WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Add-on

Waarvoor wordt een add-on gebruikt?

Een add-on is een extra hardware– of softwarecomponent die aan een informatiesysteem gekoppeld wordt om de capaciteit of het rendement van dit systeem te verbeteren. De term wordt wel eens gebruikt om te refereren aan hardware, zoals bij de uitbreiding van het RAM-geheugen van een computer. Toch komen we meer add-ons tegen in de softwarewereld, waar er ook regelmatig over add-in gesproken wordt.

Add-ons voor softwarepakketten zijn meestal bedoeld om de functionaliteit van een softwarepakket uit te breiden. Er bestaan add-ons voor elk soort softwarepakket (ERP, DMS, HRM, CRM…). De koppeling tussen het softwarepakket en de add-on kan op verschillende manieren tot stand worden gebracht. Een populaire manier om add-ons toe te voegen is via API’s.

Een add-on wordt meestal ontwikkeld door de eigen softwarefabrikant, of door een implementatiepartner. In dit tweede geval gaat het vaak om add-ons specifiek ontworpen voor de klanten van de betreffende partner. Door add-ons te ontwikkelen kan een implementatiepartner bijvoorbeeld een sectorspecifieke invulling geven aan een algemeen pakket, of een niche-functionaliteit toevoegen, speciaal voor zijn klanten.

add-on-complement-software

Let op! Om een add-on goed te laten werken, is het belangrijk dat de basisfunctionaliteit al aanwezig is in het softwarepakket. Een add-on voor het ondertekenen van elektronische facturen heeft weinig zin, als in het basispakket geen module zit voor elektronische facturen.

Een ERP-systeem met add-ons versus maatwerk

Standaardpakketten met add-ons zijn in sommige situaties een goed alternatief voor ERP-systemen met veel maatwerk. Neem bijvoorbeeld een textielfabrikant, die oneindig veel mogelijkheden heeft voor de configuratie van textiel. Klanten kunnen verschillende afmetingen, kleuren, combinaties en stoffen kiezen. Hiervoor zal in het ERP-systeem een configurator nodig zijn. Dit kan met maatwerk ingericht worden, of er kan een standaard ERP geïmplementeerd worden, met een add-on voor de configuratie van stoffen. De tweede oplossing is goedkoper, en kan sneller opgezet worden. Het is wel zo dat een add-on minder precies aansluit op de wensen en eisen van een bedrijf dan maatwerk. Elk bedrijf zal dus voor zichzelf moeten beslissen wat uiteindelijk de beste oplossing is.

Tip! Ook standaard ERP-pakketten zijn vaak al ontwikkeld voor een bepaalde sector. In de ERP Wijzer 2024 vinden oriënterende projectleiders een overzicht van bestaande ERP-software en de sectoren waarvoor deze pakketten geschikt zijn.

Wat is het verschil tussen een add-on en een plug-in?

Op veel webpagina’s worden de termen add-on en plug-in door elkaar gebruikt. Toch zijn ze niet helemaal hetzelfde. Een plug-in is een volledig losstaand systeem. Zodra het geïnstalleerd is, kan het door verschillende programma’s gebruikt worden. Een voorbeeld hiervan is Flash Player, die ervoor zorgt dat je online video’s kan zien vanaf verschillende webbrowsers.

Een add-on daarentegen is geschreven voor een specifiek programma. Het wordt ontwikkeld in dezelfde programmeertaal en breidt de functionaliteit van het originele programma uit. Een add-on kan dus niet zomaar met alle andere programma’s gebruikt worden. Een verkoopmodule in een ERP-pakket kan bijvoorbeeld een add-on krijgen voor de commissies van salesmedewerkers.

Plug-in Add-on
Volledig losstaand programma Aanvulling op een bestaand programma
Kan gebruikt worden met verschillende programma’s Kan alleen gebruikt worden voor het programma waarvoor het geschreven is

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2023, 7 december). Add-on. ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/add-on