oplossing van Google bestaat uit twee delen:

  • Onder software verstaan we alle programma’s en applicaties die ervoor zorgen dat een informatiesysteem naar behoren werkt. Dit zijn niet-materiële componenten, in tegenstelling tot hardware. Software kan je dus niet aanraken, maar is wel nodig om een informatiesysteem taken te laten uitvoeren. Deze programma’s zorgen er onder andere voor dat een computer gebruikt kan worden voor tekstverwerking, om te surfen op het internet of om video’s te bewerken.Software: Google Chrome OS
  • Hardware: Chromebox

google digital signage chromebox

Google Chrome OS als content management systeem voor digital signage

Google begon in 2009 met het ontwikkelen van Chrome OS, een besturingssysteem gebaseerd op Linux en doorontwikkeld door Google. In eerste instantie was het cloud-gebaseerde besturingssysteem bedoeld om op kleine laptops te draaien. Later werden de mogelijkheden uitgebreid en inmiddels beschikt het systeem ook over uitgebreide functies voor digital signage. Elk apparaat dat draait op Chrome OS kan voortaan dienst doen als mediaplayer via de Chrome Kiosk mode. Deze modus vergrendelt als het ware het apparaat, zodat het slechts voor één doel gebruikt kan worden, zoals voor digital signage. Chrome OS wordt automatisch geüpdatet en biedt ontwikkelaars uitgebreide mogelijkheden voor het ontwikkelen van eigen digital signage-applicaties waar organisaties hun voordeel mee kunnen doen. Via Chrome apparaatbeheer kunnen zo nodig duizenden Chrome-apparaten op afstand worden aangestuurd, zolang er maar een internetverbinding aanwezig is.

Een aantal functionaliteiten die onlangs aan Chrome OS zijn toegevoegd:

  • een nieuwe app voor het ontwerpen van templates.
  • een app builder voor het maken van interactieve kiosk-software.
  • nieuwe methode om storingen en problemen met digital signage-hardware op te lossen. Het systeem beschikt over reporting-tools die beheerders waarschuwen als er een scherm offline is gegaan, waarna het scherm op afstand opnieuw kan worden opgestart.

Het voordeel van Chrome OS ten opzichte van andere content management systemen (Digital Signage software bestaat in verschillende vormen en maten. Het grootste verschil is dat tussen software in de cloud of on-premise. Steeds vaker wordt de software in de cloud aangeboden via een SaaS-model (software as a service). Veel leveranciers van digital signage systemen leveren hun eigen software, waarbij een licentieprijs per maand wordt berekend en de software in de cloud wordt aangeboden. De software draait in dat geval op de servers van de leverancier. Een groot voordeel hiervan is dat de content op elke moment en op elke locatie valt aan te passen, zolang er een internetverbinding aanwezig is. Daarnaast gelden voordelen die voor alle cloud-oplossingen gelden, zoals automatische software-updates en het uitbesteden van de hosting.CMS) voor digital signage is dat er geen licentiekosten voor Chrome OS worden berekend.

Chromebox: de hardware achter Google’s digital signage-oplossing

De eerste digital signage systemen maakten gebruik van desktop pc’s die dienst deden als mediaplayer. Dit was zonde, omdat een hele computer moest worden ingezet voor slechts één taak. Bovendien waren de meeste pc’s niet gebouwd om dag en nacht aan te staan en applicaties te draaien. Het duurde dan ook niet lang voordat hardwarefabrikanten begonnen met het ontwikkelen van speciale mediaplayers. Deze mediaplayers zijn speciaal ontworpen voor het draaien van digital signage-software en kunnen 24/7 worden ingezet.

De Chromebox van Google is hier een voorbeeld van. De De kosten van een compleet digital signage systeem kunnen worden opgedeeld in drie onderdelen: kosten voor schermen, kosten voor de software en kosten voor de mediaplayer. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere kostenposten zoals een wandbeugel, kabels en mogelijke installatiekosten. Sommige leveranciers berekenen kosten voor het maken van templates in de huisstijl van een organisatie.kosten van dit apparaat liggen relatief laag, zo rond de 150 euro. Verschillende hardwarefabrikanten werken met Google samen voor het produceren van de Chromeboxen.

Een Chromebox is een klein kastje met vrij krachtige computeronderdelen om moderne digital signage-schermen door middel van Chrome OS te kunnen aansturen.

Een voorbeeldconfiguratie:

  • Intel processor van de vierde generatie
  • HDMI display-uitgang met 4K ondersteuning
  • USB 3.0 poorten
  • Draadloze verbinding voor streamen van HD
  • Chrome OS

Wat zijn de voordelen van de digital signage-oplossing van Google?

De Chromebox van Google in combinatie met een scherm kan door bedrijven eenvoudig zelf worden aangesloten. Een ander groot voordeel zijn de De kosten van een compleet digital signage systeem kunnen worden opgedeeld in drie onderdelen: kosten voor schermen, kosten voor de software en kosten voor de mediaplayer. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere kostenposten zoals een wandbeugel, kabels en mogelijke installatiekosten. Sommige leveranciers berekenen kosten voor het maken van templates in de huisstijl van een organisatie.kosten die lager liggen dan die van een professionele digital signage-oplossing.

Zijn er dan geen nadelen aan de digital signage-oplossing van Google verbonden?

Helaas wel. Hoewel de Chromebox voor een aantal bedrijven best een uitkomst is, kiezen de meeste organisaties uiteindelijk toch voor een professionele digital signage-oplossing, meestal gecombineerd met een implementatie door een Het kiezen van een geschikte digital signage leverancier is belangrijk voor het laten slagen van een narrowcasting project. Het eerste waar u naar moet kijken bij de selectie van een leverancier is de ervaring. Hoeveel digital signage systemen heeft de leverancier succesvol geïmplementeerd? Zaten daar ook projecten bij die door toedoen van de leverancier minder succesvol waren? Hoe is de leverancier daar vervolgens mee omgegaan? Het is belangrijk om over dit soort informatie te beschikken.gespecialiseerde leverancier. De meeste leveranciers beschikken over de nodige vakkennis. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op het gebied van beeldschermcommunicatie.

Ondersteuning is ook een belangrijke reden waarom bedrijven graag een leverancier langszij willen hebben. Zeker als het aantal aan te sturen beeldschermen toeneemt, en daarmee ook het risico op storingen.

Een leverancier helpt in de meeste gevallen mee met het uitdenken van een communicatiestrategie voor de nieuwe digital signage-oplossing. Ook voor het ontwerpen van templates kan een beroep worden gedaan op de partner. Sommige afspeellijsten moeten namelijk tegelijkertijd afgespeeld kunnen worden, voorrang kunnen krijgen, externe connecties worden ingesteld (bv. met plaatselijke VVV-activiteiten) of real-time reageren op veranderde omstandigheden (bv. meldingen bij een uitverkochte bioscoopzaal). In de De Digital Signage Wijzer is een essentiële leidraad voor projectleiders die zich oriënteren op de aanschaf van (nieuwe) software en/of hardware voor narrowcasting. U vindt er onder andere: prijzen, verschillende leveranciers, een software- en hardwarevergelijk, tips en contentstrategieën.Digital Signage Wijzer 2021 vindt u de Leveranciers Check voor het kiezen van de meest geschikte Digital Signage-leverancier.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 0 Gemiddeld: 0

Dit artikel als bron gebruiken?

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2016, 24 maart). Google digital signage: een nieuwe speler op de markt. Geraadpleegd op ICT Portal. https://www.ictportal.nl/nieuws/digital-signage/google-digital-signage