Microsoft kondigt aan dat het stopt met haar applicatie voor interactie via sociale media. Al sinds januari 2019 krijgen nieuwe klanten deze applicatie niet meer standaard meegeleverd met bestaande pakketten. Bestaande afnemers zullen in oktober 2019 merken dat Twitter niet meer ondersteund wordt. Zij kunnen hun contract voor de functionaliteit ook niet meer verlengen. Op 16 januari 2020 trekt Microsoft er definitief de stekker uit. Gebruikers zullen dus op zoek moeten naar andere applicaties.
Wat is Microsoft Social Engagement?
Met Microsoft Social Engagement kunnen bedrijven contact houden met hun klanten via social media zoals Facebook, Twitter en Instagram. De applicatie is een uitbreiding van het CRM-systeem naar de wereld van sociale netwerken. Verschillende teams binnen het bedrijf kunnen gebruik maken van Social Engagement. De klantendienst beantwoordt vragen, de verkoopafdeling kan nieuwe leads opsporen en marketeers kunnen het succes van campagnes opvolgen.
Waarom stopt Microsoft met de applicatie?
Microsoft heeft aangegeven dat Social Engagement stopgezet wordt als gevolg van veranderingen op de markt. Bedrijven zijn steeds veeleisender op het gebied van business intelligence (BI) , met echt inzicht in het online (koop)gedrag van doelgroepen. Social Engagement schiet hierin wat te kort.
Tip! Microsoft heeft biedt op dit moment geen direct alternatief aan voor Social Engagement. Voor gelijkaardige applicaties kunnen bedrijven eens kijken op de AppSource van Microsoft. Verschillende extern ontwikkelde applicaties geven een eenvoudige inkijk in wat mensen online zeggen over hun merk en contactmogelijkheden met klanten op sociale media.
Licenties waar Social Engagement nu nog deel van uitmaakt
Niet alle gebruikers van Social Engagement hebben de functionaliteit specifiek gekozen. In heel wat Microsoft-pakketten zit Social Engagement standaard inbegrepen. Veel bedrijven maken dus gebruik van de functionaliteit zonder het zelf door te hebben. In onderstaande licenties is Social Engagement (voorlopig nog) opgenomen.
Dynamics 365 Licenses
- Dynamics 365 for Sales, Enterprise edition
- Dynamics 365 for Customer Service, Enterprise edition
- Dynamics 365 for Field Service
- Dynamics 365 for Project Service Automation
- Dynamics 365 for Marketing
- Dynamics 365 for Customer Engagement Plan
- Dynamics 365 Plan
Legacy Licenses
- Dynamics CRM Online Enterprise
- Dynamics CRM Online Professional
- Microsoft Social Engagement Enterprise
- Microsoft Social Engagement Professional
Opmerking: dat er een functionaliteit verdwijnt uit je pakket betekent niet automatisch dat de licentieprijs daalt. Voorlopig heeft Microsoft nog niet bekend gemaakt of en hoe er gecompenseerd wordt voor het schrappen van Social Engagement in de pakketten.
Waar gaan de gegevens uit de Social-Engagement-applicatie naartoe?
Veel bedrijven hebben natuurlijk bepaalde data opgeslagen in de applicatie. Wanneer de applicatie ophoudt met bestaan, zijn ze deze data niet kwijt, maar moeten ze wel geclaimd worden. Data in Social Engagement worden 90 dagen bijgehouden door Microsoft. Organisaties die een kopie willen ontvangen, moeten in die 90 dagen de aanvraag doen. Daarna worden de data verwijderd.
Is Market Insights de opvolger van Social Engagement?
Nee. Een tijdje leek het erop dat Market Insights de nieuwe, meer uitgebreide versie werd van Social Engagement. Ondertussen is echter aangekondigd dat de integratie met socialemediaplatformen uit Market Insights verdwijnt (Microsoft, 17 juli 2019). De applicatie zal dus de sociale media niet meer gebruiken om rechtstreeks naar klanten te ‘luisteren’. Er wordt daarentegen eerder ingezet op de analyse van het (potentiële) klantenbestand door middel van Artificial Intelligence (AI) en de inzichten uit Bing (de zoekmachine van Microsoft). Door zoekopdrachten en surfgedrag te analyseren, kan de applicatie namelijk veel te weten komen over de doelgroep, zoals demografische kenmerken en zoekgedrag. Ook de reputatie van een bedrijf wordt in het oog gehouden.
Let op: aangezien Market Insights niet de opvolger is van Social Engagement, wordt de applicatie ook niet ter vervanging aangeboden binnen het licentieplan van bestaande gebruikers. Market Insights zal apart moeten worden aangeschaft. Prijzen zullen bekend gemaakt worden zodra de volledige versie beschikbaar is. Microsoft stelt wel al een preview van Market Insights beschikbaar.