WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Unique Selling Point (USP)

Met een Unique Selling Point onderscheiden bedrijven zich

Een Unique Selling Point, ook wel Unique Selling Proposition genoemd, is de eigenschap die een product, dienst of leverancier uniek maakt. Het is deze eigenschap die ervoor zorgt dat consumenten een bepaald product, dienst of leverancier verkiezen boven een gelijkaardig alternatief. In het Nederlands wordt USP meestal vertaald met de termen uniek verkoopargument en onderscheidend vermogen.

Benamingen en strategieën blijven veranderen

Naar een Unique Selling Point (USP) wordt ook met verschillende Engelse termen verwezen. Zo worden tegenwoordig de termen Unique Value Proposition (UVP) of Unique Buying Reason (UBR) gebruikt. De verschillen tussen deze aanverwante termen zijn subtiel, en vooral erg onderhevig aan marketingtrends.

Een UVP beschrijft meer de unieke uitkomst van een product of dienst, in de plaats van een inherente eigenschap. Zo zal er over een laptop binnen deze strategie gezegd worden dat hij drie keer sneller opstart dan de versie van de concurrent, in de plaats van het type van die snelle processor te vernoemen. Deze strategie is vooral handig voor B2C-klanten die niet zo thuis zijn in technische specificaties.

Een UBR wordt ook bekeken vanuit de positie van de klant. Door in te zetten op UBR kijkt een bedrijf meer naar wat klanten willen dan naar wat er allemaal kan. Open zijn in het weekend is bijvoorbeeld een UBR voor een bloemenwinkel, maar niet voor een broodjeszaak op een industrieterrein.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer.

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2018, 10 januari). Unique Selling Point (USP). ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/unique-selling-point-usp