Business to Business to Consumer (B2B2C)
De eindklant altijd centraal bij B2B2C
Bij B2B2C wordt er in alle fasen van een productie- en verkoopketen rekening gehouden met de eindklant. Dit wordt meer en meer de trend. Ook (productie)bedrijven, die traditioneel gezien vooral in contact staan met zakelijke partners zoals groothandelaars, willen inzicht in de wensen en eisen van de eindklant. Zo verzekeren alle partners in de keten zich al vanaf het begin van een hogere klanttevredenheid.
Aan klanteisen voldoen met een ERP-systeem
Gegevens verzamelen over klanten kan op heel wat manieren. Een bedrijf kan bijvoorbeeld reviews vragen of de verkoopcijfers inzien. Op deze manier krijgt een producerend bedrijf inzicht in wat klanten eigenlijk van hun producten vinden. Een
Inhoudelijke eisen
Inhoudelijk willen mensen vooral kwaliteit, maar wat wordt hieronder verstaan? Over welke delen van het product zijn klanten tevreden, en welke elementen kunnen nog worden verbeterd? Vinden ze dat ze voldoende extra informatie krijgen over het artikel en het productieproces? Enquêtes kunnen een hulpmiddel zijn, maar vragen veel tijd van mensen. Dit terwijl ze vaak wel spontaan aan een verkoper vertellen wat ze vinden, of een korte boodschap verspreiden op sociale media. Als al deze informatie ook wordt opgespoord of terugvloeit naar het ERP-systeem van de producent, kan er via
Logistieke eisen
Op logistiek vlak hebben klanten ook steeds meer eisen. De basiseis is bijna steeds dezelfde: snelheid. In het tijdperk van ‘next day delivery’ worden klanten steeds ongeduldiger. Vandaar dat bedrijven meer inzetten op automatisering van productie,