WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Mail

Business to Business to Consumer (B2B2C)

De eindklant altijd centraal bij B2B2C

Bij B2B2C wordt er in alle fasen van een productie- en verkoopketen rekening gehouden met de eindklant. Dit wordt meer en meer de trend. Ook (productie)bedrijven, die traditioneel gezien vooral in contact staan met zakelijke partners zoals groothandelaars, willen inzicht in de wensen en eisen van de eindklant. Zo verzekeren alle partners in de keten zich al vanaf het begin van een hogere klanttevredenheid.

Aan klanteisen voldoen met een ERP-systeem

Gegevens verzamelen over klanten kan op heel wat manieren. Een bedrijf kan bijvoorbeeld reviews vragen of de verkoopcijfers inzien. Op deze manier krijgt een producerend bedrijf inzicht in wat klanten eigenlijk van hun producten vinden. Een ERP-systeem helpt organisaties deze gegevens te verzamelen en te interpreteren. Op basis hiervan kunnen alle bedrijven in de keten reageren of zelfs anticiperen op zowel inhoudelijke als logistieke eisen.

Inhoudelijke eisen

Inhoudelijk willen mensen vooral kwaliteit, maar wat wordt hieronder verstaan? Over welke delen van het product zijn klanten tevreden, en welke elementen kunnen nog worden verbeterd? Vinden ze dat ze voldoende extra informatie krijgen over het artikel en het productieproces? Enquêtes kunnen een hulpmiddel zijn, maar vragen veel tijd van mensen. Dit terwijl ze vaak wel spontaan aan een verkoper vertellen wat ze vinden, of een korte boodschap verspreiden op sociale media. Als al deze informatie ook wordt opgespoord of terugvloeit naar het ERP-systeem van de producent, kan er via business intelligence op worden ingespeeld.

Logistieke eisen

Op logistiek vlak hebben klanten ook steeds meer eisen. De basiseis is bijna steeds dezelfde: snelheid. In het tijdperk van ‘next day delivery’ worden klanten steeds ongeduldiger. Vandaar dat bedrijven meer inzetten op automatisering van productie, warehouse management en transport om de gehele keten te versnellen. Bovendien moet er ook met andere dingen rekening gehouden worden. In de week zijn veel mensen niet thuis, maar op hun werk. Dan is het dus handig als ze het pakje in het weekend of op hun werk kunnen laten leveren. Deze veranderde distributieplanning betekent echter ook weer een aanpassing van de productie- of opslagplanning, wat kan resulteren in hogere kosten, die al dan niet doorgerekend worden naar de zakelijke partners en naar de eindklant.

Dit artikel als bron gebruiken? Klik en kopieer.

European Knowledge Center for Information Technology (Ed.). (2018, 9 april). Business to Business to Consumer (B2B2C). ICT Portal. https://www.ictportal.nl/ict-lexicon/b2b2c-business-business-consumer