- Breid je je vergelijkingscriteria uit
- Leer je efficiënt input verzamelen bij leveranciers
- Maak je een shortlist met onze tool
Voordat je begint
Het onderdeel ‘vergelijken’ in het ERP-selectieproces is de brug tussen de brede oriëntatie bij de marktverkenning, en de diepgaande beoordeling tijdens de evaluatie. In deze ERP-vergelijkingsfase werk je toe naar een shortlist. Dit doe je door systemen uit de longlist weg te strepen op basis van zogeheten knock-out criteria.
Voor het opstellen van een goede shortlist verzamel je informatie van 3 partijen:
- Je bedrijf: met een uitbreiding van de vergelijkingscriteria
- ICT Portal: webtool, actuele marktkennis, aanbevelingen
- De ERP-leveranciers: gerichte (product)vragen, RFI (verzoek om informatie)
Stap 1: Breid je vergelijkingscriteria uit
Tijdens de marktverkenning heb je met de tool een longlist opgesteld. Om het aantal partijen op deze lijst te kunnen terugbrengen, breid je nu de vergelijkingscriteria uit.Gelukkig hoef je dit niet helemaal zelf te doen, onze tool helpt je hierbij. Je wordt gevraagd om input te leveren met betrekking de volgende aanvullende selectiecriteria:
Taak 1: Definieer de technische vereisten
- Hosting model (cloud, on-premise of hybride).
- Integratiemogelijkheden: benodigde koppelingen met bestaande systemen.
- Gewenste mogelijkheden voor beveiliging: SSO, protocollen (bijvoorbeeld OAuth, SAML), encryptie, rolgebaseerde toegangscontrole, logbestanden, etc.
- Voorkeuren voor systeemprestaties: updates, systeemsnelheid.
- Databeheer: ondersteuning voor databases (SQL Server, Oracle..)
- Gewenste schaalbaarheid.
Taak 2: Definieer de financiële mogelijkheden (budget)
- Initiële kosten: wat is het maximale budget voor de implementatie?
- Licentiekosten: wat is het maximale budget voor de licentiekosten?
- Overige (terugkerende) kosten: onderhoud, updates, hosting, support
Taak 3: Definieer de branche-specifieke vereisten
- Modebranche: kleuren- en matenmatrix
- Productiebedrijven: MRP (material requirements planning)
- Foodsector: beheer van terugroepingen
De tool vraagt je ook naar een aantal andere belangrijke vergelijkingscriteria, bijvoorbeeld op het gebied van implementatie en support.

Aandachtspunt: Te snel uitsluiten
Stap 2: Verzamel ‘behind the scenes’ marktinformatie bij ICT Portal
Via de tool sta je rechtstreeks in contact met je ICT Portal-specialist. Gelukkig maar, want die geeft je belangrijke informatie voor het proces richting een shortlist, en voor het objectief kunnen vergelijken van de ERP-systemen.Een menselijk oordeel is nodig om nuance en context toe te voegen aan het vergelijkingsproces. Systemen die op papier vergelijkbaar lijken, kunnen in de praktijk namelijk best verschillen.
We helpen je een handje bij het beoordelen van sommige technische details en functionaliteiten die niet direct zichtbaar zijn in de brochures of op internet. Zo voorkom je dat er ongewenste leveranciers op je shortlist belanden, of dat je interessante pakketten onbedoeld links laat liggen.
Taak 1: Vraag ons naar de zwakke punten van systemen
Taak 2: Bespreek je complexere criteria
Taak 3: Interpreteren van de gegevens en resultaten uit de tool
We vertellen je precies hoe de tool optimaal gebruikt kan worden om ERP-software goed te vergelijken. Bespreek de benchmarkgegevens, reviews en andere data uit de tool om je shortlist te verrijken.Aandachtspunt: Neem niet onnodig risico
Stap 3: Stel gerichte vragen aan ERP-leveranciers (RFI)
Nu je je criteria hebt uitgebreid en aangescherpt, is het tijd om gerichte vragen te stellen aan een aantal leveranciers op je longlist. Dit verzoek om informatie wordt RFI (request for information) genoemd. Je kunt je RFI rechtstreeks via de tool versturen. Dit bespaart je een hoop tijd en helpt alle informatie op een gestructureerde manier te vergelijken.Goed om te weten:
Je maakt je dossier compleet en klaar voor verzending naar geselecteerde partijen. Ook dit kan via de tool. Je ICT Portal-specialist kan je hierbij helpen. Je weet dan zeker dat je RFI compleet is, naar de juiste ERP-leveranciers wordt verzonden en ze op uniforme wijze zullen antwoorden.
Stap 4: Stel je shortlist samen
De shortlist is een beperkte groep ERP-systemen en leveranciers die voldoen aan de belangrijkste wensen en eisen van je bedrijf. De partijen op de shortlist zullen worden meegenomen naar de evaluatiefase voor verdere beoordeling. Je tijd en energie steek je daardoor alleen in de meest serieuze kandidaten.Taak 1: Terugbrengen van het aantal systemen
Leveranciers hebben geantwoord op je RFI, je beschikt over informatie ‘behind the scenes’ van je ICT Portal-specialist, en je hebt input gekregen van key-users tijdens de analysefase. Op basis daarvan selecteer je drie tot vijf systemen. Een te lange lijst zorgt voor een langdradig evaluatieproces, een te korte lijst biedt te weinig variatie.Taak 2: Noteer de sterke en zwakke punten van leveranciers
Taak 3: Informeer stakeholders en betrek ze bij de shortlist
Maak gebruik van de stakeholdergesprekken om de evaluatie voor te bereiden. Wat willen de stakeholders zien? Dit kan bijvoorbeeld een demonstratie van een specifieke functionaliteit zijn of een test van een bepaald bedrijfsproces met de software.
Goed om te weten: bekijk referenties kritisch
Aandachtspunt: Zie geen partijen over het hoofd
Het liefst ga je zo snel mogelijk van een longlist naar een shortlist. Dan kan namelijk het echte vergelijken beginnen. Maar doe dit niet overhaast. Dan loop je kans dat je net die ene interessante leverancier over het hoofd ziet. Vraag daarom altijd een second opinion aan. Hier vertellen we je hoe dat in zijn werk gaat.
Taak 4: Geniet van je definitieve shortlist

Hoe is dit artikel tot stand gekomen?
Deze tutorial is geschreven door Floris Rood in samenwerking met Anai Vela (ex IBM, business consultant en CFO bij verschillende organisaties). De twee leggen aan de hand van duidelijke stappen en taken uit hoe je een ERP selectieproces efficiënt uitvoert. De methode wordt door Nederlandse en Vlaamse bedrijven succesvol in de praktijk toegepast, al dan niet onder begeleiding van ICT Portal.