ICT Portal
+31 (0)20 36 90 457

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
ICT Portal

Initiatief van EKCIT

European Knowledge Center

for Information Technology

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Onderwerpen
    • Enterprise Resource Planning (ERP)
    • Document Management Systemen (DMS)
    • Human Resource Management (HRM)
    • Customer Relationship Management (CRM)
    • Quality Management Systemen (QMS)
    • Business Process Management (BPM)
    • Enterprise Search (ES)
    • Digital Signage (DS)
  • Wijzers
  • Nieuws
  • Kenniscentrum
    • Over ICT Portal
    • ICT Lexicon
  • Dienstverlening
  • Contact
  • Premium Content
  • Digitale bibliotheek
internet of things
SUBMENÚ

ICT Lexicon

  • < Terug naar ICT Lexicon

Ga naar:

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systemen (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systemen (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

Internet of Things (IoT)

Categorie: Lexicon|12/05/2020

De term ‘Internet of Things’ is alomtegenwoordig, maar wat wordt er precies mee bedoeld? Spreken we allemaal over hetzelfde wanneer we het over IoT hebben? En wat kan IoT de maatschappij brengen?

Wat is het Internet of Things?

Het Internet of Things (IoT), of Internet der Dingen, verwijst naar de situatie waarin de meerderheid van de internetgebruikers (semi-)intelligente apparaten zijn. Deze apparaten worden niet bestuurd door mensen, maar gebruiken zelf een internetverbinding om data op te halen, of om eigen Big Data is de verzamelnaam voor de exponentiële groei en de grote hoeveelheid van geregistreerde informatie. Big Data kenmerkt zich door drie elementen: het grote volume van data, de brede diversiteit van verschillende type data en databronnen, en de snelheid waarmee data moet worden verwerkt. vergaarde data te delen. Het is erg moeilijk na te gaan hoeveel procent van de internetgebruikers op dit moment (semi-)intelligente apparaten zijn, maar het is wel duidelijk dit soort apparaten steeds meer menselijke taken overnemen.

internet of things iot cloud machines

De (semi-)intelligente apparaten waar we het over hebben, zijn vaak alledaagse toestellen of machines. Denk bijvoorbeeld aan huishoudtoestellen (domotica), zoals wifi-koelkasten, slimme verlichting en zelflerende bewakingscamera’s. We duiken wat dieper in het voorbeeld van de wifi-koelkast: door de verbinding met het internet kunnen deze koelkasten recepten van het internet matchen met de producten die op dat moment in de koelkast staan. Zo kunnen ze een weekmenu voorstellen aan hun eigenaars. Via een online verbinding met het bestelsysteem van de supermarkt kunnen deze koelkasten ook zelf een bestelling plaatsen wanneer producten op dreigen te raken. Deze laatste functionaliteit wordt ook in de horeca en door Bedrijven uit de voedingssector weten dat een ERP-systeem voor de ‘gewone’ handel of productie niet één op één geschikt is voor hun branche. Houdbaarheidsdata en strikte kwaliteitseisen zijn maar enkele van de cruciale aspecten die het systeem moet aankunnen. Maar wat kenmerkt ERP-software voor voeding en dranken, de foodsector, dan precies? Welke systemen helpen bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie overeind te blijven op de sterk concurrerende markt?groothandels in food-producten gebruikt, waar de Een portaal voor Supplier Relationship Management (SRM), ook wel leveranciersportaal genoemd, is software die bedrijven helpt hun relaties met leveranciers te onderhouden. Het is de tegenhanger van een portaal voor Customer Relationship Management (CRM). Waar bij CRM de verkoopkansen beheerd worden, wordt er bij SRM gekeken naar waar het beste kan worden ingekocht. Meestal wordt dit portaal gebruikt door bedrijven die zaken doen met veel leveranciers of door overheidsinstellingen. Deze laatste moeten namelijk transparant zijn over de redenen om voor een bepaalde leverancier te kiezen.bestelling rechtstreeks bij de leverancier kan worden gedaan.

De wifi-koelkast is een overduidelijk voorbeeld van een apparaat dat zelfstandig het internet gebruikt. Maar ook een ‘gewone’ smartphone, waar in 2018 al 87 procent van de Nederlanders over beschikte, gebruikt het internet actief om zijn eigenaar te voorzien van allerlei data, en om adviezen te geven. Als het bijvoorbeeld dreigt te gaan regenen, zullen veel smartphonegebruikers dit meteen te zien krijgen op het startscherm van de telefoon, en het advies krijgen om een paraplu klaar te houden. De gebruiker hoeft zijn smartphone dus niet actief te gebruiken om het weerbericht op te zoeken. De weerapplicatie is voortdurend verbonden met het internet, en actualiseert de weerinformatie in real-time.

Smart Cities zijn afhankelijk van IoT

Een van de meest grootschalige toepassingen van IoT is de uitbouw van smart cities. In deze steden, meestal grootsteden zoals Singapore, New York, Barcelona, maar ook een stad als Amsterdam, worden bestaande en nieuwe apparaten met het internet verbonden om de levenskwaliteit te verbeteren. Denk hierbij aan de De grootste uitdaging van bedrijven in de installatie- en onderhoudsbranche is dat ze voor een groot deel van de tijd ‘buitenshuis’ aan het werk zijn. De installaties en onderhoudsbeurten gebeuren meestal op locatie bij de klant. Ondanks de mogelijkheid om te bellen, e-mailen, Skypen etc., blijft de communicatie tussen de buitendienst en het (hoofd)kantoor nog vaak een probleem. Op kantoor moet in principe in real-time bekend zijn wat medewerkers op locatie aantreffen en welke taken ze uitvoeren. Daarnaast moeten deze medewerkers ter plekke project-, product- of bedrijfsinformatie kunnen raadplegen.installatie van sensoren voor het meten van de luchtkwaliteit, of verkeerslichten die met een ingebouwde camera de nummerplaat registreren van personen die door rood rijden. Deze informatie wordt automatisch geüpload naar een Cloud computing is het gebruik van software of opgeslagen gegevens (database) via een netwerk, meestal het internet. Bedrijfssoftware of een database in de cloud kan op uw eigen servers worden geïnstalleerd of op de servers van een derde partij. Een bedrijf hoeft bovendien niet volledig voor de cloud of het lokale model te kiezen: lokaal geïnstalleerde software kan in veel gevallen perfect gebruik maken van een online database.cloud-omgeving, waarin ook data van andere apparaten of internetbronnen worden bijgehouden.

Door alle relevante data voor de smart city in één cloud-omgeving te beheren, kunnen er snel en efficiënt maatregelen genomen worden indien nodig. Als een wagen bijvoorbeeld op hoge snelheid door de stad raast, en er in het politienetwerk sprake is van een ongeluk niet zo ver daar vandaan, wordt de eventuele link tussen de twee snel gelegd. De wagen kan snel opgespoord worden, en de bestuurder kan opgepakt worden voor ondervraging.

Internet of Things voor reparatie en onderhoud

Naast smart cities worden bij bedrijven steeds vaker IoT-apparaten gebruikt, zelfs bij kleine bedrijven. De toepassingen hebben meestal te maken met De grootste uitdaging van bedrijven in de installatie- en onderhoudsbranche is dat ze voor een groot deel van de tijd ‘buitenshuis’ aan het werk zijn. De installaties en onderhoudsbeurten gebeuren meestal op locatie bij de klant. Ondanks de mogelijkheid om te bellen, e-mailen, Skypen etc., blijft de communicatie tussen de buitendienst en het (hoofd)kantoor nog vaak een probleem. Op kantoor moet in principe in real-time bekend zijn wat medewerkers op locatie aantreffen en welke taken ze uitvoeren. Daarnaast moeten deze medewerkers ter plekke project-, product- of bedrijfsinformatie kunnen raadplegen.reparatie- of onderhoud. Een bareigenaar heeft het vaak zo druk met allerlei andere zaken, dat het maandelijkse onderhoud van de koffiemachine bijvoorbeeld nogal eens vergeten wordt. Of misschien wordt een klein mankement door de hectiek van het dagelijkse werk niet direct opgemerkt. Een overgeslagen onderhoudsbeurt of een mankement dat niet gerepareerd wordt, kunnen ervoor zorgen dat de koffiemachine het opeens helemaal laat afweten.

Om deze problemen te voorkomen, kan de koffiemachine via een internetverbinding verbonden worden met het Een ERP-systeem brengt belangrijke informatie van verschillende bedrijfsafdelingen samen. Actuele gegevens over de productie, in- en verkoop, logistiek en administratie worden gekoppeld. Automatische werkprocessen verhogen de productiviteit, en verlagen de kosten.ERP– of Customer Relationship Management (CRM) is de term die gebruikt wordt voor het beheer van klantrelaties binnen een bedrijf. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor de opslag, analyse en inzet van alle relevante klantinformatie.CRM-systeem van de De grootste uitdaging van bedrijven in de installatie- en onderhoudsbranche is dat ze voor een groot deel van de tijd ‘buitenshuis’ aan het werk zijn. De installaties en onderhoudsbeurten gebeuren meestal op locatie bij de klant. Ondanks de mogelijkheid om te bellen, e-mailen, Skypen etc., blijft de communicatie tussen de buitendienst en het (hoofd)kantoor nog vaak een probleem. Op kantoor moet in principe in real-time bekend zijn wat medewerkers op locatie aantreffen en welke taken ze uitvoeren. Daarnaast moeten deze medewerkers ter plekke project-, product- of bedrijfsinformatie kunnen raadplegen.partner die instaat voor onderhoud en reparatie (vaak ook de leverancier van het toestel). Door deze verbinding laat het apparaat zelf aan de partner weten wanneer het tijd is voor onderhoud, of wanneer er een reparatie moet gebeuren. Deze partner kan de eigenaar dan contacteren om een afspraak in te plannen. Zo wordt ervoor gezorgd dat de koffiemachine steeds in perfecte staat is om de bar draaiende te houden.

Internet of Things in industry 4.0

Ook in de productie-industrie speelt IoT een steeds grotere rol. IoT vormt, naast Artificial Intelligence (AI) en Robotic Process Automation, of robotgestuurde procesautomatisering in het Nederlands, is een techniek die gebruikt wordt om bepaalde, repetitieve taken in een bedrijf te automatiseren. Het gaat hierbij niet om fysieke handelingen, zoals de assemblage van een wagen, maar wel om administratieve taken. Door middel van RPA worden software-robots (een soort digitale werknemers) gecreëerd, die een deel van de werklast overnemen van menselijke werknemers. Software-robots kunnen onder andere: tekst kopiëren en plakken in het juiste systeem, data uit (pdf-)documenten extraheren, bestanden verplaatsen, documenten downloaden, en e-mails ontvangen en versturen.robotica, een van de pijlers van de nieuwste industriële revolutie, de Industry 4.0, ook wel smart industry genoemd, is de vierde industriële revolutie. Deze revolutie wordt gekenmerkt door vergaande automatisering met behulp van softwarepakketten, en machines die (semi-)autonoom handelingen uitvoeren en beslissingen nemen. Nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), robotica en het Internet of Things (IoT) komen samen in industry 4.0. Deze nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de capaciteit van productiebedrijven steeds verder omhoog gaat, terwijl er minder menselijke handelingen en denkoefeningen nodig zijn. De automatisering neemt steeds meer manuele taken over.industry 4.0. Bedrijven uit de machinebouw doen er goed aan om als basissoftware een ERP-systeem voor de productie te overwegen. In de ERP Wijzer staat een vergelijking van een aantal van deze pakketten. Ondernemingen in de machinebouw krijgen daarnaast echter ook met specifieke uitdagingen te maken. Ze werken bijvoorbeeld vaak samen met partners voor de productie van verschillende onderdelen. Ook moeten de machines getest worden voordat ze opgeleverd worden. Een partner die extra oplossingen aanbiedt of kan ontwikkelen voor de machinebouw, is dus een grote plus.Productiemachines kunnen met elkaar verbonden worden via een intern bedrijfsnetwerk (Een intranet is een privénetwerk binnen een organisatie waartoe uitsluitend medewerkers toegang hebben. Dit netwerk kan bestaan uit gekoppelde Local Area Networks (LAN) of eventueel zelfs Wide Area Networks (WAN’s). Via een gateway hebben gebruikers van het intranet ook toegang tot het reguliere internet, zij het soms met bepaalde beperkingen.intranet), een netwerk waarvan verschillende partners gebruik maken (extranet) en/of het internet.

Een voorbeeld: een plantenkweker is zijn veld aan het omploegen, om binnen korte tijd te gaan zaaien. De tractor waarmee hij ploegt is een intelligent model (AI) en is verbonden met de cloud-omgeving van de leverancier die de zaden aanlevert, en met het internet. In dit geval zal de tractor bij het ploegen de grond analyseren. Welke eigenschappen heeft de grond? Is de grond droger of vochtiger dan normaal? Hij zal ook het internet raadplegen. Gaat het regenen in de komende dagen? Of zal de wind de zaden snel doen wegwaaien? Ten slotte raadpleegt de tractor de gegevens in het netwerk van de leverancier. Welke zaden uit de catalogus zullen het beste rendement geven? Kunnen ze op het meest optimale moment geleverd worden? Wat is de beste prijs-kwaliteitverhouding? Op basis van al deze informatie zal de tractor de bestelling voor de zaden meteen Een portaal voor Supplier Relationship Management (SRM), ook wel leveranciersportaal genoemd, is software die bedrijven helpt hun relaties met leveranciers te onderhouden. Het is de tegenhanger van een portaal voor Customer Relationship Management (CRM). Waar bij CRM de verkoopkansen beheerd worden, wordt er bij SRM gekeken naar waar het beste kan worden ingekocht. Meestal wordt dit portaal gebruikt door bedrijven die zaken doen met veel leveranciers of door overheidsinstellingen. Deze laatste moeten namelijk transparant zijn over de redenen om voor een bepaalde leverancier te kiezen.plaatsen in het systeem van de leverancier.

Tip! Let op wanneer het bedrijf gevoelige gegevens deelt met een intranet of extranet, en tegelijkertijd gegevens van het internet wil gebruiken. Zorg er in dit geval voor dat de eigen bedrijfsgegevens goed afgeschermd worden van de algemene internettoegang.

Beoordeel dit artikel:
Totaal: 0 Gemiddelde: 0

Gerelateerde artikelen:

i-erpIntelligente ERP-systemen (i-ERP) industry 4.0Industry 4.0 wan wide area networkWide Area Network (WAN) intranetIntranet
< Vorig artikel
Volgend artikel >

Plaats een reactie Reactie annuleren

Uw e-mail adres wordt niet weergegeven. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

ICT onderwerpen

  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Document Management Systeem (DMS)
  • Human Resource Management (HRM)
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Quality Management Systeem (QMS)
  • Business Process Management (BPM)
  • Enterprise Search (ES)
  • Digital Signage (DS)

EKCIT

Het European Knowledge Center for Information Technology (EKCIT) dient als een centrale informatiebron op het gebied van ICT. Het kenniscentrum staat centraal in een netwerk van ICT-professionals, universitair docenten, bloggers en ICT-experts. EKCIT doet daarnaast eigen onderzoek naar softwarepakketten en leveranciers. Bevindingen en tips worden gedeeld met (ICT)-projectleiders. ICTPortal.nl is een initiatief van EKCIT en het vehikel voor actieve online kennisverspreiding. De website voorziet maandelijks duizenden (ICT)-professionals van informatie bedoeld voor het maken van de juiste beslissingen op de werkvloer.

Contact

  • LinkedIn
  • twitter

E-mail: info@ictportal.nl

Telefoon: +31 (0)20 3690457

(Voor specifieke vragen met betrekking tot een ICT-project kan via dit nummer onafhankelijk advies worden ingewonnen)

© 2021 ICT Portal · Alle rechten voorbehouden · Disclaimer · Privacyverklaring