WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Data Service

Inhoudsopgave

  1. Definitie van een data service
  2. Welke pakketten bestaan er voor data service?
    1. Adobe Experience Platform
    2. SAP Data Services
    3. Microsoft Dataverse
  3. Cloud Information Model (CIM)
  4. Welke andere data services zijn er op de markt?

Wat is een data service?

Een data service is een middleware-platform dat zorgt voor de opslag en structurering van data uit verschillende bronnen. Het systeem extraheert data uit andere systemen en beheert ze op een centrale opslagplaats. Om de data structuur te geven worden ze eerst opgedeeld in verschillende entiteiten, zoals adres, naam, achternaam, telefoon, etc. De bronnen waaruit data worden geëxtraheerd zijn onder andere databases, software, web services, Internet of Things en servers.

data service extractie bronnen

Tip! Bedrijven die een database willen gebruiken, zullen al snel zien dat er een groot aanbod van systemen is. In de ERP Wijzer staat een gedetailleerde vergelijking van de meest gebruikte databasesystemen.

Een voorbeeld: een bedrijf gebruikt een database van Oracle voor de klantendienst, Microsoft Azure voor de data uit Office 365, en SAP HANA voor de data uit het ERP-systeem. Een data service zorgt ervoor dat al deze data op één centrale plek terechtkomen. Bovendien is de interface van een data service vaak gebruiksvriendelijker dan die van een databasesysteem. Dit laatste systeem moet namelijk vaak geraadpleegd worden in SQL.

Door gebruik te maken van een data service kunnen alle software-applicaties van het bedrijf de data centraal raadplegen en inzetten. Internationale organisaties kunnen de data service ook op overkoepelend niveau inzetten. Zo kan de hoofdvestiging eenvoudig alle data van haar dochterondernemingen raadplegen, en kan ze door middel van Business Intelligence (BI) rapportages opstellen die de werkelijke situatie weergeven.

Welke software-leveranciers bieden data services aan?

Op 24 september 2018 kondigden Adobe, SAP en Microsoft aan dat ze zouden gaan samenwerken bij de uitwerking van het Open Data Initiative (ODI). Het idee hierachter is dat data beter uitgewisseld en gecentraliseerd kunnen worden, ongeacht van welke bron of software ze komen. Elk van de drie fabrikanten ontwikkelde een data service om dit doel te bereiken: Adobe ontwikkelde het Experience Platform met behulp van de Adobe Experience Cloud; SAP bracht de SAP Data Service uit op basis van SAP S/4 HANA en SAP C/4 Hana; en Microsoft kwam met Microsoft Dataverse via Dynamics 365 en Office 365. Bedrijven moeten dus wel kiezen bij welke leverancier ze de data service afnemen, maar ze kunnen in principe ook data uit software of databases van andere leveranciers centraliseren.

Adobe Experience Platform

Deze data service in de cloud focust zich vooral op data rondom klantprofielen. Het platform is speciaal ontworpen voor gebruik door marketingafdelingen. Het zijn namelijk deze afdelingen die vanuit verschillende bronnen en systemen data bijeen sprokkelen om de (potentiële) klant beter te leren kennen. Het Adobe Experience Platform biedt ook de mogelijkheid om eenvoudige BI-grafieken te maken, en om een koppeling te maken met gespecialiseerde BI-software zoals Power BI van Microsoft.

Voor het Adobe Experience Platform bestaat er een aantal extensiemogelijkheden. Er zijn diverse categorieën van extensies:

  • Publiciteit: extensies om de klant te herkennen en te leren kennen. Vaak zijn deze extensies publiciteitplatformen van derden, zoals Facebook Pixel, Google Ads, LinkedIn Insights, etc.
  • Analyse: extensies om de interactie van (potentiële) klanten met de dienstverlening, de webshop, de website etc. in beeld te brengen, en zo hun (koop)gedrag te leren kennen. Hieronder vallen extensies zoals: Google Universal Analytics, Analytics van Parse.ly, IMA Nielsen Handler, etc.
  • Databeheer: onder deze categorie valt maar één extensie. Deze helpt bedrijven met de creatie van klantprofielen, de segmentatie ervan en het gebruik van die segmenten via kanalen als Facebook, Instagram, etc. Om de segmenten als verschillende doelgroepen te kunnen gebruiken via de diverse kanalen, moet er wel een koppeling worden gemaakt.
  • E-mailmarketing: ook in deze categorie is er maar één extensie. Deze zorgt ervoor dat in marketingcampagnes e-mails gericht en geautomatiseerd naar het juiste doelpubliek kunnen worden gestuurd. Er kan bijvoorbeeld worden gesegmenteerd op naam, postcode, verjaardag, lid of geen lid, etc.
  • Personalisatie: extensies die data en gedrag van één gebruiker of bedrijf verzamelen en beheren. Zo kunnen er bijvoorbeeld advertenties worden getoond die alleen voor die persoon of dat bedrijf interessant zijn. Ook geïndividualiseerde offertes worden zo opgemaakt. Enkele van deze extensies zijn Adobe Target, Gainsight, Kickfire, etc.
  • Enquêtes: extensies die enquêtedata en opmerkingen van klanten in real-time verzamelen. Denk hierbij aan extensies als: Foresee, InMoment of Qualtrics Website.
  • Klantenfeedback: extensies die de data uit het contact met klanten verzamelen (zowel telefonisch als geschreven communicatie). Zo wordt duidelijk hoe tevreden de klant is, waarom hij of zijn niet meer koopt, etc. Enkele van deze extensies zijn: Confirmit Digital Feedback, Invoca en Medallia.

Omdat Adobe Experience Platform erg gericht is op klantenbeheer, haalt het platform vaak data uit een CRM-systeem. Niet alle CRM-systemen beheren echter hetzelfde soort data. Sommige zijn meer gericht op marketing en sales, terwijl andere meer inzetten op de klantendienst. De CRM Wijzer vergelijkt verschillende pakketten en hun functionaliteiten.

SAP Data Service

De data service van SAP werkt volgens het ETL-principe. Dit betekent dat de data eerst worden geëxtraheerd (Extract), vervolgens worden omgezet naar een formaat dat leesbaar is voor SAP Data Service (Transform) en ten slotte centraal worden bewaard in de data service (Load). SAP biedt deze data service zowel on-premise als in de cloud aan.

Net zoals de andere data services haalt SAP Data Service de data uit verschillende bronnen, zoals lokale servers of serverdiensten in de cloud (Amazon Web Services, Azure, etc.) en databases. Bovendien kunnen er in SAP Data Service ook dashboards worden opgemaakt met behulp van BI, en voorziet het systeem in hulpmiddelen voor de integratie met andere systemen. Er kan onder meer geïntegreerd worden met systemen voor Big Data, MongoDB, OData, Salesforce, Shapefile, SuccessFactory, Google BigQuery, Hadoop, Oracle-software, PeopleSoft, etc.

Microsoft Dataverse

Microsoft heeft zijn data service Microsoft Dataverse genoemd (voorheen Common Data Service). Deze data service wordt aangeboden binnen het Power Platform van Microsoft Dynamics. Daardoor is er ook een goede integratie met de andere applicaties binnen dit platform.

Ook de data service van Microsoft kan data kan extraheren uit verschillende bronnen, zowel uit systemen van Microsoft zelf als uit die van andere leveranciers. Dataverse kan ook gebruikt worden door niet-technische gebruikers. Daarnaast zorgt de communicatie tussen Power BI en de data in Dataverse ervoor dat er een real-time inzicht ontstaat in de bedrijfssituatie.

Wist je dat? Dataverse is een platform dat binnen de grote Dynamics-familie van Microsoft valt. Dynamics biedt echter nog heel wat andere mogelijkheden. In de Whitepaper Dynamics 365 kunnen de verschillende modules geraadpleegd worden.

Het Cloud Information Model (CIM) als reactie op het ODI

Na het ontstaan van het Open Data Initiative (ODI), besloot een aantal andere bedrijven een eigen samenwerkingsverband op te zetten. Op 12 november 2019 richtten de Linux Foundation, Amazon Web Services, Genesys en Salesforce samen het Cloud Information Model (CIM) op. Net als data services zorgt CIM ervoor dat data uit verschillende bronnen geëxtraheerd kunnen worden, en dat deze verschillende systemen beter kunnen communiceren.

De structuur van CIM is vergelijkbaar met die van ODI. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen: Subject Area (zoals een bedrijfsgroep); Entity Groups (zoals een account); Entities (zoals een contactpersoon voor het account); en Attributes (zoals het e-mailadres van de contactpersoon).

Andere data services op de markt

Naast die van de grote bedrijven is er ook nog een aantal minder bekende data services. Zo is er bijvoorbeeld de leverancier UiPath, die een data service heeft ontwikkeld speciaal voor Robot Proces Automation (RPA). RPA heeft namelijk data nodig uit verschillende systemen, elk met hun eigen formaat. De data service van UiPath verzamelt en standaardiseert deze data voor de RPA.

Let op! Niet elke data service integreert even goed met elk softwaresysteem of elke database. Als u twijfelt over de compatibiliteit tussen een bepaalde data service en uw eigen IT-infrastructuur, dan kunt u contact opnemen met ICT Portal: +31 (0)20 369 0457.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2022, 27 januari). Data Service. ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/data-service