Als er over soorten handel gesproken wordt, zijn de termen B2B (business to business) en B2C (business to consumer) goed ingeburgerd. Veel mensen hebben daarnaast ook al gehoord van B2B2C (business to business to consumer). Een nieuwe term is B2M (business to machine). Deze term komt voor uit de e-commerce , maar wat houdt hij nu precies in?
Wat is B2M?
Business to machine is een nieuwe bedrijfsstrategie voor de online verkoop van producten en diensten. In dit model is niet een mens, maar een toestel de consument. Het toestel bepaalt of het artikel of de dienst wordt aangekocht. De verkoopstrategie is daarom anders dan bij menselijke beslissers. Het zijn vooral de jongere generaties die hun aankoopbeslissingen toevertrouwen aan zogenaamde ‘slimme’ toestellen, zoals een smartphone of tablet.
Een voorbeeld: iemand heeft gekozen voor een bepaalde energiemaatschappij en heeft de applicatie om het elektriciteitsverbruik te controleren op zijn mobiele telefoon staan. Maar, de smartphone vergelijkt het tarief ook met prijzen van andere leveranciers op internet, en berekent dat het veel goedkoper kan. In zo’n geval kan het toestel beslissen om de energieleverancier te veranderen.
Opmerking: bovenstaand voorbeeld is de theorie. In de praktijk vragen de toestellen (voorlopig) nog wel een bevestiging aan de gebruiker voordat er grote beslissingen genomen worden.
Waarop baseert B2M zich?
B2M baseert zich op twee innovatieve en steeds populairder wordende technologieën: artificial intelligence (AI) en blockchain . Door deze twee technologieën te combineren doen de slimme toestellen kennis op op een bijna natuurlijke wijze (zoals het menselijke brein). Ze kunnen bijvoorbeeld informatie over verkopers en hun reputatie interpreteren en de kwaliteit van producten evalueren aan de hand van reviews. Zo kunnen ze zonder menselijke tussenkomst goede aankoopbeslissingen nemen.
Ook het Internet of Things (IoT) wordt ingezet voor B2M. Een koelkast die verbonden is met het internet kan bijvoorbeeld wekelijks een automatische bestelling plaatsen bij de supermarkt, gebaseerd op het ontbreken van producten, wat door de camera’s en sensoren is opgemerkt. Ook kan deze koelkast via het internet zoeken naar recepten die gemaakt kunnen worden met ingrediënten die in de koelkast staan.
Hoe wordt B2M ingezet bij bedrijven?
In bedrijven is B2M eigenlijk al veel langer ingeburgerd, bijvoorbeeld voor het voorraadbeheer . Wanneer het ERP-systeem opmerkt dat de voorraad onder het vastgelegde minimum komt, wordt er in veel bedrijven automatisch een bestelling geplaatst bij de leverancier. Eventueel kan een leveranciersportaal er daarnaast ook voor zorgen dat leveranciers steeds goed vergeleken worden, waardoor niet te veel wordt betaald. Met behulp van de ERP Wijzer kunnen zich oriënterende projectleiders nagaan of zo’n leveranciersportaal een meerwaarde biedt voor het bedrijf.
Kanttekening: maar weinig bedrijven vertrouwen volledig op B2M. In de meeste gevallen moet een verantwoordelijke nog de goedkeuring geven voor de bestelling.