WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Magento

Magento is een van de meest gebruikte platformen voor e-commerce

Magento is het open source platform voor e-commerce van Adobe Systems Incorporated. Dit betekent dat gebruikers rechtstreeks toegang tot de broncode krijgen, en hun webshop dus sterk kunnen personaliseren. Magento wordt ingezet voor het beheer van de inhoud, de functionaliteit en de lay-out van de webwinkel. De programmeertaal die Magento gebruikt is PHP (Personal Hypertekst Processor), en is gefocust op webdesign voor dynamische content/inhoud. Het systeem werkt met een MySQL database.

Door de prijs en complexiteit zijn het vooral middelgrote en grote organisaties die kiezen voor Magento. Zij hebben daadwerkelijk baat bij de mate van personalisatie die het platform biedt. Magento kan zowel voor B2B als B2C worden ingezet. Voor kleine organisaties zijn het vaak de meer basisoplossingen die geschikt zijn. Deze zijn qua prijs meer haalbaar, maar bieden ook minder functionaliteiten.

Magento biedt erg veel invoegtoepassingen (plug-ins), maar om de hele online verkoop optimaal te regelen zijn deze niet altijd voldoende. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor een integratie van e-commerce met hun ERP-systeem. Zo zorgen zij ervoor dat klanten een verbeterde winkelervaring geboden kan worden. Het ERP helpt ook de organisaties zelf om de winkelactiviteiten centraal te beheren. De integratie tussen het ERP-systeem en de webshop kan op volgende manieren tot stand komen:

  • Via Electronic Data Interchange (EDI): om deze automatische communicatie tussen systemen te laten plaatsvinden, moet de EDI-software compatibel zijn met het gebruikte ERP-systeem. Zo kunnen de EDI-transacties die via de webshop geregeld worden (zoals een betaling), meteen worden opgenomen in het ERP-systeem.
  • Via een Application Programming Interface (API): via deze weg communiceren twee programma’s, in dit geval de webshop en het ERP-systeem, met elkaar zonder echt in elkaars systeem actief te zijn. Ze ontvangen en verzenden alleen de essentiële informatie die nodig is voor het verwerken van de transactie.
Let op! De integratie tussen Magento en het ERP-systeem is niet altijd even gemakkelijk. Het is daarom erg belangrijk dat de implementatiepartner ervaring heeft met dit soort integraties. In de ERP Wijzer staan nog meer tips om de implementatie van een ERP-systeem met Magento vlot te doen verlopen.

Magento en ERP zorgen samen voor betere verkoopprocessen

Wanneer een bedrijf wil beginnen met de online verkoop van producten of diensten, is het zeker interessant om ook omnichannel te overwegen. Deze strategie zorgt ervoor dat de verschillende verkoopkanalen niet meer afzonderlijk van elkaar werken, maar samen één geheel vormen. Een bestelling van een klant komt zo direct in het ERP-systeem terecht, of deze nu geplaatst is via de webshop, per telefoon of in de fysieke winkel. Zo kan de gemeenschappelijke voorraad en eventueel de productieplanning steeds up-to-date gehouden worden met alle gegevens. Ook krijgen klanten steeds in real-time informatie over beschikbaarheid van producten. In de fysieke winkel kunnen werknemers voor klanten de Point-of-Sale-module (POS) in de kassa raadplegen om deze informatie op te vragen.

Zonder goede integratie met het ERP-systeem wordt omnichannel praktisch onmogelijk. In zo’n geval zou er voor elk kanaal een aparte voorraad aangehouden moeten worden. Anders zou het kunnen voorkomen dat er een product verkocht wordt in de winkel, terwijl het net daarvoor online verkocht werd. De online klant krijgt dan zijn product niet of laat in handen.

De integratie van webshop en het ERP-systeem zorgt ervoor dat een handelaar 24/7 kan verkopen. Als iemand dus om 2 uur ‘s nachts een bestelling plaatst, wordt deze in het ERP-systeem geregistreerd. Er wordt vervolgens automatisch een factuur, een pakbon en eventueel een aankooporder aangemaakt. Daarnaast maakt een ERP-integratie ook de volgende zaken mogelijk:

  • Controle op de stock van het gewenste artikel in het magazijn of een ander verkooppunt via de module voor voorraadbeheer.
  • Beheer van de productcatalogus en deze aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker maken. Dit kan gebeuren met behulp van Product Information Management (PIM). Bij een product kunnen zo bijvoorbeeld verschillende foto’s getoond worden waarop kan worden ingezoomd. Daarnaast kan er een productbeschrijving worden toegevoegd, kunnen er gerelateerde producten worden getoond en reviews worden toegelaten.
  • Raadpleging van het klantenprofiel. Via de integratie met de module voor Customer Relationship Management (CRM) kan er nagekeken worden of een klant die aan het bestellen is een nieuwe of een bestaande klant is. Zo kan er een meer gepersonaliseerde winkelervaring geboden worden.
  • Tracking van het verkochte artikel. Zo kan het proces dat het product doorloopt van aankoop tot ontvangst gecontroleerd worden.
  • Vereenvoudigen van de verkoop van producten van externe verkopers via de webwinkel. Zo hebben handelaars een breder aanbod van producten en prijzen, en verhogen ze dus de kwaliteit van hun webshop. Hier plukken alle verkopers de vruchten van. Door meer mogelijkheden te bieden zal de klanttevredenheid namelijk toenemen. Om deze samenwerking tot stand te brengen, is het belangrijk dat het platform voor e-commerce communiceert met het ERP-systeem van de andere handelaar(s). Hiervoor wordt meestal EDI gebruikt.
  • Creatie van analytische rapportages over de bedrijfsbrede prestaties. Hieronder vallen bijvoorbeeld de analyses van de behaalde doelen, de inkomsten, de operationele kosten en de Return On Investment (ROI) van investeringen.

Bovenstaande lijst geeft een idee van de vele mogelijkheden die er zijn wanneer Magento wordt gekoppeld aan het ERP-systeem. Het is echter erg belangrijk om minutieus na te gaan welke ERP-functionaliteiten echt nodig zijn. Hoe meer (onnodige) functionaliteiten een ERP-systeem heeft, hoe hoger de prijs.

Let op! Goede communicatie tussen bedrijven en hun toeleveranciers en klanten is van essentieel belang. De ERP Wijzer bevat tips om de communicatie tussen handelsbedrijven en klanten met software-systemen te verbeteren.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer:

European Knowledge Center for Information Technology. (2022, 30 januari). Magento. ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/magento-e-commerce