WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Google digital signage: een nieuwe speler op de markt

Google heeft zich op digital signage gestort. De wereldwijde digital signage-markt zal naar verwachting groeien naar een totale omzet van 22 miljard euro in 2020 (15 miljard euro in 2015). Deze cijfers zijn Google waarschijnlijk ook onder ogen gekomen, want het bedrijf komt met een narrowcasting-oplossing voor bedrijven. Maar is Google digital signage wel geschikt voor uw organisatie?

Wat is Google digital signage?

De markt voor digitale informatieschermen groeit niet alleen, maar verandert ook. Grotere schermen met hogere resolutie, draadloze verbindingen, alles-in-één touchscreens en kleinere mediaplayers zijn voorbeelden van nieuwe technologische ontwikkelingen in de markt.

De software voor digital signage evolueert ook in snel tempo, waarbij cloud toepassingen de norm lijken te worden en nieuwe bedrijven de markt betreden. Eén van die nieuwe bedrijven is Google. Google heeft haar besturingssysteem Chrome OS geschikt gemaakt voor digital signage hardware, waarbij op het gebied van de hardware wordt samengewerkt met partners als AOPEN, HP en Asus. De nieuwe narrowcasting-oplossing van Google bestaat uit twee delen:

  • Software: Google Chrome OS
  • Hardware: Chromebox

google digital signage chromebox

Google Chrome OS als content management systeem voor digital signage

Google begon in 2009 met het ontwikkelen van Chrome OS, een besturingssysteem gebaseerd op Linux en doorontwikkeld door Google. In eerste instantie was het cloud-gebaseerde besturingssysteem bedoeld om op kleine laptops te draaien. Later werden de mogelijkheden uitgebreid en inmiddels beschikt het systeem ook over uitgebreide functies voor digital signage. Elk apparaat dat draait op Chrome OS kan voortaan dienst doen als mediaplayer via de Chrome Kiosk mode. Deze modus vergrendelt als het ware het apparaat, zodat het slechts voor één doel gebruikt kan worden, zoals voor digital signage. Chrome OS wordt automatisch geüpdatet en biedt ontwikkelaars uitgebreide mogelijkheden voor het ontwikkelen van eigen digital signage-applicaties waar organisaties hun voordeel mee kunnen doen. Via Chrome apparaatbeheer kunnen zo nodig duizenden Chrome-apparaten op afstand worden aangestuurd, zolang er maar een internetverbinding aanwezig is.

Een aantal functionaliteiten die onlangs aan Chrome OS zijn toegevoegd:

  • een nieuwe app voor het ontwerpen van templates.
  • een app builder voor het maken van interactieve kiosk-software.
  • nieuwe methode om storingen en problemen met digital signage-hardware op te lossen. Het systeem beschikt over reporting-tools die beheerders waarschuwen als er een scherm offline is gegaan, waarna het scherm op afstand opnieuw kan worden opgestart.

Het voordeel van Chrome OS ten opzichte van andere content management systemen (CMS) voor digital signage is dat er geen licentiekosten voor Chrome OS worden berekend.

Chromebox: de hardware achter Google’s digital signage-oplossing

De eerste digital signage systemen maakten gebruik van desktop pc’s die dienst deden als mediaplayer. Dit was zonde, omdat een hele computer moest worden ingezet voor slechts één taak. Bovendien waren de meeste pc’s niet gebouwd om dag en nacht aan te staan en applicaties te draaien. Het duurde dan ook niet lang voordat hardwarefabrikanten begonnen met het ontwikkelen van speciale mediaplayers. Deze mediaplayers zijn speciaal ontworpen voor het draaien van digital signage-software en kunnen 24/7 worden ingezet.

De Chromebox van Google is hier een voorbeeld van. De kosten van dit apparaat liggen relatief laag, zo rond de 150 euro. Verschillende hardwarefabrikanten werken met Google samen voor het produceren van de Chromeboxen.

Een Chromebox is een klein kastje met vrij krachtige computeronderdelen om moderne digital signage-schermen door middel van Chrome OS te kunnen aansturen.

Een voorbeeldconfiguratie:

  • Intel processor van de vierde generatie
  • HDMI display-uitgang met 4K ondersteuning
  • USB 3.0 poorten
  • Draadloze verbinding voor streamen van HD
  • Chrome OS

Wat zijn de voordelen van de digital signage-oplossing van Google?

De Chromebox van Google in combinatie met een scherm kan door bedrijven eenvoudig zelf worden aangesloten. Een ander groot voordeel zijn de kosten die lager liggen dan die van een professionele digital signage-oplossing.

Zijn er dan geen nadelen aan de digital signage-oplossing van Google verbonden?

Helaas wel. Hoewel de Chromebox voor een aantal bedrijven best een uitkomst is, kiezen de meeste organisaties uiteindelijk toch voor een professionele digital signage-oplossing, meestal gecombineerd met een implementatie door een gespecialiseerde leverancier. De meeste leveranciers beschikken over de nodige vakkennis. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op het gebied van beeldschermcommunicatie.

Ondersteuning is ook een belangrijke reden waarom bedrijven graag een leverancier langszij willen hebben. Zeker als het aantal aan te sturen beeldschermen toeneemt, en daarmee ook het risico op storingen.

Een leverancier helpt in de meeste gevallen mee met het uitdenken van een communicatiestrategie voor de nieuwe digital signage-oplossing. Ook voor het ontwerpen van templates kan een beroep worden gedaan op de partner. Sommige afspeellijsten moeten namelijk tegelijkertijd afgespeeld kunnen worden, voorrang kunnen krijgen, externe connecties worden ingesteld (bv. met plaatselijke VVV-activiteiten) of real-time reageren op veranderde omstandigheden (bv. meldingen bij een uitverkochte bioscoopzaal). In de Digital Signage Wijzer vindt u de Leveranciers Check voor het kiezen van de meest geschikte Digital Signage-leverancier.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2022, 1 januari). Google digital signage: een nieuwe speler op de markt. ICT Portal. https://www.ictportal.nl/nieuws/digital-signage/google-digital-signage