Het Rijksmuseum besloot het éénjarig bestaan na de heropening van het nieuw gerenoveerde museum te vieren met behulp van digital signage technologie. Van 13 tot 19 april 2015 kwamen schilderijen van het beroemde museum letterlijk tot leven op 86 digitale beeldschermen op 16 metrostations in Amsterdam en Rotterdam. Passagiers konden selfies nemen met behulp van een geïntegreerde camera in het scherm. Vervolgens kon de foto via social media worden gedeeld.
Met behulp van digital signage kon een digitale kunstgalerij worden opgezet die onder de aandacht werd gebracht bij een breed publiek. Gedurende een week werden de metrostations omgetoverd tot digitale kunstgalerijen. Op het scherm was bijvoorbeeld een animatie te zien van hoe Het melkmeisje van Vermeer melk in een kan giet.
Campagne digital signage Rijksmuseum
Het Rijksmuseum werkte voor het project samen met KPN. De campagne gaf KPN de mogelijkheid om via social media direct in contact te komen met toeschouwers. Daarnaast probeerde het bedrijf, tevens hoofdsponsor van het Rijksmuseum, het merk KPN te versterken. De keuze voor digital signage was door de korte implementatietijd snel gemaakt. Met behulp van videoanalyse kon het aantal kijkers worden gemeten. Tijdens de campagne werd ook het aantal genomen selfies gemonitord.
Het interactieve systeem werd speciaal voor de Digital Signage Rijksmuseum-campagne op maat ontworpen. Er was bijvoorbeeld veel computerkracht nodig om de animaties soepel te kunnen afspelen op de verschillende schermen. Bovendien krijgt het systeem te maken met gelijktijdige processen. De camera herkent een persoon, plaatst het beeld in de afbeelding, het systeem reageert op handbewegingen voor het bedienen van de applicatie, en maakt verbinding met de Facebookpagina van KPN. Voor al deze processen was een krachtige processor nodig.
Veel aandacht voor digital signage Rijksmuseum
De campagne was voor zowel het Rijksmuseum als KPN een succes. 86 digitale displays waren gedurende een week te zien in 16 verschillende metrostations. 28.513 personen stopten voor de schermen. In totaal werden 5.740 Rijksselfies gemaakt. 1.497 Rijksselfies werden geüpload naar de Facebook-pagina van KPN. De landingspagina kpn.com/Rijksmuseum kreeg in een week tijd 25.000 unieke bezoekers, waarvan 16.000 personen direct op de pagina terecht kwamen. Tegelijkertijd werd een web campagne gelanceerd, waarbij banners via diverse kanalen werden verspreid, waaronder NU.nl en 9292ov.nl. Het doel was om een publiek te bereiken dat op zoek was naar reisadvies voor de steden Amsterdam en Rotterdam.
Maar wat vond u ervan?
Tot slot werd ook aan passanten gevraagd wat ze van de Digital Signage Rijksmuseum-campagne vonden. Mensen waren positief verrast door de grappige manier van presenteren. De combinatie van kunst en animatie werd gezien als fascinerend en de moeite waard om naar te kijken. De interviews werden gehouden onder personen tussen 16 en 65 jaar. 71% wist dat KPN de bedenker van de campagne was. 11% wist dat KPN de hoofdsponsor van het evenement was (dit percentage was 4% vóór de start van de campagne) 92% vond de campagne een goed initiatief.
De verwachting is dat bedrijven digital signage steeds vaker gaan inzitten voor korte, tijdelijke campagnes zoals die van KPN en het Rijksmuseum. De techniek leent zich er uitstekend voor. Een marketingcampagne met digital signage kan in relatief korte tijd worden opgezet en de resultaten zijn eenvoudig meetbaar. Vraag kosteloos de Digital Signage Wijzer aan voor handige tips over hoe digitale informatieschermen ingezet kunnen worden voor uw specifieke sector of organisatie. Hierin vindt u ook een rekenvoorbeeld met concrete getallen over de mogelijke kosten van een digital signage-systeem.